Papegojciklid död

#1 - 27 februari 2008 14:18
:(

vaknade här om dagen och min ena Papegojciklid låg på sidan på akvariets botten och såg ut att må dåligt. han låg bara där och andades med stora besvär som det såg ut. kvällen innan så hade jag inte sett något som tydde på att han var dålig redan då. denna morgon så hade jag varken internet eller telefon jag visste inte vad jag skulle göra. Ungerfär 2 timmar senare så var han död.

Så nu så undrar om ni skulle kunna komma på något som skulle kunna varit fel med vattnet eller liknande. Nyligen gjort ett vatten byte. ska nu hitta ett nytt hem åt min ensamma Papegojciklid. tror inte jag kommer skaffa en Papegojciklid igen då jag börrjar tvivla lite denna frammodlade art.

Tack på för hand.
///jocke rosell
#2 - 27 februari 2008 15:26
Tja, som du säger är det en framodlad "art", kanske lite av ett Frankensteins monster, om man ska vara krass, och det skulle inte förvåna mig alls om den på grund av det är väldigt hårt avlad, och känsligare än ursprungsarten. Var det dessutom en på konstgjord väg färgad fisk du hade (ja, de gör så med en del "papegojor" och en del andra arter), så är den nog ännu mer mottaglig för sjukdomar.
#3 - 27 februari 2008 16:40
Jag skulle absolut göra mig av med den sista av dom...sen skaffa en mer natulig art....finns ju ingen anleding att ha en missbildad ciklid då det finns så många andra intressant och fina ciklider:)men alla får ju absolut ha papegojciklider om dom vill!
#4 - 27 februari 2008 19:54
Ni får ursäkta mig men Vad är det gnäll om ??
Jag älskar dessa fiskar minst sagt !
Det är som en svart man och en vit kvinna har barn inte hatar vi de för att de är varken svarta eller vita !
Om man inte gillar de köp inte och låt andra njuta av dena vackra skapelse !
Det var så många debbater om dessa fiskar ! Låt det bara vara ! Köp inte de !
Jag har själv 4 st och haft de länge och inget konstigt med de !!!

Jag rekommenderar att trådskaparen gör vatten test och kan se själv om det var vatten kvalite eller kanske se över foder eller hur stor kar var de i ?

Allt kan spela roll inte bara att det var just papegojfisk !

Tänk på det .... man ser andra trådar om fisk död eller om städfiskar som dör .... ingen vet varför men då säger man inte att det är avlade fiskar och det är just därför de dog , 90 % ÄR AVELSFORMER !

Tjing !
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 27 februari 2008 20:37
Jag tycker också att pagojcikliden ser rätt gräslig ut, men eftersom jag tycker det så håller jag inte heller denna fisk.
Och vad man tycker om en fisk är ju knappast relevant för frågeställningen utan handlar mer om att man vill visa sitt förakt för andras smak.

Däremot så är det omöjligt att ange en orsak till att en fisk dör utan att man har en massa fakta (det blir ungefär som att ringa till en doktor och säga - jag är sjuk, vad är det för fel på mig;)) så något svar på frågan kan jag tyvärr inte ge.

Färgade fiskar är för övrigt inte känsligare för sjukdomar än andra fiskar - om man inte med sjukdom menar att den tappar färgen[:o]
#6 - 27 februari 2008 22:05
Ni får ursäkta mig men Vad är det gnäll om ??

Jag älskar dessa fiskar minst sagt !

Det är som en svart man och en vit kvinna har barn inte hatar vi de för att de är varken svarta eller vita !

Om man inte gillar de köp inte och låt andra njuta av dena vackra skapelse !

Det var så många debbater om dessa fiskar ! Låt det bara vara ! Köp inte de !

Jag har själv 4 st och haft de länge och inget konstigt med de !!!

Jag rekommenderar att trådskaparen gör vatten test och kan se själv om det var vatten kvalite eller kanske se över foder eller hur stor kar var de i ?

Allt kan spela roll inte bara att det var just papegojfisk !

Tänk på det .... man ser andra trådar om fisk död eller om städfiskar som dör .... ingen vet varför men då säger man inte att det är avlade fiskar och det är just därför de dog , 90 % ÄR AVELSFORMER !

Tjing !

Man kan inte jämföra att en vit och en svart människa skaffar barn tillsammans, med att avla fram djur (som fiskar som knappt kan simma, eller hundar och katter som har problem med andningen på grund av sina platta ansikten), eftersom två människor som skaffar barn tillsammans gör det frivilligt, och barnet blir knappast missbildat på grund av att föräldrarna är av olika raser. Att däremot avla fram missbildade djur, djur som inte har nå´n egen talan, som har svårt att fungera normalt, för att de som tar fram dem vill tjäna pengar, för att sticka ut från mängden, för att visa hur "duktiga" genforskare de är, eller vad det nu må vara, är tämligen oetiskt. Att papegojciklider ofta färgas, visar ju hur oseriös den branschen är. Att det har blivit så många debatter om papegojcikliderna är just för att det anses oetiskt att avla fram djur på det sättet, djur som har svårt att fungera normalt. Tror t.o.m att det finns en regel om att man inte får avla fram djur som lider på grund av utseendet, men den regeln verkar väldigt tandlös, eftersom det avlas fiskar, och föds upp hundar och katter med rasstandarder som enligt den regeln borde vara förbjudna. Och det verkar ligga i tiden nu, att sticka ut, vilket djuren som avlas fram får lida för.

