Pansarmal till 42-liters?

#1 - 4 november 2008 17:16
Hej!

Jag har tänkt starta upp mitt lilla 42-liters kar. Jag har tänk ha i några räkor och ett litet stimm [FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Boraras brigittae.

Nu undrar jag om det finns någon sorts Pansarmal som skulle trivas i ett 42-liters?

Mvh Charlotte
[/SIZE][/FONT]
#2 - 4 november 2008 17:48
Jag har inte en aning. Men står iaf 60L på Zoopet's artbeskrivning. "Alla Corydoras-arter är fredliga stimfiskar, som man skall ha minst 6 st av, men gärna fler." så jag tror nog inte de är speciellt sugna på att bo i ditt 42L.

Mvh
Stoffe.B:)
#3 - 4 november 2008 18:19
Stoffe.B skrev:
Jag har inte en aning. Men står iaf 60L på Zoopet's artbeskrivning. "Alla Corydoras-arter är fredliga stimfiskar, som man skall ha minst 6 st av, men gärna fler." så jag tror nog inte de är speciellt sugna på att bo i ditt 42L.

Mvh

Stoffe.B:)

Jag har också sett det. Men jag har nämligen också sett i andra trådar att folk har tipsat om olika Corydoras till 40 liters. Bl.a. Dvärgpansarmal.
#4 - 4 november 2008 20:02
inga som hälst problem, skack-brädepansarmal, 3-4 st skulle trivas jätte bra,
#5 - 4 november 2008 20:21

"Jättebra" är väl att ta i, men det skulle funka. ;)
#6 - 4 november 2008 20:27

Jag hoppas du skämtar :eek:

En pansarmal som blir 12cm lär nog inte trivas ett dugg i 42L :(
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=303&SOK=1

Då är det bättre med ett litet stim Panda pansarmal som blir 5cm eller Pygmépansarmal som blir 3cm.
Dock så tycker jag 42L är för litet för dessa oxå [:o]
#7 - 5 november 2008 15:31
Allt beror ju på hur stor BOTTENYTA akvariet har, jag har ett akvarium så är på 60liter, men endast 25 cm högt, bottenytan är 60*40 cm.:p:D sedan har jag ett nästan likadant till, men bara 20 cm högt, 45 liter cirka....Pansarmalarna bryr sig inte om höjden, de håller sig ju största delen av tiden på botten.....:) Och, ja, jag HAR byggt de akvarierna själv......:D

Men i det aktuella fallet antar jag att akvariet är av "standardmått" och då skulle jag våga mig på en trippel eller möjligen 5 stycken av någon vanlig robust art som t.ex C.paleatus eller C.aeneus, köp små unga individer så går det säkert bra, men egentligen så skulle du kanske satsa på ett litet gäng ottcinklusar istället. Corydorasarna käkar nog en del räklignar om de kommer åt......:D:D:D
#8 - 6 november 2008 01:42
Corydoras pygmaeus funkar fint i det karet och blir inte så stora.
Sedan är det visst en stor betydelse hur karet ser ut, pansarmalar hämtar ofta luft från ytan, och är karet högt så kan de få lite problem med detta.
#9 - 16 november 2008 14:26
fläckiga pansarmalar funkar nästan överallt
#10 - 16 november 2008 15:29
fläckiga pansarmalar funkar nästan överallt

Vad säger dig det? Fläckiga pansarmalar vill ha minst 80 liter.
#11 - 16 november 2008 16:15
Vilken art du ska ha bror på hur stor bottenytan är!
Men ifall det är ett akvarium med "standard" så är nästan
bara Corydoras pygmaeus lämplig!

Annons