Pansarmals yngelkar

#1 - 1 december 2010 18:53
Jag skulle ju inte starta upp fler kar men nu blev det så ändå, tycker det börjar bli lite trångt i mitt pansarmalsodlingskar och tänkte ha ynglen i ett eget kar när dom växer upp och även sätta äggen i så dom är säkra från andra större fiskar:)

Tar gärna lite tips och råd, jag försöker göra så yngelsäker pump som möjligt.
Funderar på vad man måste ha i ett kar för att det ska bli bästa möjliga vattenvärden till dom.
Behövs växter?
Eller är det bra att ha så tomt som möjligt?
Tänkte ha i en ancistrus storlek mindre och nån äppelsnäcka som städare.
Jag ska fylla mer sand i deras sandlåda och funderar på att sätta några växter däri.
Har gjort ett filter som är ganska stort till min pump för att dom inte ska sugas fast i filtret, har även satt i en annan pump tillfälligt som där är ett inkört filter i som ska väck lite senare när vattnet är mer inkört, hälften av vattnet är från samma kar som filtret och hälften är nytt vatten.

Sitter och väntar på att vattnet ska bli varmt nog för att sätta i en äppelsnäcka och kanske ett yngel eller 2 som testpiloter, tänkte också hälla i lite nitrivec som hjälp på traven.

Kommer ha en yngelkasse i som jag sätter äggen i så dom skyddas från snäckan och malen(om jag nu sätter i malen)

Har ni några tips på vad som kan gå fel eller förbättra mitt tänkande så skriv gärna en rad(ni får gärna skriva annars med:))

[ATTACH]39763[/ATTACH]
[ATTACH]39764[/ATTACH]
[ATTACH]39765[/ATTACH]Mitt ihopa plock, hoppas den är yngelsäker:(
[ATTACH]39766[/ATTACH]
[ATTACH]39767[/ATTACH]Den lilla pumpen är den tillfälliga pumpen
#2 - 1 december 2010 18:56
Jippy!!!!!! :d:d
#3 - 1 december 2010 18:59
Solis, varför tar du inte vatten från pansarmals karet direkt in i yngelkaret?du kanske redan har gjort det....bara inte skrivit det....
Jag e avis!!
Det ser ialf väldigt väldigt yngelsäker ut den där pumpen :)
#4 - 1 december 2010 19:00
Det var ditt glädjeskutt för dagen:d:d:d
#5 - 1 december 2010 19:02
För jag hade filtret i ett annat kar och eftersom jag behövde mycket vatten så hade jag tömt för mycket i 100 litaren så det känndes bättre att ta där, får koppa in dom små rackarna.[:o]
Du hade väll något kar ståendes som du kan projekta med;)
Bilagor:
#6 - 1 december 2010 19:20
Behöver man en skål med sand till corydoras? Ska hämta 10 stycken 7 månader gamla corydoras green laser på lördag. Tänkte låta dem gå en vecka eller två i ett karantänkar på ca 50 liter. Har bara filter och doppvärmare i det. Ingen sand eller växter.
#7 - 1 december 2010 19:24
Tyckte bara att dom får lite mysigare att ha någonstans att böcka och lära sig att sila lite sandän bara glasbotten så nej du behöver inte sand.
#8 - 1 december 2010 19:25
Jättefina dom där green lazer funderar på om dom är samma sort som mina neon greenstripe men med annat namn
#9 - 1 december 2010 19:28
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15896 dessa är det. Inte så billiga men snygga
#10 - 1 december 2010 21:53
Kan vara samma mina heter också corydoras sp neon green stripe så det kan bli många namn, ska titta närmare på mina om dom har det gröna där nere, men det blir inte förren dom kommer ut ur buskaget.
Vackra är dom ivarjefall.
#11 - 1 december 2010 22:34
#12 - 2 december 2010 09:28
Vad kostade dina?