Man kan tycka att synen på djur borde vara bättre nu än förr, men t.ex perserkatternas extremt platta ansikten är ju ett rätt nytt påfund, förr såg de betydligt mer ut som normala katter, och hade inte så stora problem med andning, och rinnande ögon. Jag har hört att en del av dem är tydligen så extrema att de inte kan äta ur skålar.

Med det här menar jag inte att det inte kan finnas andra förklaringar till att den dog, men eftersom jag inte vet vattenvärden och annat, så vill jag inte spekulera i det.

Kjell: Försämrar det inte slemskiktet att de färgar dem? Och immunförsvaret blir väl sämre av stressen de utsätts för?
#7 - 27 februari 2008 22:17
Att det inte finns missbildningar hos blandade människo raser inte heller är sant !

Att de har svårt att simma har aldrig set i mitt liv och tror mig jag har sett MASSOR av denna fisk !

Slem/sekret försämras men byggs upp igen . Man kan jo vanligt viss påverka det hos fisk genom att hälla lite salt i vatten ! De produceras det mer sekret.

Att färga fisken är mycket plågsamt och det är jag emot . Dock själva papegojfisken verkar inte lida av det och lever många många fina år !

Tillbaka till frågan -trådskaparen vill nog ha lite svår men innan dess behöver vi som sagt i mitt tidigare inlägg lite mer info !

Storlek på akvarium?
Antal fiskar ?
Mat ?
Vatten värde ?
Temeratur ?
Filter ?

Delvattenbyte ? hur ofta ? hur mycket ?

Mer om papegojfisken kan vi diskutera i en annan tråd =)
#8 - 27 februari 2008 22:24
Att det inte finns missbildningar hos blandade människo raser inte heller är sant !

Att de har svårt att simma har aldrig set i mitt liv och tror mig jag har sett MASSOR av denna fisk !

Slem/sekret försämras men byggs upp igen . Man kan jo vanligt viss påverka det hos fisk genom att hälla lite salt i vatten ! De produceras det mer sekret.

Att färga fisken är mycket plågsamt och det är jag emot . Dock själva papegojfisken verkar inte lida av det och lever många många fina år !

Tillbaka till frågan -trådskaparen vill nog ha lite svår men innan dess behöver vi som sagt i mitt tidigare inlägg lite mer info !

Storlek på akvarium?

Antal fiskar ?

Mat ?

Vatten värde ?

Temeratur ?

Filter ?

Delvattenbyte ? hur ofta ? hur mycket ?

Mer om papegojfisken kan vi diskutera i en annan tråd =)

De missbildningarna beror i så fall knappast på att den ena föräldern är vit och den andra svart. Missbildade avkommor kan alla varelser få av misstag, men att medvetet avla fram missbildade djur är oetiskt, av forskare, eller professionella odlare som "massproducerar" de stackars djuren som en ny och häftig modesak.

Vad det gäller fiskar som knappt kan simma tänkte jag inte i första hand på papegojcikliden, det finns betydligt värre exempel, särskilt bland slöjstjärtar.

De naturliga arterna och färgvarianterna slår alltid de framavlade i skönhet, särskilt i de fall där inte bara färgen, utan även kroppsformen på fisken har ändrats. Det verkar ibland som om djuren mer ses som modesaker än som levande varelser, och att de lever behöver inte betyda att de mår särskilt bra. Och det med att 90% är avelsformer, de kan ju vara mer eller mindre hårt avlade, och därmed mer eller mindre känsliga.

Jo, som sagt, det kan ha funnits andra orsaker till att den dog, men vill inte spekulera i det förrän jag vet vattenvärden, temperatur, och så vidare.
#9 - 27 februari 2008 22:34
Micke_A skrev:
De missbildningarna beror i så fall knappast på att den ena föräldern är vit och den andra svart. Missbildade avkommor kan alla varelser få av misstag, men att medvetet avla fram missbildade djur är oetiskt.

Vad det gäller fiskar som knappt kan simma tänkte jag inte i första hand på papegojcikliden, det finns betydligt värre exempel, särskilt bland slöjstjärtar.

De naturliga arterna och färgvarianterna slår alltid de framavlade i skönhet, särskilt i de fall där inte bara färgen, utan även kroppsformen på fisken har ändrats. Det verkar ibland som om djuren mer ses som modesaker än som levande varelser, och att de lever behöver inte betyda att de mår särskilt bra.

Jo, som sagt, det kan ha funnits andra orsaker till att den dog, men vill inte spekulera i det förrän jag vet vattenvärden, temperatur, och så vidare.

