Pansarmalar och algätare

#1 - 26 januari 2005 19:57
Jag har ganska nyss startat ett 310 l kar där jag bl.a. ska ha några små pansarmalar (hade tänkt mig ett stim på ca 6 st eller fler).
Vilken sort är då "trevligast" tycker ni?
Jag vill ha någon som är intressant att kolla på, dvs. fina färger och/eller mönster och ett intresssant beteende (som iof nästan alla sorter har?)
Det finns dock en nackdel, de får inte kosta för mkt! De flesta pansarmalar som jag gillat har kostat runt 100:-/st förrutom metall, leopard och fläckig.
Metall vill jag inte ha, då de inte faller mig riktigt i smaken, men kanske leopard eller fläckig? Har ni andra förslag som inte är särskilt dyra?

Sedan så hade jag tänkt ha 3 ancistrus i karet, men frågan är om de räcker? De är ju ganska små när man köper dem, så ska jag kanske ha ett litet stim otocinclusar också?
#2 - 26 januari 2005 21:15
När det gäller beteendet så är det ju likt för de flesta pansarmalar. Det är bättre du köper de du tycker är fina. En som är lite udda är barbatus, som blir lite större, drygt tio cm. Den är också mycket vacker.

Ancistrus är ju ingen stimfisk, det räcker med tre om du inte vill ha fler. Däremot är det ju roligast om det finns av båda könen. De är ganska lätta att odla och lägger sin rom i kokosnötter, krukor, hål i rötter osv. Hanen vaktar ägg och yngel.

Mvh Jesper
#3 - 26 januari 2005 22:14
Hej.
Jag ska ju sätta igång mitt lilla 105-liters snart och tänkte ha Corydoras där i.
Jag var på Akvarielagret här i Sthlm och kollade på fisk och upptäckte Corydoras melini. En superfin liten pansarmal. Har läst lite om åsikter om denna krabat och allt tycks vara mycket bra.
Jag ska satsa på ett litet stimm sådana. Lycka till med beslut.
#4 - 28 januari 2005 18:07
[QUOTE=Jesper 2]
Ancistrus är ju ingen stimfisk, det räcker med tre om du inte vill ha fler. Däremot är det ju roligast om det finns av båda könen. De är ganska lätta att odla och lägger sin rom i kokosnötter, krukor, hål i rötter osv. Hanen vaktar ägg och yngel.

Mvh Jesper[/QUOTE]

Att den inte är stimfisk vet jag, det jag undrar över är om de kommer att räcka med 3-4 st i ett 310 l kar (de är ju små när man köper dem) eller om jag kanske ska ha ett litet stom otocinclusar som hjälper till?

Annons