Hejsan, har fyra stycken pansar malar efter ett döds fall.(hade alltså 5).
Döds fallet har inte med tråden att göra ville bara på peka det.
Nu för drygt 1½-2 veckor sedan så fick alla 4 pansar malar samma "problem". Dom fick en stor vit fläck på huvudet, precis på samma ställe..
Det är jämnförbart med död hud utseende mässigt.
Eftersom detta hände alla _samtidigt_ så tänkte jag vänta och se om det bara var något tillfälligt.
Efter vatten byten, easylife tillsättning osv så tycktes inte detta försvinna.
De stora vita fläckarna är kvar (täcker halva skallen, alltså överdelen på huvudet inte "nosen") men de beeter sig helt normalt.
Nu igår så fick ena pansarmalen ett skumt beteende, han simmade runt i 2 cirklar i all världens fart rätt högt upp i vattnet, sen föll den bara ner och låg på sidan på botten.
Efter 30-40 sekunder simmade den iväg..
När jag 1 timme senare kollade till akvariumet låg den sten död på botten, jag petade till den lite lätt med hoven men den bokstavligen rörde inte en fena..
Vad beror detta på?
Kan även till lägga att en pansar mal blev anfallen då den kom för nära en romläggande zebra ciklid som nöp till på ryggfenan, tänkte dock inte på om det var just den pansar malen som dog eller inte.
Så är det här "vita" något problem?
Är det döds orsaken?
Kommer det hända de 3 små pansarmalarna som bor kvar?
Är detta något ofarligt med okänd dödsorsak ska givetvis de små liven få 3-4 kamrater att stimma med :)
(Övrig info)
Var dag läggs det i "mixade" mal tabletter i karet, som dom mummsar på ihop med en sugmal och en svart haj.
Det finns gott om gömställen och dom är inte skygga, allt är helt normalt med dom.
Tacksam för alla svar och synpunkter!