Pansarmalar och botior tillsammans?

#1 - 1 september 2006 07:54
Hej!
Jag hittade ingen tråd som riktigt täckte min fråga så jag lägger in en ny..

Jag har kärat ner mig i både dvärgbotia och polkadotbotia (verkar vara så himla roliga och livliga bottenfiskar), samtidigt som jag alltid varit förälskad i olika varianter på pansarmalar (Corydoras).

Min fråga är nu om de skulle gå att ha tillsammans i ett 150l akvarium eller om de skulle konkurrera för mycket om bottenytan?
Pansarmalsbeståndet skulle naturligtvis bestå av ett mindre stim (5-10 individer), men hur vill botiorna bo? Har fått lite olika information ang dem, alltifrån fredlig stimfisk till revirhävdande ensamvarg..
Nån som vet mer som skulle vilja bringa klarhet i mina funderingar?

Tack på förhand!
Cina
#2 - 2 september 2006 07:10
Det går bra med botior och pansarmalar ihop. Botiorna gömmer sig g ärna, och är som mest aktiva under kvällar och nätter. Hos mig gömmer de sig i en ihålig trärot (iofs Praktbotia) men i ett akvarium jag sköter om, finns det polkadotbotia och de gör ungefär likadant. En skillnad är att man ser faktiskt de lite mer än PB, det är 4 st i ett 240 och vad jag märkt är de inte särskilt aggresiva.
#3 - 3 september 2006 16:09
Både dvärgbotia och polkadotbotia är stimfiskar som trivs bäst när de är många. Mina är väldigt aktiva på dagen och roliga att se på. Ingen av mina botia-arter har på något sätt stört någon annan fiskart.
Visst gömmer sig mina botior ibland men oftast ser jag dem och polkadotarna brukar ligga på sidan och sova ovanpå en stor rot.
#4 - 5 september 2006 10:58
Tack för era svar, vad glad jag blev av att höra det!

Men en liten följdfråga..
Uppfattar polkadottarna och dvärgbotiorna varandra som artfränder, eller är det ett stim av varje som gäller?
(Är helt nybörjare på botior, har bara sett dem på bild i akvarieböcker och böjligen i nån akvariebutik, men i så fall utan att tänka på vad det är för nån sorts fisk..)

Annons