Pansarmal med lite oroande beteende.

#1 - 17 oktober 2005 19:11
En av våra metallpansarmalar brukar göra väldigt energiska gnidningar mot botten efter att den ätit, jag tror ju inte att det är själva maten, men den gör så i samband med matning iaf. Gnider sig mot botten tio gånger i rad i väldans hög fart. Jag har inte sett några yttre fel på den förräns idag när fenorna är lite luggslitna. Bytte halva mängden vatten och gjorde rent nästan hela botten. Undrar om ni vet vad de kan reagera så mot, två pansarmalar dog nyss så det vore bra att få veta.
#2 - 19 oktober 2005 20:36
[QUOTE=TheRobban]En av våra metallpansarmalar brukar göra väldigt energiska gnidningar mot botten efter att den ätit, jag tror ju inte att det är själva maten, men den gör så i samband med matning iaf. Gnider sig mot botten tio gånger i rad i väldans hög fart. Jag har inte sett några yttre fel på den förräns idag när fenorna är lite luggslitna. Bytte halva mängden vatten och gjorde rent nästan hela botten. Undrar om ni vet vad de kan reagera så mot, två pansarmalar dog nyss så det vore bra att få veta.[/QUOTE]

Jag kan bara svar med att våra C.Sterbai gör samma sak. Men ser inte något tecken på att dom mår dåligt
#3 - 19 oktober 2005 21:11
Jag tycker det låter som om du fått någonslags bakterier i bottensubstratet som ger dom klåda och dödar dom. Kanske ruttnande matrester eller något sånt? Kan vara nitrit också. Det beror lite på hur länge karet varit igång, hur stort det är, hur ofta du gör vattenbyten, matning mm.
#4 - 20 oktober 2005 09:37
Mina två pansarmalar ligger o trycker i ett hörn mest hela tiden. Har en hel del ancistrus i samma kar. Är dom rädda ?
#5 - 20 oktober 2005 17:42
Jag byter runt 20% varje vecka, men jag har varit dålig att städa under rötter, trodde det kunde stressa dem. Men jag ska gå igenom botten nu. 225l stort är det och de verkar aktiva pansarmalarna, de simmar runt och rotar på botten de jag har kvar. Den som dog nyss, åt som vanligt dagen innan och låg på sidan bara en liten stund innan den dog. Jag har två ancistrus också. 3mån har det varit igång
#6 - 20 oktober 2005 22:11
Vattenbytena låter ok och karet är inte för litet. Man ska inte behöva rota så mycket med botten om resten funkar. När karet är i balans så bryts matrester mm ner, men det kan bli fel vid nystart och om man matar för mycket. Det borde ha kommit igång på 3 mån. Jag tycker det verkar som om en del Corys är mycket mer känsliga än andra. Själv så har jag t ex duplicareus där det dör en och annan ibland. Dom är känaliga, hos mig, både som rom och yngel också. Men t ex sterbaierna verkar tåla allt. Ingen sterbai har dött hos mig och då är de äldsta fem uppåt 10 år nu. Aeneus är också en tålig sort. Vilken sort har du?
#7 - 21 oktober 2005 17:16
metall och fläckig pansarmal
#8 - 21 oktober 2005 18:29
Är du säker på att de gnider sig?
För då mina pansarmalar (fläckiga) säker föda ser det ut som de gnor sig på gruset...
#9 - 22 oktober 2005 13:11
jag har svårt att tro att de hinner hitta nåt med den fart de har, de gnider sig mot sidan också. Men jag är ingen expert på malar.
#10 - 22 oktober 2005 20:36
Jag har också en fläckig pansarmal som gnider sog lite konstigt mot botten... Jag vet inte vad det beror på. Jag har haft den i ca 1 vecka så jag kan inte vara säker på att de inte är något ifrån zoot. Jag tror inte att det är nitrit för jag har mindre än 0,1ppm i baljan...
#11 - 23 oktober 2005 20:31
Jag har oxå pansarmalar (metall), och jag har aldrig sett dom göra så!
#12 - 23 oktober 2005 23:49
[QUOTE=TheRobban]jag har svårt att tro att de hinner hitta nåt med den fart de har, de gnider sig mot sidan också. Men jag är ingen expert på malar.[/QUOTE]

Nej det är då inte jag heller, expert alltså.
Men mina far fram i rasande fart och gnor sig (söker föda) och de har då levt i all välmående i snart ett år.

Annons