Har funderat och tänker sätta i några räkor som städpatrull dom är ju bland dom bästa städarna och kommer åt i filtret lite bättre, ska snart koppa över några räkor och nån pansarmal och även någon snäcka.
#13 - 2 december 2010 10:05
Tja jag har börjat kläcka mina corydoras ägg i godisbyttor som jag stoppar i ett par alkottar i som förhindrar att äggen möglar . Sedan låter jag dom vara kvar i byttan tills gulesäcken är borta . När den är borta så flyttar jag dom till ett 20l kar som jag har sand i botten på och använder ett luftdrivet skummfilter som filter sedan får dom gå där tills dom växt på sig lite och nu har jag dom i ett 63l tillsammans med lite körsbärsräkor och ancistrus yngel tycker det verkar funka fint har nu mellan 50-100 små corydoras aenus albino som bökar runt där . Har försökt att köra utan sand i 20l men då dog väldigt många yngel tror det berodde på hinnan jag fick på bottnen av mat och dyligt . Vet inte om du fick några tipps av det men så gör jag nu o det verkar funka bra. mvh chricka
#14 - 2 december 2010 10:13
Glöm nu inte att ta massor av kort! :)
En fråga, vilka äter äggen, räkor, skärpsnäckor eller äppelsnäckor?
#15 - 2 december 2010 11:06
solis skrev:
Vad kostade dina?

Har funderat och tänker sätta i några räkor som städpatrull dom är ju bland dom bästa städarna och kommer åt i filtret lite bättre, ska snart koppa över några räkor och nån pansarmal och även någon snäcka.

100 nok per styck så ca 110 sek när jag räknar på kursen jag får att växla in sambons norska lön. Annars blir de 116 sek om man inte har norska pengar redan. Hon brukade ta 150 nok per styck, men dessa var lite mindre för sin ålder pga att de hade gått ihop med en annan corydoras art som hade varit glupskare på maten.
#16 - 2 december 2010 11:33
solis skrev:
För jag hade filtret i ett annat kar och eftersom jag behövde mycket vatten så hade jag tömt för mycket i 100 litaren så det känndes bättre att ta där, får koppa in dom små rackarna.[:o]

Du hade väll något kar ståendes som du kan projekta med;)

Hahah, mmm visst har jag ett litet 40l kar stående, men VAD ska jag ha i den tycker du ?
Svårt att göra något när man har minimala utrymmen hemma....men ge mig förlag så ska vi se vad jag kan göra ;-)
#17 - 2 december 2010 12:28
chricka skrev:
Tja jag har börjat kläcka mina corydoras ägg i godisbyttor som jag stoppar i ett par alkottar i som förhindrar att äggen möglar . Sedan låter jag dom vara kvar i byttan tills gulesäcken är borta . När den är borta så flyttar jag dom till ett 20l kar som jag har sand i botten på och använder ett luftdrivet skummfilter som filter sedan får dom gå där tills dom växt på sig lite och nu har jag dom i ett 63l tillsammans med lite körsbärsräkor och ancistrus yngel tycker det verkar funka fint har nu mellan 50-100 små corydoras aenus albino som bökar runt där . Har försökt att köra utan sand i 20l men då dog väldigt många yngel tror det berodde på hinnan jag fick på bottnen av mat och dyligt . Vet inte om du fick några tipps av det men så gör jag nu o det verkar funka bra. mvh chricka

Har haft leopard danio odling i ett 40 literskar innan och då matade jag med ägg gula och då blev det kladdigt på botten men jag städade ofta och hade även pansarmals yngel där med då och det funkade bra, jag velar med att sätta sand eller inte p.g,a att det är lättare att städa bort resterna när där inte är någon sand och eftersom att jag matar med artemia nuplier så blir det mycket liggandes på botten, så jag får tänka lite till, just nu är mina yngel i hemmagjorda yngelkassar som är i 100 liters odlingskaret och dom som är stora nog är i karet men ville ha lite mer plats för dom att simma och växa på så därför satte jag upp detta karet.
Tack för dina tips om hur du gjort.
#18 - 2 december 2010 12:30
Nubi skrev:
Glöm nu inte att ta massor av kort! :)

En fråga, vilka äter äggen, räkor, skärpsnäckor eller äppelsnäckor?

Ska ta kort, har fortfarande inte fått tid att koppa över några till karet det har kommit massor ivägen för mig.
Alla individer äter äggen har jag märkt.
#19 - 2 december 2010 12:31
FaZt skrev:
100 nok per styck så ca 110 sek när jag räknar på kursen jag får att växla in sambons norska lön. Annars blir de 116 sek om man inte har norska pengar redan. Hon brukade ta 150 nok per styck, men dessa var lite mindre för sin ålder pga att de hade gått ihop med en annan corydoras art som hade varit glupskare på maten.

