Pansarmal och Ancistrus?

#1 - 5 augusti 2008 14:40
Jag fick med 2 pansarmalar (bland typ 80 fiskar) när jag köpte ett akvarium. Och jag håller på och kollar vilka av dessa jag kan ha kvar när jag gör i ordning det större akvariet för att ha slöjstjärtar i.
Fick tips om att ancistrus skulle funka med slöjstjärt. Men funkar pansarmal med dessa 2? Jag tycker de var himla söta, skulle vara trevligt att ha dem ihop, vad tror ni?
#2 - 5 augusti 2008 16:06
Tror inte det blir några problem. Tänk bara på att de är stimfiskar.
#3 - 5 augusti 2008 16:59
Jag har själv två ancistrus och fem metallpansarmalar, inga som helst problem! trots att jag läste någonstans att ancistrus kan bete sig mycket revirhävdande mot pansarmalar och mobba dem. Men hos mig lägger de inte ens märke till varandra.
#4 - 5 augusti 2008 17:02
Temeraire skrev:
Jag har själv två ancistrus och fem metallpansarmalar, inga som helst problem! trots att jag läste någonstans att ancistrus kan bete sig mycket revirhävdande mot pansarmalar och mobba dem. Men hos mig lägger de inte ens märke till varandra.

Har heller aldrig märkt nåt gällande Ancistrus mot pansarmalar. Visste inte ens att det skulle kunna vara så :p.. Hmmm.. kanske därför jag inte märkt nåt ;)

Nej.. Det är inget problem. Inte så länge de inte leker iaf :)
#5 - 5 augusti 2008 17:53
jaha... de ska vara revir hävdande mot varande.. någon måste ha glömt att tala om det för mina gammla pansarmalar och ancistrusar..
#6 - 5 augusti 2008 22:17
Jag har pansarmalar, ancistrus och slöjstjärtar i samma burk. Funkar hur bra som helst. Sitter ofta ett blandat jättegäng malar under största roten, fast de har många små gömställen.
#7 - 6 augusti 2008 07:49
Men vad kul, då kan jag ha kvar dem! Jo jag läste att pansarmalen är en stimfisk, så jag kommer köpa till minst 3 till så de trivs lite bättre ;)
Tack snälla för era goda råd och erfarenheter!

Annons