Vill inte vara sån men du förtog mitt iinlägg !
Och om du skall generalisera missbildningar så gör det för dig själv ! Skriv gärna vad du exakt menar så slipper du förklara dig sen att du menade slöjstjärtar !
Så! Skall vi hjälpa trådskaparen eller vad ?
#10 - 27 februari 2008 22:38
Vill inte vara sån men du förtog mitt iinlägg !

Och om du skall generalisera missbildningar så gör det för dig själv ! Skriv gärna vad du exakt menar så slipper du förklara dig sen att du menade slöjstjärtar !

Så! Skall vi hjälpa trådskaparen eller vad ?

Tja, jag skrev inte papegojciklider, utan fiskar, alltså rent allmänt menat. Och du behöver inte försvara med näbbar och klor att du själv har papegojciklider ;) Trådskaparen själv tar knappast särskilt illa upp, eftersom han själv tvivlar på dem.

Tja, visst ska vi hjälpa honom, men det är ju lite svårt innan man fått mer info om vattenvärden och annat.
#11 - 27 februari 2008 22:41
Då är det bra att vi är överrens om en sak iaf =)

Och ja!!! Jag älskar dessa fiskar och min pekinges som kommer säkerligen behöva syrgas tub med vagn efter sig när den bli gammal =)
#12 - 27 februari 2008 22:48
Tja, jag hoppas att du inte missförstår mig, jag ogillar inte djuren, utan sättet de skapas på. Djuren har ju ingen skuld i det hela, det är det som är så tråkigt, de är helt i människans händer.
#13 - 27 februari 2008 22:50
Det är de iaf :D oavset sitsen tyvärr /bra beror på vart de hamnar
#14 - 27 februari 2008 23:23
hehe oj va fart det vart....mena ju inge illa....men måste bara få säga som Micke....människor och fisk är väl iaf två olika saker? vi avgör juh själva vad vi vill göra...hoppas jag....
#15 - 28 februari 2008 01:52
blood parrot ftw! [:-106]
#16 - 28 februari 2008 06:20
Hmmm...åsikts debatt/forum borde detta heta.
Nåväl...papegoj är och för blir en framodlad kontroversiell art som precis som alla andra fiskar kan vara sämre eller bättre på att stå emot försämringar i sin livs miljö.
Vattenvärden skulle jag kolla på först.
Sen om skribenten inte vill ha den andra kvar är upp till honom.

Dock bör på pekas att papegoj cikliden kan vara på väg att försvinna iallafall från affärerna, verkar som att den går sitt öde till mötes precis som glasabborren som man injicerade färg i.
Kommer alltid finnas en liten skala som kommer ha papegoj cikliden som sitt barn och även odla den...så efter tag kommer den nog tillbax på marknaden...förhoppningsvis mera naturtrogen någon av de kosrningar den faktiskt utgör.

Liknelse- ge inte barnet mer mat än det kan växa av, stoppa inte i den mera brunfärg för att du vill ha en brun nyans, mata absolut inte med olja eller andra onaturliga preparat.
Försök inte ge barnet vit och brun färg.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 28 februari 2008 08:30
Micke_A skrev:
Tja, visst ska vi hjälpa honom, men det är ju lite svårt innan man fått mer info om vattenvärden och annat.

Ja men ställ dom frågorna då - det enda du gör nu är att klanka ner på andra för att dom inte tycker som du.

Kjell: Försämrar det inte slemskiktet att de färgar dem? Och immunförsvaret blir väl sämre av stressen de utsätts för?

Visst, men eftersom slemskiktet återställs igen så blir de inte sjuka av det. Men visst - det blir ju 2 ytterligare håvningar och det är ju lite stressade, men knappast inte något som fiskar i bra kondition blir sjuka av. Självklart tar jag avstånd från färgningen eftersom det är oetiskt att sälja något som så småningom tappar sin färg.
Detta gör dock inte att fisken blir sjuk och i detta fall så framgick det inte heller om det handlade om en "målad" fisk eller inte - så det hade definitivt inte med den ursprungliga frågeställningen att göra.
#18 - 28 februari 2008 09:13
lite info!

okey här ska ni få lite info om min tank då.
250 liter
Ett Eldbukspar
Ett Röd ciklid par
och nu en papegojciklid kvar.
en gibbiceps mal på ca 13cm

jag gör delvatten byte varje torsdag och tar 1/3 av vattnet och dammsuger då botten på samma gång. så kör jag med tetra aqua safe efter det.

jag själv tycker att att det knepigaste med Papegojcikliden är att på varje ställe man ser den så ser den olika ut en del ser riktigt bra och bekväma ut.
de som jag skaffade ser inte så jätte bra ut om ser på anndra Papegojciklider som jag sett. en av sakerna ska nämnas att de som jag skaffade inte har en mun som de kan stänga.
#19 - 28 februari 2008 09:21
Vatten temp ?
Värden ?