Har för mig att jag betalade 125 kr st i åled
#20 - 2 december 2010 12:31
Jag personligen tycker inte du ska ha mer sand än i baljan. just för att det är så himla jobbigt att städa i sand. Speciellt som du säger, maten lägger sig och det blir skitigt. Du kan alltid testa utan i några veckor och sen med.

Men jag tror inte det gör så stor skillnad. däremot så tycker jag du skulle kunna ha sandbadet lite längre, om det går att kapa eller nått. Tänkte på småttingarna, hur ska de nå upp dit?
(aldrig haft småttingar av pansarmalar så de kanske kan komma upp dit själv?)
#21 - 2 december 2010 12:33
Nubi skrev:
Hahah, mmm visst har jag ett litet 40l kar stående, men VAD ska jag ha i den tycker du ?

Svårt att göra något när man har minimala utrymmen hemma....men ge mig förlag så ska vi se vad jag kan göra ;-)

Det där ska jag verkligen fundera på:p
Plats hittar man alltid om man vill det såg du väll när du var här;)
Vad är bokhylla för något hm ett 600 literskar där istället blev det och bokhyllan står överallt i huset i olika delar:D
#22 - 2 december 2010 12:34
solis skrev:
Det där ska jag verkligen fundera på:p

Plats hittar man alltid om man vill det såg du väll när du var här;)

Vad är bokhylla för något hm ett 600 literskar där istället blev det och bokhyllan står överallt i huset i olika delar:D

hihihi, syftar du på "nya" 600l? ;-)
Ja, plats har man *hihi* Kanske ett lekkar till gertrudae
#23 - 2 december 2010 12:34
Nubi skrev:
Jag personligen tycker inte du ska ha mer sand än i baljan. just för att det är så himla jobbigt att städa i sand. Speciellt som du säger, maten lägger sig och det blir skitigt. Du kan alltid testa utan i några veckor och sen med.

Men jag tror inte det gör så stor skillnad. däremot så tycker jag du skulle kunna ha sandbadet lite längre, om det går att kapa eller nått. Tänkte på småttingarna, hur ska de nå upp dit?

(aldrig haft småttingar av pansarmalar så de kanske kan komma upp dit själv?)

Dom simmar upp själv ska däremot fylla med mer sand och sätta i någon växt där för att det ska se lite trevligare ut.
Eller så hittar jag någon annan skål
#24 - 2 december 2010 12:36
Nubi skrev:
hihihi, syftar du på "nya" 600l? ;-)

Ja, plats har man *hihi* Kanske ett lekkar till gertrudae

Nope jag tänkte faktiskt på mitt nuvarande 600 litare där var en 3 delad bokhylla innan och någon av delarna stod i erat sovrum.
#25 - 2 december 2010 12:39
solis skrev:
Nope jag tänkte faktiskt på mitt nuvarande 600 litare där var en 3 delad bokhylla innan och någon av delarna stod i erat sovrum.

HAAHAHAH! och snart står kanske den andre ;-)
#26 - 2 december 2010 13:20
solis skrev:
Har för mig att jag betalade 125 kr st i åled

Ok, de var ju bra pris. Trodde de var dyrare, här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143625 hade ju Mazzi betalat 225kr för orange laser. Vad jag sett på de norskarna som säljer green och orange laser så tar de hälften av priset för orange laser.

Orange Laser selges til 70 kr / stk Ny pris 50 kr / stk
Green Laser selges til 150 kr / stk Ny pris 125 kr / stk
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=53744
#27 - 2 december 2010 13:22
Känns ju som att man skulle kunna tjäna en hacka på dem om man får 120 stycken små yngel hehe.
#28 - 2 december 2010 14:23
Mina neon red stripe kostade nog 85-95 kr st, mina som heter orange ser annorlunda ut kärt barn har många namn sägs det.

