pansarmalsproblem

#1 - 11 juni 2008 17:43
Vad kan det vara när pansarmalarna lixom står stilla och simmar i mittendelen av akvariet? Malarna har funnits i karet ca 3 månader utan problem.
Mvh/ magnus
#2 - 11 juni 2008 17:50
Jag skulle bli tveksam om de gjorde det hela tiden, men jag skulle tro att de bara gör det ibland och det är isf ett helt normalt beteende.
#3 - 28 juni 2008 09:22
Lite panik, malarna dör en efter en, Ingen fart som det brukade vara på dom samt så märker jag att dom ofta lixom sitter fast i insuget till filtret och när man puttar till dom simmar dom iväg precis som om dom "tuppat" av, Fattar inte hur det bara kan vända när det fungerat så bra några månader?? Ph är ok, har ej tillgång till andra mätmetoder. förslag mottages tacksamt!
#4 - 28 juni 2008 12:02
Gör ett vattenbyte på 50% idag, köp ett nitrittest så snart som möjligt och fortsätt med vattenbytena om det behövs.
Det är lite svårt att veta vad det är som drabbt dina fiskar, men kanske nitrit, syrebrist eller sjukdom......
Bilagor:
#5 - 29 juni 2008 08:58
Syrebrist, hmm, vad jag förstått så blir det inte mer syre i akvariet av en vanlig luftpump och "syresten" eller? vad göra för att höja syret annars?

Mvh// Magnus
#6 - 29 juni 2008 12:34
Öka ytcirkulationen, lägre temp på vattnet, ta bort ev täckglas.
#7 - 3 juli 2008 15:41
Har du bara pansarmalar i karet? Höga Nitrithalter borde ju märkas på de andra fiskarna tycker man ju!

MVH Simon B!
#8 - 3 juli 2008 17:18
JA, jag har Mosqitotetror, Platys samt bilbukar, inga andra visar några konstigheter.
Har kört utan täckluckor på mitt Juwel några dagar nu, vet ej om det gör nån skillnad, funderar på större Pump, sitter original 400L/H nu om det kan vara det..
#9 - 3 juli 2008 18:09
Hur stort är karet då?
En ungefärlig maxstorlek på akvarium till en pump som pumpar 400 liter är ca 100-150 liter, så är karet större än det är det läge att gradera upp;).

Annons