Papegojfisken nästan ingen av dessa kan stänga munnen. De föredrar varmare vatten typ 27 grader (mina trivs då bäst)

Mat ? vilken ? varierande ?

Den kanske var utmobbad ?

Eftersom jag tycker att papegoj fisk är en liten gris skulle jag byta 50 % vatten.

Jag skulle ta gärna över din papegoj fisk men du bor väl långt ifrån .
#20 - 28 februari 2008 09:33
Vatten temp ?

Värden ?

Papegojfisken nästan ingen av dessa kan stänga munnen. De föredrar varmare vatten typ 27 grader (mina trivs då bäst)

Mat ? vilken ? varierande ?

Den kanske var utmobbad ?

Eftersom jag tycker att papegoj fisk är en liten gris skulle jag byta 50 % vatten.

Jag skulle ta gärna över din papegoj fisk men du bor väl långt ifrån .

min har har ingen mun.
just nu så kör jag på 26 grader.
maten då: JBL ciklidsticks. tetras färgflingor och mygglarver 2-3 gånger i veckan. och jag matar dom morgon och kväll.

tänder lyset åt dom kl 09:00
frukost 10:00
kvällsmat 20:00
och släckning runt 21:00

jag tror inte den var utmobbad dom delade sama rot om nätterna så verkar inte så.
#21 - 28 februari 2008 10:13
Papegoj:D

Men sälj din papegojfisk om du inte vill ha den:D
Det går ju skicka med bussgods:D

Det lilla jag har hört gällande papegojciklider är att de kan få problem med matsmältningen.
Testa med annat foder typ räkmix, ciklid flakes...helst gärna med lite spirulina alger i.
Papegoj cikliderna finns i en uppsjö odlade färgvarianter.
Röd, orange och nu mera gul....
De som finns i affärerna idag går förbaskat trångt så de visar sällan sina färger.

Som skribenten skrev och övriga också så är munnen ofta hlavöppen...detta anses som en framodlad defekt som uppkommer när man odlar dessa i flera led...
Ska man köpa papegoj ciklider så bör man se så att man får tag på fina exemplar som har hela fenor, att fenorna sitter som de ska(ska inte vara förskjutna bakåt), munnen ska vara stängd, mun och huvud ska vara proptionerliga till varandra.
Sidolinjen ska antydas och följa ryggens lutning/böjning.

Kan vara svårt att få tag på fina papegojor och man bör som sagt vara observant på vart affären fått dem från.
Några grossister som jag vet håller hög kvalitet på papegoj ciklider och andra fiskarter är Imazo, Akvarie Teknik, Akvarie lagret, akvarie valvet, norrköpings akvarier.
Köp aldrig privat odlade papegojciklider utan köp från kända grossister.
#22 - 28 februari 2008 12:18
firefox75 skrev:
Men sälj din papegojfisk om du inte vill ha den:D

Det går ju skicka med bussgods:D

Det lilla jag har hört gällande papegojciklider är att de kan få problem med matsmältningen.

Testa med annat foder typ räkmix, ciklid flakes...helst gärna med lite spirulina alger i.

Papegoj cikliderna finns i en uppsjö odlade färgvarianter.

Röd, orange och nu mera gul....

De som finns i affärerna idag går förbaskat trångt så de visar sällan sina färger.

Som skribenten skrev och övriga också så är munnen ofta hlavöppen...detta anses som en framodlad defekt som uppkommer när man odlar dessa i flera led...

Ska man köpa papegoj ciklider så bör man se så att man får tag på fina exemplar som har hela fenor, att fenorna sitter som de ska(ska inte vara förskjutna bakåt), munnen ska vara stängd, mun och huvud ska vara proptionerliga till varandra.

Sidolinjen ska antydas och följa ryggens lutning/böjning.

Kan vara svårt att få tag på fina papegojor och man bör som sagt vara observant på vart affären fått dem från.

Några grossister som jag vet håller hög kvalitet på papegoj ciklider och andra fiskarter är Imazo, Akvarie Teknik, Akvarie lagret, akvarie valvet, norrköpings akvarier.

Köp aldrig privat odlade papegojciklider utan köp från kända grossister.

Det är inte odlade färg varianter ! de är färgade !
INTE BRA

" target="_blank">

men det var inte frågan i det ämnet !!! vi håller oss istället till vad frågan gäller , som jag föreslog innan öppna en annan tråd för att snacka om det
#23 - 28 februari 2008 13:24
De röda, gula, och orange kan vara äkta färgvarianter, eftersom de troligtvis är framodlade ur Amphilophus citrinellum/labiatus (Midas/Red Devil), och de förekommer i rött, gult, orange, och även svartfläckiga. De är ofta gråbruna och svartrandiga som små, men ändrar färg vartefter, men en del verkar vara randiga hela livet. Har sett små papegojor som har varit randiga. Däremot så är de som är t.ex blå, gröna, eller lila färgade på konstgjord väg, jag förstår inte riktigt varför folk inte ser att det är nå´t skumt, när olika individer av samma art har så olika färger att de ser ut som om de kom från en godispåse. Eller så bryr de sig inte, jag menar det finns ju folk som färgar sina hundar. Men helt säker kan man ju inte vara på att de röda, gula och orange inte är färgade, men eftersom det är naturligt förekommande färger hos ursprungsarterna, så bör de inte vara det. Jag har för mig att de färgade ofta verkar se flammiga ut, så det kanske är ett tecken. Tror dessutom färgen försvinner efter ett tag.
#24 - 28 februari 2008 13:37
:d

Det är inte odlade färg varianter ! de är färgade !