Har nu koppat in 4 räkor,2 pansarmals yngel och en stor snäcka och en liten som råkade komma med får se hur dessa klarar sig i den nya miljön.
[ATTACH]39800[/ATTACH]Så här ser det ut nu
[ATTACH]39801[/ATTACH]Inkoppning
[ATTACH]39802[/ATTACH]Pansarmals ynglen som ska dit tids nog orange pansarmalar.
[ATTACH]39803[/ATTACH]Dom nykläckta vet inte villken sort för dom är från mitt 310 literskar och där är nog 8 olika sorters pansarmalar så det blir spännande att se om dom överlever.
[ATTACH]39804[/ATTACH]Äppelsnäckan med en pansarmals bäbis framför den syns bara om man förstorar bilden.
#29 - 2 december 2010 14:37
Får väl se om det blir någon lek på mina CW009 sen, men det som gäller är att flytta äggen direkt då om det ska bli nåt? För de blir väl mat rätt snabbt i stora karet med Skalare, Nyckelhålsciklider och Gibbiceps antar jag.
#30 - 2 december 2010 14:48
Får hoppas det , är intresserad av hur många ägg dessa lägger i taget, pansarmalarna lägger ju olika många per lek.
Visst blir dom uppätna snabbt av såna fiskar dom kan även äta sina egna ägg men det är inte lika vanligt.
#31 - 2 december 2010 15:10
Det kommer gå skitbra! :)
#32 - 2 december 2010 16:44
Det får vi hoppas det är ju alltid lite kritiskt i ett nystartat kar
#33 - 2 december 2010 17:07
Satte en bakgrund för att det inte skulle se så tomt ut.
Alla lever änsålänge.:)
[ATTACH]39805[/ATTACH]
#34 - 2 december 2010 17:28
Ser riktigt fint ut! :) Treevligare än ett odlingskar, u know...
#35 - 2 december 2010 17:32
Det få ju inte se för stelt ut då trivs inte jag haha
#36 - 2 december 2010 17:33
solis skrev:
Det få ju inte se för stelt ut då trivs inte jag haha

Nej då vill inte jag flytta in i ditt kar heller ;-)
Vi får spåna på min odlingsprojekt...dumma solis :P
#37 - 2 december 2010 19:51
Är det mitt fel nu:ptycker att du ska prova att odla dina regnbågar.:)
#38 - 2 december 2010 20:01
solis skrev:
Är det mitt fel nu:ptycker att du ska prova att odla dina regnbågar.:)

ska ta och googla lite på de :) *hahaha*
De verkar inte svåra däremot lägger honan ett par ägg om dagen...funderar hur man ska på ett smidigt sätt avgränsa karet så att i halva karet går fiskarna för lek och i andra halvan massa växter som de lekt på *drömmer*
#39 - 3 december 2010 19:02
Alla lever idag, koppade in 2 pansarmalsyngel och 4 räkor idag med.

Hoppas du får igång ditt projekt.
#40 - 3 december 2010 21:39
Håller tummarna att alla mår bra imorgon med :)
nej nej, har ännu inte kommit igång....Iknow Iknow....suger på tabletten en stund till
#41 - 4 december 2010 19:01
Så nu går det 10 stycken söta corydoras green laser i mitt karantänkar. Kopierade din idé med sand å växt i en plastburk. Tänkte låta dem gå där ett tag innan jag flyttar dem till stora karet. De är väl ca 3.5 cm nu. Vad gillar de bäst att äta nu?
#42 - 4 december 2010 21:31
Bottentabletter brukar vara poppis, kul att dom fick en liten sandlåda att leka i.
Tror många använder röda mygg men jag använder väldigt sällan röda mygg.
#43 - 4 december 2010 22:36
Jo, fast de verkar inte så intresserade av den ännu. Näe röda mygglarver använder jag inte i alla fall, har fryst artemia dock
#44 - 6 december 2010 20:04
Har släppt i resten av pansarmalsyngeln från den ena yngelkassen nu och alla verkar må bra, dom minsta som är kvar i den andra yngelkassen får vänta ett tag till.
Ska ta bilder vid tillfälle.
Hur går det med matandet, vad använder du nu till malarna?
#45 - 6 december 2010 20:36
De har varit ena riktiga busar idag, blev chockad när jag kom hem efter jobbet idag och bara hittade 3-4 små gröna. 3-4 hade klämt in sig i skåran på baksidan av pumpen, mellan sladden som ska gå i skåran och sladden. Resten var i gömda på andra ställen bakom pumpen. Trodde att nån hade gått bort, men som tur var klarade alla sig. Har försökt täcka in baksidan av pumpen med filtermatta nu så de inte ska kunna kila sig fast nånstans där. Sen var jag å fick tag på en magroverot som låg väldigt bra å gav ett trångt utrymme under så där är de nu, lite kurragömma under den nya roten i karantänkaret.

