Pansarmalen har tappat sina skäggtömmar

#1 - 5 november 2007 23:05
Hej

Gjorde misstaget att köpa fem metallpansarmalar som de första fiskarna för en månad sedan. Misstaget var, har jag nu förstått är att jag har fel akvariesand. Köpte 3-5 mm "vass" sand. En av malarna har nu tappat sina skäggtömmar. Vill ju gärna behålla dessa charmiga fiskar. Ska jag fylla på med annan sand eller klarar den sig ändå? Akvariet är liksom "klart nu" med växter och de andra fiskarna så att tömma det o byta sanden känns inte som ett realistiskt alternativ.[:o]
#2 - 5 november 2007 23:16
Sorry Inakin, det blir nog till att byta sand. Pansarmalar skadar sig i skäggtömmarna när de rotar runt i sanden. De ska ha finkornig sand, max 2mm, rund och fin för att må bra, och inte riskera skador. Det är deras naturliga beteende att rota runt i sanden, och de gör ju jättenytta genom att städa.
Ett alternativ skulle kunna vara, att fylla på med sand ovanpå det grus du har, om du inte har för tjockt med grus, men det är ju bara att skjuta problemet på framtiden.
Jag skulle nog göra så att jag tog upp fiskarna i en hink med akvarievatten, liksom växterna, tog upp så mycket grus som det bara går, och sedan fylla på med väl tvättad sand i rätt kornstorlek. Plantera växterna, låta filtret gå ett par timmar och sedan pytsa tillbaka firrarna. Trist men nödvändigt!!
Och ja, pansarmalar är verkligen charmiga, så de är väl värda besväret.
#3 - 6 november 2007 11:27
Det sägs att pansarmalar "nöter ner" skäggtömmarna om de får gå på för vass sand... MEN det är inte alls säkert att detta är sanningen. Mina har också fått nedfrätta (för jag tror de fräts ned) skäggtömmar och jag har finkornig sand. Jag skrev en tråd om detta som du kan läsa här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109807

Azur som svarat i tråden säger att han har haft Corydoras på vass snäck-sand utan att tömmarna skadats. Det tyder alltså på att det är bakterieangrepp som orsakar problemen. Men om ditt akvarium är helt nystartat har det nog inte bildats så mycket bakterier på botten ännu... Hur länge har du haft det?

Jag fick tips att: Öka vattencirkulationen kraftigt, byta vatten oftare, suga rent lite på botten ibland, se till att jag har ett bra foder som inte smutsar ner för mycket.

Men du bör ändå byta till finkornig sand, därför att pansarmalar trivs inte i annan sand. De vill kunna "filtrera" sanden i munnen.
#4 - 7 november 2007 11:08
Blanda sand?

Tack för svaren o intressant tråd som ni hänvisade till. Tror ni att man skulle kunna göra ngt slags hörn med finare sand eller kommer det bara bli konstigt o gegga överallt? Pansarmalarna flyttade in som första fiskar den 9 oktober ihop med fem kopparbarber därefter fyllde jag på med några tetror och några guppys efter ytterligare en vecka samt en Ancistrus efter det så jag vill inte göra ngn jätteförändring än när det är så pass nytt. Jag fick däremot Nitritutslag på teststickan o det kan ha varit ungefär samtidigt som att malen tappade skäggtömmarna. Jag har bara gjort två 15% vattenbyten varje vecka o pytsat i Nitrivec och Acquatan.
#5 - 7 november 2007 11:48
Två 15% vattenbyten i veckan låter bra, det är ju mer än vad de flesta gör. Många byter istället 30% en gång i veckan, men jag har hört att det är bättre med fler små byten. Själv byter jag 30% en gång i veckan.

Var skäggtömmarna långa och fina när du köpte malarna då? För ibland kan de ju ha för små skäggtömmar redan när man köper dem...

Jo, jag gjorde som du säger först när jag hade pansarmalarna i mitt större akvarium: Jag gjorde ett hörn med finkornig sand åt dem. Detta medförde att de låg i det hörnet hela tiden och aldrig mer ville gå ut på den större sanden. Det såg så tragiskt ut att jag bestämde mig för att flytta dem till ett litet 42-liters-akvarium och inreda detta akvarium helt efter dem.

