Jag har trott i alla år att hanarna av denna art är infertila till 98%. Nu har jag fått höra att de inte alls är infertila längre ... Vet någon här inne hur det egentligen ligger till ???
Jag har haft Papegojciklid i många år nu, och de har lekt sinsimellan, men rommen har blivit vit och möglat. Alltså inte befruktad.
Har även haft lek mellan Papegojciklid och b.la. Jack Dempsey, de lyckades få frisimmande yngel innan de åts upp av övriga akvarieinvånare (ynglen åts upp)
Nja så har det alltid sagts och sägs så fortfarande och det är lika mycket sant då som nu - dvs det är delvis sant.
Det har alltid varit vanligt att paegogciklider leker men väldigt ovanligt att ynglen har kläckts men det har faktikst hänt då och då. Att det händer så sällan har spekulerats väldigt mycket i och många teorier har spridits - en del menar att "arten" är steril vilket då motsägs över att de då och då har lyckats, en del menar att de har deras naturliga lekbeteende har förändrats så mycket pga deras avelsform, en del menar att det helt enkelt beror på hur de hålls osv osv.
Ingen har dock vad jag vet kunnat bevisa något och kanske är det en kombination av flera olika orsaker - vad vet jag?