Har matat dem med cyclops, JBL Novo Pleco å Tetra TabiMin.
#46 - 6 december 2010 20:51
SKönt att dom fick lite gömställe, det är nog lite av det tristaste med panarmalar att man sällan ser dom, en del av dom håller sig mer framme men många av mina är inne i djunglen eller under något för att ha det lugnt.
#47 - 8 december 2010 20:48
Så här ser det ut idag en växt som flyter, den vita yngelkassen som har en pump i sig ska bara vara där i några veckor tills det andra filtret är inkört sen kan jag ta bort den.
[ATTACH]40088[/ATTACH]
[ATTACH]40089[/ATTACH]
[ATTACH]40090[/ATTACH]
[ATTACH]40091[/ATTACH]
#48 - 8 december 2010 20:49
:) Jätte fint! :)
#49 - 8 december 2010 21:21
Så fint och bart som ett yngelkar som är lättstädat kan vara, det ska nog komma i något mer sen.
#50 - 9 december 2010 09:54
Du sätt in polysperma i karet. De är riktigt bra växter till mindre kar :)
#51 - 9 december 2010 10:23
Det är ju den som flyter omkring men ska nog sätta i fler tack för tipset.
#52 - 9 december 2010 12:22
Farsigod :) sätt i fler :P
Bilagor:
#53 - 9 december 2010 18:23
Jupp ska bli:p
#54 - 9 december 2010 20:11
go go go bilder kvinna, eller ta och filma med mobilen *leR* och så har du jultomen som sjunger i bakgrunden :D
#55 - 9 december 2010 21:48
Det blir säkert jättebra men nu när hela familjen ligger ner för räkning här i förkyldning och feber så tror jag inte att det är så uppskattat att jag sätter igång tomten utanför sovrummet:p
Har faktiskt inte orkat sätta i fler växter heller är inte i topptrim själv, men imorgon ska jag ge det ett försök:)
#56 - 10 december 2010 07:20
Morgondagen är här, hur går det :D
Du vet vad jag ska sysselsätta mig med....suck
#57 - 10 december 2010 07:45
Ja men fiskarna vill sova lite till:p
Ska göra det i sammband med vattenbyte i 100 litersodlingskaret, växterna ska komma därifrån tänkte jag:)
#58 - 10 december 2010 12:41
KLAAAAAAAAAAAR ;-)
Hur har det gått för dig :p
#59 - 11 december 2010 19:37
Jodå det gick bra för mig men har inte orkat mer än så men nu kommer korten ivarjefall.