INTE BRA

" target="_blank">

men det var inte frågan i det ämnet !!! vi håller oss istället till vad frågan gäller , som jag föreslog innan öppna en annan tråd för att snacka om det

Men nelly...de är inte färgade utan precis som skribenten ovan skriver...
Om man kollar på de arter den troligtvis fram korsad av så förstår man att dessa färger är naturliga.
Med tanke på att gul färg inte skulle bli gul om det finns natur färg av brun...gul skulle således bli ljustbrun...genetik...
Så för att få fram en gul papegoja behövs sålunda tre olika arter som korsats långt tillbax och sen att föräldra djuren är gula...
Chansen att de gula skulle vara fortplantningsdugliga är dock tveksamt då de efter så förbaskat lång linjeavel av korsningar förmodligen är sterila.
#25 - 28 februari 2008 13:38
Nu pratar jag bara om röda, oranga, gula...inga andra färger...
Den filmen du länkade till visar kraftigt injecerade fiskar...som man färgar i fettlagret.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 28 februari 2008 13:40
firefox75 skrev:
Chansen att de gula skulle vara fortplantningsdugliga är dock tveksamt då de efter så förbaskat lång linjeavel av korsningar förmodligen är sterila.

Nu får du förklara dig - varför skulle linjeavel innebära sterilitet?
Tvärtom är det väl som så att att de som är seriöst linjeavlade är de som har absolut minst genetiska defekter.
#27 - 28 februari 2008 13:43
firefox75 skrev:
Nu pratar jag bara om röda, oranga, gula...inga andra färger...

Den filmen du länkade till visar kraftigt injecerade fiskar...som man färgar i fettlagret.

hur skickar man fiskar med bussgods?? jag skulla alldrig våga prova iaf.
hur som hällst så tror jag när jag ser filmen att alla är bildredigerade ser lite fejk ut tycker jag......

här har vi en bedydligt roligare film att titta på =)
" target="_blank">
#28 - 28 februari 2008 13:45
Ja men ställ dom frågorna då - det enda du gör nu är att klanka ner på andra för att dom inte tycker som du.

Visst, men eftersom slemskiktet återställs igen så blir de inte sjuka av det. Men visst - det blir ju 2 ytterligare håvningar och det är ju lite stressade, men knappast inte något som fiskar i bra kondition blir sjuka av. Självklart tar jag avstånd från färgningen eftersom det är oetiskt att sälja något som så småningom tappar sin färg.

Detta gör dock inte att fisken blir sjuk och i detta fall så framgick det inte heller om det handlade om en "målad" fisk eller inte - så det hade definitivt inte med den ursprungliga frågeställningen att göra.

Jag tycker inte att det oetiskt enbart på grund av att färgen försvinner, utan för att det är totalt onödigt att utsätta djuren för den behandlingen (money money money). Och vad gäller frågorna, så hade de ju redan ställts, och jag ställde dem ju faktiskt själv genom att efterlysa de uppgifterna. Jag klankar inte ner på folk som inte tycker som jag, utan oetisk behandling av djur. Det finns ju en anledning till att det har blivit ett j-vla liv om papegojciklider, men inte om t.ex marmorscalarer. Och vissa ägare av papegojciklider tar åt sig när man ifrågasätter papegojorna, men det är alltså inte dem jag klankar ner på.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 28 februari 2008 13:59
Micke_A skrev:
Jag tycker inte att det oetiskt enbart på grund av att färgen försvinner, utan för att det är totalt onödigt att utsätta djuren för den behandlingen (money money money). Och vad gäller frågorna, så hade de ju redan ställts, och jag ställde dem ju faktiskt själv genom att efterlysa de uppgifterna. Jag klankar inte ner på folk som inte tycker som jag, utan oetisk behandling av djur. Det finns ju en anledning till att det har blivit ett j-vla liv om papegojciklider, men inte om t.ex marmorscalarer. Och vissa ägare av papegojciklider tar åt sig när man ifrågasätter papegojorna, men det är alltså inte dem jag klankar ner på.

Den enda anledningen till att det blivit liv om papegojciklider och inte om marmorskalarer är att de förstnämnda ser mer konstgjorda ut än marmorskalarerna. Det handlar inte på något sätt om ett etiskt ställningstagande där folk har utgått från att den ena arten lider mer än den andra. Ett påstående blir inte sant bara för att det grundas på folks fördomar och smak.