När jag hade flyttat fiskarna växte skäggtömmarna ut! Men sen för någon månad sedan började de frätas ner igen... Alltså kan det inte vara sanden! Det måste vara något i vattnet (något ämne) eller bakterieangrepp i sanden.

Jag fick även tipset att köpa/få malaysiska sandsnäckor. Dessa gräver ner sig i sanden och äter ruttnande växtdelar och annat som kan skapa bakterier. De äter även alger och sådant på växter och på glaset. Visserligen förökar de sig som tusan, men det gör ju inget om man nu vill att sanden ska bli ren.

Jag ska byta lite mer vatten en gång i veckan, har ökat cirkulationen, samt fixat snäckor. Jag hoppas att detta kommer räcka för att tömmarna på mina ska växa ut igen som sagt.

Om du gör ett hörn i ditt akvarium med finkornig sand (0,33 mm) så kommer du märka hur glada pansarmalarna blir, att de börjar "böka" i sanden och filtrera denna ut mellan gälarna.. Tyvärr kommer sanden att sjunka ut och blandas med din övriga sand, vilket inte är så fint. Så mitt tips är att byta all sand eller att flytta/lämna tillbaka pansarmalarna.

Jag skulle vilja hävda att ditt akvarium är ganska nystartat så om du byter sand nu kommer detta inte göra så stor inverkan i ditt akvarium. De viktigaste nyttobakterierna sitter i filtret! Så detta kan du ju låta vara på, antingen i en hink eller i akvariet, medan du byter sanden. Bara ett tips från min sida.

Hur länge väntade du innan du fyllde på med fler fiskar? Du kanske har lite många för ett så pass nystartat akvarium. Men det är ju bra att du gjort vattenbyte oftare och haft i Nitrivec. Det går säkert bra med vattenkvaliteten, menar jag. Men något måste det ju vara som gör att dina malars skäggtömmar fräts ned... Prova med tipsen ovan om du vill få dem friska :)
#6 - 9 november 2007 21:39
Började med ett hörn

Hej

Det blev ett hörn eller mer en utvidgad kortsida med ljus finkornig sand men pansarmalarna verkar inte sådär jätteimponerade men nu känns mitt samvete bättre. Blev inte direkt snyggt då jag har svart grov sand o köpte ljus finkornig som nu har flytit ut. Tror ni att man kan lägga stenar i mellan sandsorterna så att det ser bättre ut eller finns det några andra förslag?
#7 - 10 november 2007 10:34
ja, prova med stenar... men det är ju tyvärr så att det aldrig ser särskilt snyggt ut.

att pansarmalarna inte är där så mycket ännu beror på att sanden är ny och det finns inget "gott" i sanden ännu att rota efter. efter någon vecka tyckte mina om att vara där.

dessutom så kan det vara så att dina pansarmalar fortfarande är stressade sedan de blev köpta (simmar de upp och ned längs glaset?), så det kan ta ett tag innan de lugnar ner sig och börjar leta mera på botten.
#8 - 10 november 2007 17:57
om du delar av det med tex en mangrove eller mopanirot så tror jag det kan bli riktigt shysst faktiskt;)
#9 - 10 november 2007 21:56
Tack för svaren

Får sticka ut imorrn o kolla vad de har i djuraffärerna som jag kan använda som avdelare. De är alltså stressade när de åker upp o ner längs glaset? Jag trodde de var glada o busade lite[:o]
#10 - 12 november 2007 09:11
Jag anser att de är stressade när de gör så, men andra kan säga annorlunda... Jag anser inte att det är normalt beteende för en bottenfisk att hela tiden simma som en galning upp och ned längs glaset.

Glada pansarmalar simmar runt på botten och "bökar" i sanden, eller ligger still och vilar, men det är vad jag tror....

Mina håller sig mestadels på botten, tills jag byter vatten. Det nya vattnet är ofta kallare, jag har fått för mig att detta blir som nytt kallt regnvatten, vilket sätter igång ett vandringsbeteende hos malarna, för då börjar mina simma upp och ned längs glaset, sedan lugnar de sig igen efter någon timme.
#11 - 16 november 2007 12:34
toccata skrev:
Jag anser att de är stressade när de gör så, men andra kan säga annorlunda... Jag anser inte att det är normalt beteende för en bottenfisk att hela tiden simma som en galning upp och ned längs glaset.

