Pansarmal sjuk...

#1 - 10 december 2005 00:27
Hej

jag har 5st Metall pansarmalar. En av dem har en ganska svullen buk. Bakom vänstra bukfenan har den nu en röd fläck. Vad kan detta vara och hur ska man bota detta? Mest orolig att det skall vara en smittsam sjukdom. Jag har kollat lite själv och funderat på om medicinen "eSha 2000" kan vara nåt? Om så är fallet, hur använder man den? Måste temperaturen höjas i kart och så? Kommer växter/fiskar att ta stryck av det(har yngelkar med 15mollys där i också)?

Mvh Niclas
#3 - 10 december 2005 09:33
Ok. Så det är Oxolinsyra som gäller? Karantän med saltvatten som var ett alternativ verkar ju inte så vettigt med pansarmall eller? Var finns Oxolinsyra? Hitter medicinen nåt speciellt?
#4 - 10 december 2005 10:11
Nja skulle det vara Aeromonas så är det avlivning.
Sätt fisken i karantän och avvakta.
#5 - 10 december 2005 11:28
Är det smittsamt? Har ej nåt extra akvarium så undrar om det är kris att fixa ett?
#6 - 10 december 2005 13:12
En karantän behöver inte vara ett akvarium, det går med en hink, balja eller något som det går att ha vatten i, sätt fisken där med en luftpump med syresten och rent vatten utan foder och avvakta om den blir sämre har den en infektion av Aeromonas blir den fort sämre.
Det finns inget som nu säger med det du beskrivet att det är Aeromonas utan karantän är ett vanligt förfarande för fiskar som visar symtom på att inte vara friska.
#7 - 10 december 2005 14:24
För några månader sen insjuknade en av corysarna i mitt akvarium med exakt samma symtom. Hon dog efter några veckor :( men ingen annan blev sjuk. Så om det är samma sjukdom verkar den inte vara smittsam iaf.
#8 - 10 december 2005 14:38
Det är lätt för försvagade fiskar att smittas, men man ska alltid avlägsna sjuka fiskar till en karantän.
#9 - 10 december 2005 14:51
Jag har nu flyttat den sjuk malen till et 33 liters akvarium med pump och allt. Vi får helt enkelt avvakta. Jag tog ungefär 50% av vattnet från det gamla och tog resten nytt. Så vi får väl läta tiden utvisa.....
#10 - 11 december 2005 17:56
Tyvärr dog malen:( . Hoppas det inte har smittat vad det nu var....
#11 - 11 december 2005 18:44
Vill du minska risken för smitta så gör några delvatten byten, slamsug botten, tvätta alla redskap du andvänt i hett vatten med 1 kg salt per 10 liter vatten.
Glöm inte slamsugen.
Om det var Aeromonas tål bakterien -70 gr.

Annons