papegojciklid/fisk

#1 - 27 januari 2004 16:20
jag har två st. papegojciklider, som fram tills nu mått prima. Men nu har en av dom fått svarta fläckar , ser ut som olja ungefär. Undrar om någon vet vad det är och hur/ om man får/ska ta bort d!!?!
kan det vara nån form av svamp??

/tack
#2 - 27 januari 2004 16:42
Hej

Eftersom papegojcikliden med största sannolikhet är en missbildad Amphilophus labiatus, så förekommer den i samma färger som denna. Labiatusen förekommer i en del olika färger, som randiga, röda, vita, gula, och fläckiga, och en del exemplar av labiatus får svarta fläckar. De färgformerna förekommer i naturen, även om papegojcikliden inte gör det. Men i grunden är det samma fisk, så de kan nog ha samma färger. Det är i alla fall min teori.

http://www.tangledupincichlids.com/images/a.labiat2.jpg

MVH Micke
#3 - 27 januari 2004 19:51
ok, tack så mycket!! :)
men nu har den börjat bli ganska blek i färgerna , vitaktig nästan..
men har lagt i medicin mot parasiter , och hoppas på det bästa !!=)100]
#4 - 27 januari 2004 20:57
Byt vatten!
Svarta fläckar på mina papegojciklider är alltid tecken på att vattnet börjar bli för dåligt ( för mycket nitrat/nitrit).
Prova också att ge vitaminer efter vattenbytet.
Den kombinationen brukar alltid få bort fläckarna på mina fiskar efter en halv dag.
Funkar inte det så kan det vara sjukdom ( som enbart drabbar papegojor ), den svarta fläcken sprider sig då över hela fisken och smittar även andra. Vet tyvärr dock inte något lämpligt botemedel mot den sjukdomen.
Hoppas det löser sig!
Mvh
Elana
#5 - 27 januari 2004 21:40
Hittade detta på en papegojsida, som kanske kan vara till hjälp om inte fläckarna vill försvinna.

"First check your ammonia and nitrite levels. When I got my first BP he had a black spot on the top of his head. I checked my nitrites(which I do once a week) and they where at .25. I did 20 percent water changes untill they came down. Then I noticed the black spot was gone. If this is not the case then you can treat with Maracide, Malachite Green, or Jungles Parasite Guard. I have read of people having success with these."

Hittade precis denna länk:
http://www.parrotcichlid.com/

Där finns helt underbara bilder på dess "små" guldklimpar!!! och en helt del info, väl värt ett besök.
Mvh
Elana
#6 - 28 januari 2004 07:56
verkar som det blivit lite bättre av parasit medicinen..! hade varit roligt att försöka få ungar med dom, men jag vet inte ens om dom är en hona och en hane eller är två av samma kön!?! svårt å veta... men dom verkar trivas tillsammmans och som har dom grävt stora gropar ett par ggr, men inget mer!
#7 - 28 januari 2004 19:23
tack för all hjälp elana.. du råkar itne ha bilder på dina fiskar??! skulle varit roligt att se någon annans!! har du fått ungar med dina någongång!?!?
#8 - 28 januari 2004 19:29
Hej

Papegojciklider verkar ofta vara sterila, vilket väl egentligen är naturens sätt att säga att de är för missbildade. Har läst om många papegojciklider som försöker och försöker, men att det inte blir mer än ägg, som aldrig kläcks.

MVH Micke
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 29 januari 2004 09:18
Papegojciklider verkar ofta vara sterila, vilket väl egentligen är naturens sätt att säga att de är för missbildade. Har läst om många papegojciklider som försöker och försöker, men att det inte blir mer än ägg, som aldrig kläcks.

Håller man papegojciklider i tillräckligt stora akvarier och med bra vatten så verkar de inte vara speciellt svårlekta. Däremot hålls den ofta i alldeles för små akvarier.
Det stämmer ibland det du säger om att naturen ser till att inte "missbildade" fiskar kan fortplanta sig, men det gäller nog främst i naturen.
I akvarium har jag snarare den känslan att fiskar som är korsningar (t.ex. mellan olika malawiciklider) lättare fortplantar sig än rena arter.
#10 - 29 januari 2004 16:47
hur stort måste akvariumet vara då??!!

/tack
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 29 januari 2004 21:42
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=845
#12 - 29 januari 2004 23:49
Hej

Jag har haft ett labiatuspar, som troligtvis är papegojciklidens ursprung, ensamt i ett 250, vilket är för litet, och de lekte och fick yngel på löpande band. Papegojciklidens form tyder mer på inavel än på korsning, då korsningar oftast har normal form. Och jag har sett både zebraciklider och även en påfågel med samma form som papegojcikliden. Att det skulle vara en korsning tror jag är en myt, från precis när den kom, då folk försökte få det till att det var en korsning mellan en ciklid och en slöjstjärt, och att den tron hänger kvar, men nu har man bytt ut slöjstjärten mot en annan ciklid. De arter som nämns är ju t.ex labiatus och hantelciklid. Problemet är bara att en labiatus nog skulle slå ihjäl en hantel. Och en hantel skulle nog finna en labiatus väldigt oattraktiv, då labiatusen har ett hetsigare temperament.

Formen tyder som sagt mer på inavel, än på en korsning. Korsningar kan vara livskraftiga, och klara sig i naturen, om arterna är närbesläktade, vilket knappast papegojcikliden skulle göra. Papegojcikliden får nog anses vara ciklidernas motsvarighet till slöjstjärten. En fisk som från början var vacker och ändamålsenlig, men som på grund av människors pengabegär och experimentlusta blivit en leksak med "lustigt" utséende.

MVH Micke
#13 - 30 januari 2004 12:28
Hej !!

Kolla in våra röda klimpar :)
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139237

MVH Roger

Annons