Alla pansarmalsyngel(eller dom nyaste) är i detta karet nu och ett gäng håller på att kläckas idag och kommande dagar men min kamera är inte den bästa så jag struntade i att fota dom för jag hade knappt lyckats få dom på bild ändå dom är ju liiiiiiiiiiiite små.
[ATTACH]40170[/ATTACH]
[ATTACH]40171[/ATTACH]
[ATTACH]40172[/ATTACH]Tror dessa blir pandor
[ATTACH]40173[/ATTACH]tror detta blir fläckig
[ATTACH]40174[/ATTACH]
#60 - 11 december 2010 20:22
Smart med att ha mossa på den där pyramiden :) De är så fula annars :)
Vad söta små små pansarbäbisar. Håller tummarna för dig *Ler*
#61 - 11 december 2010 22:33
Får hoppas att riccian trivs och växer bra på den med, men annars är den jättebra för ynglen gillar att simma i den och kan ligga i lugn och ro i den för vattencirkulationen.
Visst är dom söta, du ska bara se hur små och söta dom nykläckta för dagen är, det ser ut som popcorn simmar rundor där.
#62 - 13 december 2010 09:13
Mina nykläckta yngel.
Upptäckte igår att jag har nitrit i karet villket var ganska väntat, jag matar ju en hel del för att ynglen ska kunna växa.
Så jag bytte en spann vatten igår kväll och tog vatten från ett annat kar och hällde i och hällde sen i filtermedium,
har bytt 2 spannar vatten idag och tagit nytt från ett annat kar, och hällt i nitrivec och kommer bytta vatten ikväll med.
Får väll fortsätta såhär tills det ger med sig och försöka snåla lite på matningen.
[ATTACH]40218[/ATTACH]
[ATTACH]40219[/ATTACH]
#63 - 13 december 2010 10:50
Ser bra ut, fick lite utslag på nitrittestet i mitt karantänkar också i fredags å lördags. Med JBL testet i alla fall, som visade 0,05mg/l, Tetras test börjar ju först på <0.3 mg/l å nästa steg 0,3mg/l så den ger ju inte något utslag på nitrit. Bytte i alla fall hälften av vattnet på fredag å lördag, sen bara 10 liter på söndag. Fast jag tog rent vatten från kranen, men nu hade jag tänkt att flytta övar dem till stora karet mot slutet av veckan. Hur löser man inkoppningen bäst för fiskarna egentligen, är ju bara van å koppa in fiskar från butik som man redan har i påsar :)
#64 - 13 december 2010 10:56
Jag brukar lägga dom i en burk med vattnet från karet dom går i och sen fyller jag med vatten i burken några gånger från det karet som som ska gå i, samma princip som med påse bara att jag har burk istället och att burken står på karet istället för i sen häller jag i dom när jag är färdig.
#65 - 13 december 2010 12:54
Jag tror man får göra som du gör Solis, VB ofta och ett par gånger om dagen, det finns nog inget smartare bättre lösning, blir så har jag läst när man har små kar och odla på.
#66 - 13 december 2010 18:18
Har bytt en spann vatten och tagit vatten från ett annat kar och hällt i filtermedium, får kolla sen vad det ligger på.
Färgen var så skarp att den inte liknar någon men jag antar att det är kulören jag ska gå efter så det ligger på runt 0,25 - 0,5 tror jag, det är lättare att se när kulören liknar det som blir i röret[:o]
men pansarmalsyngeln verkar må bra ivarjefall:)
#67 - 13 december 2010 19:15
Använder du filtermedium varje gång du gör VB? :)
#68 - 13 december 2010 19:43
Ja just nu när jag har nitrit så gör jag det, vill skynda på bakteriekulturen så gott det går och förhoppningsvis mår yngeln bättre av det med.
#69 - 13 december 2010 19:50
Kanske skulle hälla i lite sånt jag med i mitt, fast de var ju inte så mycket nitrit jag hade fått. På lördag får mina corydoras green laser flytta till stora karet istället å lämna plats till nya fiskar som får gå i karantänkaret. Två L052 och ca 20 ganska små Glödbandstetror.
#70 - 13 december 2010 21:24
Håll koll så det inte skjuter i höjden ivarjefall, men jag tror inte det skadar om du gör det.
#71 - 13 december 2010 21:26
Det är ju ganska bra om du försöker få balans i ditt karantänskar så dom inte dör av nitriten dom nya fiskarna.
#72 - 13 december 2010 21:40
Jo, den har inte stigit nåt nitriten, har varit igång i 3 veckor till helgen. Kollar vattnet varje dag.
#73 - 13 december 2010 21:50
Gott att höra, hoppas den vänder och går nedåt snart och även för mig
#74 - 15 december 2010 18:46
Hur går det? Jag börjar byta vatten från stora karet idag 10 liter idag så tar jag 20 imorgon och 30 på fredag tänkte jag. Så flyttar jag över dem till stora karet på lördag efter vattenbytet där och när jag fångat in Gibbicepsarna.
#75 - 15 december 2010 18:53
FaZt skrev:
Hur går det? Jag börjar byta vatten från stora karet idag 10 liter idag så tar jag 20 imorgon och 30 på fredag tänkte jag. Så flyttar jag över dem till stora karet på lördag efter vattenbytet där och när jag fångat in Gibbicepsarna.

