Papegojciklid

#1 - 2 december 2003 20:42
Halloj!
Jag undrar om man kan ha Pansarmalar tillsammans med Papegojciklider? Har läst nånstans på zoopet att det inte går, men i djuraffären sa dom att det skulle funka. Och det vore ju tragiskt om jag köpte några och de blev mat...
#2 - 2 december 2003 21:07
Skulle kunna tänkta mig att papegojcikliderna är så stora att de kan ta en pansarmal...

Mvh Malawi´n
#3 - 2 december 2003 21:39
Om du köper papegojorna när dom är lite mindre än 10cm så tror jag inte att dom kan ta en Corydoras, med tiden så kommer Papegojorna bli större. Det är först då dom kan knippa några Corydoras.

Tror Papegojorna kan få problem om dom försöker sig på en cory eftersom deras bröstfenor ställer sig rakt ut så dom inte går att svälja, så fungerade det när min Jaguarhona försökte svälja en av mina Cory.

Ps. Den lever fortfarande!!!

Mvh Ola
#4 - 2 december 2003 22:27
Det är framför allt synd om pansarmalarna för papegojcikliderna gillar inte när andra fiskar tar deras mat ( ALLT i akvariet är deras mat!!!). Dessutom blir papegojciklider som sagt bra mycket större än pansarmalar så de kan tuffsa till dem rätt bra.
Mvh
Elana
#5 - 11 december 2003 14:54
Jag har 2 st papegojciklider på ca 10cm och 13cm och de har aldrig varit på mina palettciklidyngel eller mina ancistrusar!
Visst är de glupska när man matar dem men de låter bli de andra fiskarna. Tror att det även kan skilja lite mellan olika individer som med de flesta andra ciklider/fiskar.
#6 - 11 december 2003 14:59
Om det är hybriden "Papegojciklid" ni menar så har de så missbildade munnar att det är tveksamt om de får in en corydoras.
#7 - 11 december 2003 14:59
Hej

Jag har en brasiliensishane som jag fick göra en akut operation på, för han hade satt en Corydoras elegans i halsen. Den hade satt sig på tvären, och spänt ut fenstrålarna.

Se´n är papegojcikliden en mutation, med missbildad mun, så frågan är om den ens skulle få in en motspänstig pansarmal i munnen. Jag tror papegojciklider mer är hänvisade till mer lätthanterlig föda, på grund av munnens onormala form.

MVH Micke
#8 - 13 december 2003 06:50
Jag vet däremot att det finns papegojciklider som kan äta småfisk och det står ju tom om denna art i beskrivningen att den kan göra det så att den inte skulle kunna äta pga missbildad mun stämmer inte! De är dessutom väldigt kvicka och inte alls så klumpiga som många tror. Har de rom så vaktar den väldigt snabbt och effektivt om det behövs, tro mig! Då åt de tyvärr upp några neontetror för mig men några strykfiskar får man räkna med.
#9 - 13 december 2003 11:21
Hej

Med tanke på att papegojcikliden troligtvis i grunden är en Amphilophus labiatus eller citrinellum, så kan man självklart inte lita på dem ihop med små tetror. Pansarmalar är "a different cattle of fish" så att säga, som gör allt för att inte kunna sväljas. De blir större än neontetror, är hårda, och har vassa, starka fenstrålar som de fäller ut när de blir attackerade. Även en vuxen papegojciklids mun är nog för liten och deformerad för att få in nå´t annat än en liten pansarmal, i så fall. En hyfsat vuxen pansarmal får den nog inte in. Neontetror är en helt annan sak, däremot. De kan ju t.o.m scalarer sätta i sig.

MVH Micke

Annons