Pansarmal med rom

#1 - 9 juni 2010 15:05
Hur länge kan en pansarmalshona simma runt med rom innan hon släpper den?
Jag har en som ser ut som en ballong nu. och en som inte är långt efter. De är båda väldigt aktiva och simmar mycket. Älskar att åka kana i vattenströmmen från pumpen.
#2 - 11 juni 2010 06:45
Tills de blir nog sugna på att leka ;)
Mina pansarmalar är runda hela tiden. Vissa nätter far de omkring som en orkan i karet och då tänker man "yes nu leker dom" men på morgonen när man ska samla ihop rommen har snäckorna och ancistrusarna redan kalasat färdigt på dem ;)
#3 - 11 juni 2010 08:48
Tills de blir nog sugna på att leka ;)

Mina pansarmalar är runda hela tiden. Vissa nätter far de omkring som en orkan i karet och då tänker man "yes nu leker dom" men på morgonen när man ska samla ihop rommen har snäckorna och ancistrusarna redan kalasat färdigt på dem ;)

Jo, nog kan säga att de far omkring som en orkan, men inte blir det några ägg lagda.
Kan på verka dem på något sätt? Honorna ser ju ut som de ska spricka.
#4 - 11 juni 2010 08:52
Rosali skrev:
Jo, nog kan säga att de far omkring som en orkan, men inte blir det några ägg lagda.

Kan på verka dem på något sätt? Honorna ser ju ut som de ska spricka.

Ibland funkar det med kallvattenbyte.
Hur många har du och hur många av varje kön?
#5 - 11 juni 2010 10:28
solis skrev:
Ibland funkar det med kallvattenbyte.

Hur många har du och hur många av varje kön?

NU HAR JAG ROM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Just efter jag hade skrivit förra mailet så kikade jag in i akvariet och det vat var en hel drös med fiskar på samma ställe vid bakruta. Gissa!! DE höll på att mumsa i sig rommen!!!!
Nu har jag räddat en del rom som ligger i ett yngelkar i akvariet, så vad gör jag nu??? Har aldrig haft rom som jag tagit reda på. Vore ju kul om jag lyckades få några småglin från dem.

Solis, jag har 10 metallpansarmalat. Två vet jag är honor eftersom de är/varit så tjocka. Resten vet jag inte. De är ju aldrig stilla tillsammans så länge så jag hinner kolla och räkna. De simmar upp och ner, fram och tillbaka i karet som tosingar. Kul att titta på.
Bilagor:
#6 - 11 juni 2010 11:12
jag brukar ha rommen i en finmaskig yngelkasse i det vanliga karet, där är det bra filtrering och fart på vattnet så äggen inte blir mögliga. Sen när de är kläckta och man har börjat se dem brukar jag sätta dem i ett separat akvarium :)

Hade ett 250 liters kar fyllt med pansarmalarsyngel i olika storlekar. De bara föökade sig och förökade sig! ;) Var tvungen att flytta honorna till ett annat kar med andra fiskar ;)
#7 - 11 juni 2010 14:16
jag brukar ha rommen i en finmaskig yngelkasse i det vanliga karet, där är det bra filtrering och fart på vattnet så äggen inte blir mögliga. Sen när de är kläckta och man har börjat se dem brukar jag sätta dem i ett separat akvarium :)

Hade ett 250 liters kar fyllt med pansarmalarsyngel i olika storlekar. De bara föökade sig och förökade sig! ;) Var tvungen att flytta honorna till ett annat kar med andra fiskar ;)

Ojdå!! Detta är ju mina första romkorn av dessa fiskar.
Jag hade lite bråttom när jag fick syn på dem. Jag skulle in till sjukhuset i Halmstad för en ögonfotografering, Så jag bara skrapade ner dem i ett ygelkar av plast. Där ligger de nu.
Bilagor:
#8 - 11 juni 2010 14:26
Hur länge dröjer det innan rommen kläcks om det nu blir något av det?
#9 - 11 juni 2010 14:44
Rosali skrev:
Hur länge dröjer det innan rommen kläcks om det nu blir något av det?

2-5 dagar mina brukar alltid kläckas efter 2 dagar men många skriver fler dagar än så.
#10 - 11 juni 2010 14:46
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136273 Här är min tråd om pansarmalar och kläckning där får du en del tips.
#11 - 11 juni 2010 16:14
ja den tråden kan rekommenderas varm-sonja där är jätteduktig på det här och fina bra bilder så kolla in den:)
#12 - 11 juni 2010 18:36
doppingen skrev:
ja den tråden kan rekommenderas varm-sonja där är jätteduktig på det här och fina bra bilder så kolla in den:)

Tack, jag har läst nu, och ja, hon verkar vara duktig.

Annons