Smart :) hade jag gjort oxå
#76 - 16 december 2010 07:52
Jo nitriten ligger kvar på samma nivå men det blir inte mer ivarjefall, bytar en spann vatten morgon och en på kvällen och häller i filtermedium varje dag.
Hittade 2 ruttna yngel under filtret igår och har nu satt alkottar som fötter på filtret så att filtret inte når botten och mosar dom.
En liten demostration på hur effektiva räkor är
[ATTACH]40337[/ATTACH]Skitig mossa
[ATTACH]40338[/ATTACH]Flyttat mossan till mitt stora räkkar och räkorna börjar städa
[ATTACH]40339[/ATTACH]mossan tillbaks och den är ren
#77 - 16 december 2010 13:52
solis skrev:
Jo nitriten ligger kvar på samma nivå men det blir inte mer ivarjefall, bytar en spann vatten morgon och en på kvällen och häller i filtermedium varje dag.

Hittade 2 ruttna yngel under filtret igår och har nu satt alkottar som fötter på filtret så att filtret inte når botten och mosar dom.

En liten demostration på hur effektiva räkor är

[ATTACH]40337[/ATTACH]Skitig mossa

[ATTACH]40338[/ATTACH]Flyttat mossan till mitt stora räkkar och räkorna börjar städa

[ATTACH]40339[/ATTACH]mossan tillbaks och den är ren

smaart att ha räkor :) som städpatrull, många som underkattar deras förmågor.
Att ha kottar som fötter till filtermattan har ja då aldrig tänkt på :)
#78 - 16 december 2010 13:57
Men dom är världsbäst på att städa helst sånt som blir när man matar yngel med artemia och ägg.
Jag funderade på vad man kunnde ha som fötter till filtret och hade ju plockat hem alkottar för att ha hos äggen och det var ju det som liknade små fötter mest och fyller sin funktion på 2 sätt nu
#79 - 16 december 2010 14:04
solis skrev:
Men dom är världsbäst på att städa helst sånt som blir när man matar yngel med artemia och ägg.

Jag funderade på vad man kunnde ha som fötter till filtret och hade ju plockat hem alkottar för att ha hos äggen och det var ju det som liknade små fötter mest och fyller sin funktion på 2 sätt nu

som jag sagt tidigare, och ja säger det igen, LOVE multitasking :D
Bilagor:
#80 - 16 december 2010 14:16
multitasking:confused:
#81 - 18 december 2010 13:00
Så idag fick mina green laser flytta över till stora karet. Å i karantänkaret går nu de nya fiskarna jag hämtade idag, 2st L052 samt 20-21 stycken Glödbandstetror. Corydorasarna verkade trivas i stora karet direkt och blev genast mycket mindre skygga än de varit.
#82 - 18 december 2010 14:05
FaZt skrev:
Så idag fick mina green laser flytta över till stora karet. Å i karantänkaret går nu de nya fiskarna jag hämtade idag, 2st L052 samt 20-21 stycken Glödbandstetror. Corydorasarna verkade trivas i stora karet direkt och blev genast mycket mindre skygga än de varit.

Skönt att höra att det ågår bra för dig :)
#83 - 22 december 2010 20:06
Hoppas det gått bra med dina nya fiskar och corrysarna så klart.
Nu börjar äntligen nitriten gå ned lite idag var den på 0,25 så förhoppningsvis börjar filtret att mogna.
#84 - 22 december 2010 23:13
Ah skönt att den gått ner. Min verkar ligga stabilt på 0,05 mg/l men det är ju rätt lite ändå. De nya glödbandstetrorna hade ju fått skadade fenor, antagligen av håven i butiken, men det verkar läka bra på de flesta. Nån har lite mycket vitt på ryggfenan ännu.
#85 - 26 december 2010 19:32
Hoppas det gick bra med dina nya fiskar:)

Nu har äntligen nitriten släppt så den ligger på 0 nu.