Sedan självklart färgas de för att de skall inbringa mer pengar men det gäller ju allt. Marmorskalaren är ju också framavlad för att sälja bättre - ja egentligen handlar ju all odling om pengar. Eller med ett annat ord om försörjning för många människor.
#30 - 28 februari 2008 15:19
Linje avel på redan sönder korsade arter...menar jag...i det stadiet papegoj blev till så var ju inte linjeavel någe bra eller hur kjell.

De i filmen är verkligen sönder peppade med färgpreparat...typ liknande som glasabborren blev.
Men jaja....låter det vara oskrivet...om papegoj cikliden är vetenskapligt betrodd som naturlig akvariefisk eller inte.
En sak vet jag och det är att i mitt hem kommer den inte in...

Bussgods har jag kört med...och bernts buss har levererat en del fiskar till mig och från mig......
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 28 februari 2008 17:22
firefox75 skrev:
Linje avel på redan sönder korsade arter...menar jag...i det stadiet papegoj blev till så var ju inte linjeavel någe bra eller hur kjell..

Jag VET inget om hur denna art har odlats fram och vad jag vet så finns det bara en massa spekulationer i ämnet. Du får väl i så fall lägga fram bevis för att det skulle vara så som du säger.
Linjeavel bygger väl förövrigt som jag skrev ovan just på att få bort deformationer från inavel så det kan väl bara vara positivt.
#32 - 28 februari 2008 17:39
papegojfisk e inte den sortens fisk jag gillar, och därför har jag den inte. men om man håller den med andra medelstora ciklider och inte massa små tetror och sånt (för då blir den ett monster) kan den va ganska snygg. säker att fisken inte va mobbad? skulle va ganska trovärdigt för den e så stor och rund (som en slöjskärt nästan) simmar den lite klumpigt och blir lätt mobbad
#33 - 28 februari 2008 18:10
Linjeavel bygger väl förövrigt som jag skrev ovan just på att få bort deformationer från inavel så det kan väl bara vara positivt.

Och på vilket sätt har man fått bort deformationer från papegojcikliden? Hela fisken är ju en enda stor deformation :p Att den är deformerad är ju just hela grejen med papegojcikliden, en icke deformerad papegojciklid skulle inte kallas papegojciklid, utan förmodligen Amphilophus labiatus eller A. citrinellum.
Guest
#34 - 28 februari 2008 18:34
Vi kan bara spekulera hur den asiatiska papegojcikliden kom till. Visst finns det odlingsformer av den också som tex KKP och Bonsai.
Alla säger att de har fått ägg på sina papegojciklider och det tror jag på men vad händer sen, jag har då aldrig sätt en bild på yngel från två "renrasiga" papegojciklider.

Var skall vi dra gränsen? Det går inte säger jag vi har för många arter i handeln som är korsningar/hybrider, urvalsodlade färgvarianter så snart har vi inte en ända affär kvar för jag tror nog att mer en 70% av all fisk som säljs är korsningar och färgvarianter och alla vet att sälja fisk blir man inte miljonär på.

Jag bojkottar dock denna skapelse men folk får hålla den om de vill tycker jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 28 februari 2008 19:12
Micke_A skrev:
Och på vilket sätt har man fått bort deformationer från papegojcikliden? Hela fisken är ju en enda stor deformation :p Att den är deformerad är ju just hela grejen med papegojcikliden, en icke deformerad papegojciklid skulle inte kallas papegojciklid, utan förmodligen Amphilophus labiatus eller A. citrinellum.

Deformationer som gör att den dör. I övrigt är det väl deformationer som ligger i linje med det som "skaparen" var ute efter.
För övrigt är ju alla katter och hund -"arter" också deformationer om man utgår från ursprungsformen.

Jag väljer också bort papegojciklid eftersom jag inte gillar den, men det har som sagt mer med min smak att göra och den vill jag inte pådyvla andra.
Rent generellt föredrar jag naturformer
#36 - 28 februari 2008 19:52
Ja, naturformer slår alltid alla mer eller mindre omöjliga odlingsformer i skönhet.
Guest
#37 - 28 februari 2008 20:07
Micke_A skrev:
Att den är deformerad är ju just hela grejen med papegojcikliden, en icke deformerad papegojciklid skulle inte kallas papegojciklid, utan förmodligen Amphilophus labiatus eller A. citrinellum.

Där vet jag inte om jag kan hålla med dig.

Skulle du kalla ett yngel av ballongmolly som får en helt naturlig kropp för black molly? skulle du kalla ett slöjstärtsyngel som får kroppen som en guldfisk för guldfisk?
Ynglet får samma namn som föräldrarna men det är bara muterat.

A.labiatus tror jag dock inte på, dock så är citrinellus aka midas säkert stamfadern men vi kan ju bara spekulera.

Micke_A skrev:
Ja, naturformer slår alltid alla mer eller mindre omöjliga odlingsformer i skönhet.

Det får stå för dig, Flowerhorn kommer alltid slå de flesta fiskarna i hästlängder, den har allt jag vill ha;)
#38 - 28 februari 2008 20:47
Lutt skrev:
Där vet jag inte om jag kan hålla med dig.

