Hej
Jag har haft ett labiatuspar, som troligtvis är papegojciklidens ursprung, ensamt i ett 250, vilket är för litet, och de lekte och fick yngel på löpande band. Papegojciklidens form tyder mer på inavel än på korsning, då korsningar oftast har normal form. Och jag har sett både zebraciklider och även en påfågel med samma form som papegojcikliden. Att det skulle vara en korsning tror jag är en myt, från precis när den kom, då folk försökte få det till att det var en korsning mellan en ciklid och en slöjstjärt, och att den tron hänger kvar, men nu har man bytt ut slöjstjärten mot en annan ciklid. De arter som nämns är ju t.ex labiatus och hantelciklid. Problemet är bara att en labiatus nog skulle slå ihjäl en hantel. Och en hantel skulle nog finna en labiatus väldigt oattraktiv, då labiatusen har ett hetsigare temperament.
Formen tyder som sagt mer på inavel, än på en korsning. Korsningar kan vara livskraftiga, och klara sig i naturen, om arterna är närbesläktade, vilket knappast papegojcikliden skulle göra. Papegojcikliden får nog anses vara ciklidernas motsvarighet till slöjstjärten. En fisk som från början var vacker och ändamålsenlig, men som på grund av människors pengabegär och experimentlusta blivit en leksak med "lustigt" utséende.
MVH Micke