Har en yngelkasse till här i och där har en del av äggen kläckts:p

[ATTACH]40600[/ATTACH]Riccan börjar ta sig fint nu
[ATTACH]40601[/ATTACH]Ett gäng yngel mest panda pansarmalar
[ATTACH]40602[/ATTACH]Ett orange yngel
[ATTACH]40603[/ATTACH]En av mina äppelsnäcksbäbisar som har fått en läcker lila färg
[ATTACH]40604[/ATTACH]Ett panda yngel
#86 - 27 december 2010 11:53
*avis* på dig!!!
#87 - 27 december 2010 14:14
Vad roligt med massa pansarmalsyngel, hoppas att jag kan få några i framtiden på mina green laser. Det går nog rätt bra med de nya fiskarna, de ser ut att läka bra på deras skadade fenor.
#88 - 29 december 2010 13:57
Hoppas med att du får på dina green lazer, ska flytta mina när jag lyckats flytta runt i karen här men det tar lite tid, skönt att dom nya verkar må bra.
#89 - 13 februari 2011 16:23
Har nu en massa pansarmalsyngel i detta karet dom minsta fick flytta hit idag, det ser trist ut och det jag väntar på är att mina danior ska bli stora nog för att flytta så ska detta karet ner men dom växer sakta, där är bara ett 10 tal danioyngel kvar får hoppas på deras överlevnad.
[ATTACH]42248[/ATTACH]Mitt tråkiga kar
[ATTACH]42249[/ATTACH]2 st röda danio till höger
[ATTACH]42250[/ATTACH]Panda och orange pansarmalsyngel
#90 - 23 mars 2011 17:54
Så här är karet just nu, växterna bara petas ner för dom är bara där tillfälligt och pansarmalsynglen är på uppväxt här, habrosusarna köpte jag igår och dom är mindre än många av mina yngel.
Lite guppy yngel är här med.
[ATTACH]43352[/ATTACH]
[ATTACH]43351[/ATTACH]
[ATTACH]43353[/ATTACH]
[ATTACH]43354[/ATTACH]
#91 - 23 mars 2011 19:28
Mästaren på att odla pansarmalar :D!
#92 - 23 mars 2011 20:18
Habrosus :) Blir väldigt nspirerad av denna tråden! Hade varit riktigt roligt att odla lite corydoras. Habrosus ska dock vara ganska svårodlade. Där verkar pandas bättre. Men pandas kan jag inte ha lika många i akvariet. Ååååh, dessa beslut :)
#93 - 23 mars 2011 23:02
macke_fisk skrev:
Mästaren på att odla pansarmalar :D!

Mästare hm kanske men jag kan en del om det ivarjefall och får ju lite yngel på dom.
Hoppas bara på att få yngel på mina neon redstripe snart det skulle vara en lycka, har däremot fått yngel på neon redstripe och orange villket inte ska hända egentligen(dom ynglen kommer gå i 600 litaren sen där jag inte tar några ägg) och dom olika sorterna är delade på så att jag ska få rena yngel av neonerna.
Konstigt att neonerna hellre parar sig med en annan sort än en sina egna.
#94 - 23 mars 2011 23:05
Nasso skrev:
Habrosus :) Blir väldigt nspirerad av denna tråden! Hade varit riktigt roligt att odla lite corydoras. Habrosus ska dock vara ganska svårodlade. Där verkar pandas bättre. Men pandas kan jag inte ha lika många i akvariet. Ååååh, dessa beslut :)

Pandorna ger inte så många ägg åt gången, det finns många andra som ger mycket fler ägg i taget än dom.
Hoppas att jag kan få habrosusarna att leka, arnold i åled sa att dom var lätta men jag har ingen aning.
Hälsa från solis när du kommer dit(arnold är pappan liten man) så vet han vem jag är.
#95 - 25 mars 2011 15:32
solis = mästare i odling ;) *leR*
Gud vad skoj! Börjar lätt bli intresserad av pansarmalar...ialf de pytte pytte :)
#96 - 25 mars 2011 15:39
:) någon gång måste man ge efter Nubi:D
#97 - 25 mars 2011 15:47
solis skrev:
:) någon gång måste man ge efter Nubi:D

'hihi* ngn gång, inte innan jag fått lek på mina häxmalar och grenmalar *leR*
#98 - 25 mars 2011 19:36
Hoppas det blir snart att du får häxmalar så kanske du har många nog så att du kan ta med nästa gång du kommer till brödåkra hotell;)

Annons