Skulle du kalla ett yngel av ballongmolly som får en helt naturlig kropp för black molly? skulle du kalla ett slöjstärtsyngel som får kroppen som en guldfisk för guldfisk?

Ynglet får samma namn som föräldrarna men det är bara muterat.

A.labiatus tror jag dock inte på, dock så är citrinellus aka midas säkert stamfadern men vi kan ju bara spekulera.

Det får stå för dig, Flowerhorn kommer alltid slå de flesta fiskarna i hästlängder, den har allt jag vill ha;)

Japp, om avkomman ser ut som den ska, så att säga, så skulle jag kalla den Black Molly, och guldfisk (som ju också är odlingsformer, om än inte fysiskt deformerade). Själva grejen med en papegojciklid är ju att den "ska" ha ett deformerat utseende, ser avkomman inte ut så, så har den ju gått tillbaka till ursprungsformen, och bör nog inte kallas papegojciklid längre, den har ju inte utseendet som har gett "papegojcikliden" dess namn.

Vad jag har förstått så är det överhuvudtaget svårt att hitta rena citrinellum och labiatus i Sverige, de är tydligen ganska uppblandade.

Tja, jag tycker vildformer har en naturlig skönhet, man ser att de ser ut som naturen har tänkt sig, till skillnad från odlingsformer, som ibland ser mer än lovligt "manmade" ut.
Guest
#39 - 28 februari 2008 20:58
Micke_A skrev:
Japp, om avkomman ser ut som den ska, så att säga, så skulle jag kalla den Black Molly, och guldfisk (som ju också är odlingsformer, om än inte fysiskt deformerade). Själva grejen med en papegojciklid är ju att den "ska" ha ett deformerat utseende, ser avkomman inte ut så, så har den ju gått tillbaka till ursprungsformen, och bör nog inte kallas papegojciklid längre.

Vad jag har förstått så är det överhuvudtaget svårt att hitta rena citrinellum och labiatus i Sverige, de är tydligen ganska uppblandade.

Tja, jag tycker vildformer har en naturlig skönhet, man ser att de ser ut som naturen har tänkt sig, till skillnad från odlingsformer, som ibland ser mer än lovligt "manmade" ut.

Fast ynglena är fortfarande samma varianter som föräldrarna och jag vet att de är odlingsformer, om du säljer slöjstjärtsynglena som ser ut som guldfiskar och dom i sin tur får yngel som ser ut som ordinära slöjstjärtar så har ju du gjort fel för ynglena var bara "deformerade" slöjstjärtar som såg ut som guldfiskar.

Jo men vad är det med det egentligen? man håller väl fisk som tilltalar än och om den asiatiska papegojcikliden hade funnits i naturen så kanske du hade en annan syn vad vet jag. Vi akvarister skall ju aldrig släppa ut våra fiskar och odlingsformerna och korsningarna är ju som gjorda för akvarium. Den fisken som slipper igenom lättast tordes vara Ancistrus sp. den är brun och ser ut som en vildform, är det färgen folk är rädda för?

Jag vill dock påpeka igen att papegojcikliden är inget för mig men det känns som häxjakt efter dom och jag gillar även Naturformer så ingen tror nått annat.
#40 - 28 februari 2008 21:18
Jag håller på med hästavel, och där är inavel och linjeavel exakt samma sak, linjeavel är bara ett lite "snyggare" ord. Samma sak gäller för tex avel med hund, katt osv.

Här kommer en liten fråga...:D

Är linjeavel på fisk ngt annat än inavel? Isåfall vad? Nyfiken bara...
Guest
#41 - 28 februari 2008 21:21
Jennypenny skrev:
Jag håller på med hästavel, och där är inavel och linjeavel exakt samma sak, linjeavel är bara ett lite "snyggare" ord. Samma sak gäller för tex avel med hund, katt osv.

Med linjeavel/urvalsodling odlar du på fisk som uppfyller dina ideal, inavel förekommer rätt ofta för du tar kanske ut de bästa ynglena och odlar på hela tiden som liknar ditt slutliga mål.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 28 februari 2008 21:28
Jennypenny skrev:

Det finns säkert olika ideer om vad linjeavel är men så här funmkar det i alla fall hos proffesionella odlare.
Man startar med två olika par (grupper) och sedan vill man t.ex. få fram en fisk som är så röd som möjligt.
Man plockar sedan hela tiden i de bägge grupperna ut de rödaste i varje ny generation. De bägge grupperna odlas alltså parallellt (i linje) med varandra.
Efter låt oss säga 10 generationer i bägge grupperna så har man i bägge grupperna fått fram en stam med mycket röda färger. Eftersom de har inavlats inom sin grupp så finns det också en risk att man fått fram negativa saker av inaveln. Risken är dock minimal att samma fel finns i bägge grupperna och man korsar därför dessa med varandra. Eftersom bägge är röda så finns denna egenskap som ju var det man strävade efter kvar, medan den egenskap som var negativ och som bara fanns i en av grupperna försvinner.