Glada pansarmalar simmar runt på botten och "bökar" i sanden, eller ligger still och vilar, men det är vad jag tror....

Mina håller sig mestadels på botten, tills jag byter vatten. Det nya vattnet är ofta kallare, jag har fått för mig att detta blir som nytt kallt regnvatten, vilket sätter igång ett vandringsbeteende hos malarna, för då börjar mina simma upp och ned längs glaset, sedan lugnar de sig igen efter någon timme.

[SIZE=3][COLOR=red]Oftast[/COLOR][/SIZE] är det vass sand som skadar skäggtömmarna, men även dålig vattenkvalitet kan få samma effekt. Jag skulle ha bytit ut sanden helt. Glada pansarmalar simmar i strömmande vatten, fram och tillbaka, samt att de bökar efter mat som du beskriver....så det bir alltså en mix av beteendena.:p Yngre pansarmalar är mer aktiva än äldre, och det skiljer lite grann mellan arter också...;):)
Bilagor:
#12 - 16 november 2007 12:37
toccata skrev:
Det sägs att pansarmalar "nöter ner" skäggtömmarna om de får gå på för vass sand... MEN det är inte alls säkert att detta är sanningen. Mina har också fått nedfrätta (för jag tror de fräts ned) skäggtömmar och jag har finkornig sand. .

Den finkorniga sanden kan också vara vass, och det stämmer visst att vass sand sliter på skäggtömmarna. Dålig vattenkvalitet kan dessutom få samma effekt....
#13 - 16 november 2007 12:46
Ja, jag vidarebofordrade bara de svar som jag fick i min egen tråd om detta (länkad i mitt första svar ovan). Jag tror också att vass sand kan skada tömmarna, men Azur menade att han haft pansarmalar på riktigt vass sand utan att något hänt. Men i MITT fall (jag är inte skapare av denna tråd) tror jag det beror på bakterier, då jag har rådasand cirka 0,40 millimeter och pansarmalarnas skäggtömmar växte ut fint när de fick sanden, först på senare tid har de frätts ner igen. Jag vet många som har liknande sand utan problem. Jag vet dessutom att jag har problem med vattenkvaliteten här i Växjö och har försökt lösa detta med bättre genomströmning, sniglar, osv.

Jag tror att bakterier kan vara mer förödande, än vass sand. Men självklart tycker jag man ska ha finkornig sand så att de kan böka som de vill.
#14 - 16 november 2007 12:54
toccata skrev:
Ja, jag vidarebofordrade bara de svar som jag fick i min egen tråd om detta (länkad i mitt första svar ovan). Jag tror också att vass sand kan skada tömmarna, men Azur menade att han haft pansarmalar på riktigt vass sand utan att något hänt. Men i MITT fall (jag är inte skapare av denna tråd) tror jag det beror på bakterier, då jag har rådasand cirka 0,40 millimeter och pansarmalarnas skäggtömmar växte ut fint när de fick sanden, först på senare tid har de frätts ner igen. Jag vet många som har liknande sand utan problem. Jag vet dessutom att jag har problem med vattenkvaliteten här i Växjö och har försökt lösa detta med bättre genomströmning, sniglar, osv.

Jag tror att bakterier kan vara mer förödande, än vass sand. Men självklart tycker jag man ska ha finkornig sand så att de kan böka som de vill.

Vissa arter kan klara vass sand bättre än andra, men varför schansa? Min erfarenhet är att vass sand bara skapar bekymmer, och dina pansarmalar kan mycket riktigt få problem med bakterier, men troligen bara om skäggtömmarna först blivit skadade av gruset.;) Azur måste ha haft tur om han klarat av pansarmalar med så vasst grus, jag använder själv "engelsk sjösten-sand" i olika dimensioner, i vissa akvarier har jag storleken 2-5 mm och i andra "blandsand" på 0.5mm upp till 15 mm storlek...funkar kanon viket som, bara det är [COLOR=red]rundkorning[/COLOR] sand, det är det viktiga.

Annons