Pansarmalar med Ancistrus.

#1 - 20 mars 2004 14:35
Hej!

Funderar på om jag skulle skaffa ett gäng pansarmalar, typ Corydoras, till mitt 300L akvarie. I akvariet bor redan ett gäng Ancistrusmalar varav en är c:a 8cm, en mindre Gibbiceps och en Humlamal på 10cm.

Klarar sig små pansarmalar bland de här malarna?

Jag hade en gång några Pandapansarmalar med en halvstor Ancistrus. Han tyckte inte alls om dem. Såg när han dängde till en liten ny Pansarmal så den blev helt snurrig och verkade tappaP balanssinnet totalt innan den dog. Det akvariet var mycket mindre och jag hade bara 3st.
Vad har ni för erfarenheter?
#2 - 20 mars 2004 14:40
jag har haft 2st Ancistrusmalar till sammans med 5st pansar malar...det gick ganska bra men Ancistrusmalar atakerade dem iblnd men det blev inga stora skador....
#3 - 20 mars 2004 21:31
Mina pansarmalar klarade sig finfint då jag hade dem med mina två Ancistrus i mitt kar :) No problemo.
Inga bråk eller nåt vad jag kunde se.

Mvh Fredrik
#4 - 20 mars 2004 21:38
Jag har ett gäng med metall- och fläckiga pansarmalar i mitt 358-liters kar. De är totalt 15 st och går tillsammans med fyra stycken långsträckta pansarmalar, en gibbiceps på ca 20 cm, två plecos runt 23 cm, två scalarer 17 cm och ett större stim rödmunstetror och citrontetror. Pansarmalarna är helt enkelt underbara och helt orädda. De delar fodertabletter med gibbicepsen och plecos som är mångfalt mycket större, liksom de nästan 18 cm långsträckta pansarmalarna.

Med andra ord så kan jag med glädje rekommendera de underbara pansarmalarna...

David B.
#5 - 21 mars 2004 14:37
Pansarmalarna är ju stimfiskar och hävdar sig bättre i grupp... Så om du köper tillräckligt många så klarar de sig säkert bra...
#6 - 21 mars 2004 14:53
Ursprungligen skickat av Nanc

Pansarmalarna är ju stimfiskar och hävdar sig bättre i grupp... Så om du köper tillräckligt många så klarar de sig säkert bra...

Exactamento!!!...Så är det!!! ju fler pansarmalar ju bättre självsäkerhet får dom å kaxigare blir dom å vågar mer...
#7 - 21 mars 2004 15:53
David B
Du hade långsträckta pansarmalar som är 18 cm sa du. Jag har 4 st som är ca 7 cm. Hur fungerar dessa med övriga fiskarna. de äter inte upp några av de andra fiskarna?

Mina fyra ancistrus fungerar med mina 5 pansarmalar.
#8 - 21 mars 2004 15:57
Långsträckta pansarmalar är nog de fredligaste fiskar jag har sett. Trots sin storlek så gör de ingen annan fisk någonting. De kan liknas vid lekfulla "grillkorvar" (sett till formen) som drar runt i akvariet efter mat och undersöker allt och alla. Mina äter t o m ur handen när jag matar dem. De är alltid först upp till ytan när det vankas mat och är nyfikna som få. Så fort man närmar sig akvariet kommer de fram och simmar upp mot ytan. Och som sagt, helt fredliga mot så små fiskar som rödmunstetror.

Kan verkligen rekomenderas å det bestämdaste.

Lycka till.

David B.
#9 - 21 mars 2004 16:00
Mina är helt underbara. De äter också ur händerna på en. Och är hittills väldigt fredliga och aktiva. En fröjd för ögat att se.

#10 - 9 april 2004 08:49
Hoplosternum Thoracatum, grabbar å tjejer dä ä trevliga firrar dä...Mycket tåliga å väldigt måna om att ha rent på botten ;-)

Annons