Nu finns det som sagt många synpunkter på vad linjeavel är. Istället för att hänga upp sig på ord så är det kanske viktigare att oavsett vad man än kallar det så sker i alla fall seriös fiskavel enligt ovan.
#43 - 28 februari 2008 21:40
Inavel är mor-son eller far-dotter parning.
Linjeavel är parning mellan mer avlägsna släktingar.

Linjeavel är alltså en mildare form av inavel. Den aveln ger oftast mer än inavel om man anväder bra avelsdjur, med de egenskaperna man strävar efter.
Det man aldrig ska glömma när det gäller båda sätten är att både bra och dåliga gener dubblas med sådan avel.
Guest
#44 - 28 februari 2008 21:51
Ramnissan skrev:
Inavel är mor-son eller far-dotter parning.

Linjeavel är parning mellan mer avlägsna släktingar.

Linjeavel är alltså en mildare form av inavel. Den aveln ger oftast mer än inavel om man anväder bra avelsdjur, med de egenskaperna man strävar efter.

Det man aldrig ska glömma när det gäller båda sätten är att både bra och dåliga gener dubblas med sådan avel.

fast med Linjeavel/urvalsodling så förekommer inavel ganska ofta, inavel är även avel/odling på syskon.
#45 - 28 februari 2008 21:57
Lutt skrev:
fast med Linjeavel/urvalsodling så förekommer inavel ganska ofta, inavel är även avel/odling på syskon.

Sorry, glömde syskonen..:p
Bilagor:
#46 - 28 februari 2008 22:00
För att komma med en teori om dödsorsaken, du har rödciklider med papegojorna, tyckte jag att du sa? Papegojor är lite klumpiga på grund av sin kroppsform, och rödciklider kan vara ganska ettriga.
#47 - 28 februari 2008 22:16
Micke_A skrev:
För att komma med en teori om dödsorsaken, du har rödciklider med papegojorna, tyckte jag att du sa? Papegojor är lite klumpiga på grund av sin kroppsform, och rödciklider kan vara ganska ettriga.

jo det har jag. men jag har dock alldrig sett något som skulle tyda på det. då brukar ju fenorna på den attackerade fisken va slitna och man ser även fler saker på fisken och då när den var "döende" så såg jag inget som tydde på detta.

tack iaf för att di komm tillbaka till trådens ursprungliga tema.
#48 - 28 februari 2008 22:23
Tack alla som svarat på min fråga om linjeavel.

Inom häst vet jag precis vad linje/ inavel är för ngt, dåliga/bra gener osv.
Tänkte bara om det var annars på fiskar.
Tyckte Kjells förklaring var mkt bra.
#49 - 28 februari 2008 22:24
jo det har jag. men jag har dock alldrig sett något som skulle tyda på det. då brukar ju fenorna på den attackerade fisken va slitna och man ser även fler saker på fisken och då när den var "döende" så såg jag inget som tydde på detta.

tack iaf för att di komm tillbaka till trådens ursprungliga tema.

Tja, tyckte att det var på tiden :)

Rödcikliderna kan ju ha stressat den, utan att ha gjort nå´n fysisk skada, kanske. Jag vet inte, men nå´t dog den ju av.
#50 - 28 februari 2008 23:16
Micke_A skrev:
Tja, tyckte att det var på tiden :)

Rödcikliderna kan ju ha stressat den, utan att ha gjort nå´n fysisk skada, kanske. Jag vet inte, men nå´t dog den ju av.

eldbukarna har ju lekt lite till och från kan kanske va dom som har stressat den?? dom brukar hålla till på samma ställe som Papegojcikliderna men den anndra Papegojcikliden som jag har kvar verkar må jätte bra..... ne vet inte finnsa la oändligt men orsaker till att den gick bort....
#51 - 29 februari 2008 08:45
almost_jocke - du har skrivit i tidigare inlägg att din papegojfisk har ingen mun ????? De brukar ha lite deformerad mun men fortfarande en mun, frugans papegojfiskar .... hm ... alla har mun ...
Varför köpa fisk utan en så pass fiffig sak som mun ?
#52 - 29 februari 2008 09:45
almost_jocke - du har skrivit i tidigare inlägg att din papegojfisk har ingen mun ????? De brukar ha lite deformerad mun men fortfarande en mun, frugans papegojfiskar .... hm ... alla har mun ...

Varför köpa fisk utan en så pass fiffig sak som mun ?

asså den har väll en mun.....men ser mest ut som ett avlångt hål tycker jag....
#53 - 29 februari 2008 12:23
asså den har väll en mun.....men ser mest ut som ett avlångt hål tycker jag....

Så ser nog tyvärr de flesta papegojciklider ut, tror jag. Alltså att underläppen är kraftigt böjd, så att de inte kan stänga munnen. Det är nog en del av det som "gör" en papegojciklid, se´n finns det säkert olika grader av missbildningen.

Annons