Pansarmal (lycklig historia!)

#1 - 11 december 2004 19:10
Mina metallpansaramlar lekte för 4 dagar sedan, och tidigt i morse kläcktes det första ynglet.

Under dagen som har gått har 7 yngel kläckts. Lyckades se ett kläckas! Blev helt till mig! Så häftigt!
#2 - 11 december 2004 19:12
Grattis, grattis!!! Vad roligt ;-)
#3 - 11 december 2004 19:15
Ja! Jag visste att du skulle gilla det :)

Jag älskar mina malar mest just nu :)
#4 - 11 december 2004 19:18
Jag fördelar gracerna mellan mina corys, Boraras och regnbågar ;-)
Jag har lite yngel också nu från gossei och sterbai. Dom är så otroligt söta. Visst är det helt underbart när man lyckas se själva kläckningen?
#5 - 11 december 2004 19:24
Ja, jag hann inte se det förra gången jag fick yngel, så det är helt fantastiskt! Nu ska jag bara lyckas få se mina platys föda också, så vet jag hur det ser ut med ;)
#6 - 11 december 2004 19:49
Ja, man får ju både tillbringa mycket tid framför karen och ha tur för att se något. Man kan ju ge sig sjutton på att dom håller på när man är på jobbet eller sover. Men ibland lyckas det ;-) och det är väl det som är en del av tjusningen, det går inte att styra dom hur som helst.
#7 - 11 december 2004 19:56
Det är väl precis det som är tjusningen. Gjorde nyss en liten koll, och de är nu 11st... wow! :D
#8 - 11 december 2004 19:58
Hur mycket rom blev det, och hur mycket möglade/blev mörka med yngel i? Kunde du se ynglen inne i rommen? Finns det mörk rom kvar nu så kan du nog se dom nu. Lys med en ficklampa, har du förstoringsglas så kolla genom det.
#9 - 11 december 2004 20:29
Jag behöver inte förstoringsglas för att se dem, det är en burk :) Går bra att se ynglena i rommen om jag har ett papper under/bakom burken :)

Det var 69 romkorn som inte var mjuka och sladdriga (ungefär hälften... Undrar fortfarande varfer en del blir mjuk och sladdrig :S) och 12-13 som inte blev bruna... Och samtidigt som jag stod och räknande kläcktes ett gäng till... så nu är de fler än 11 :)
#10 - 11 december 2004 20:39
Det där funderar jag också på. En del är befruktade och mörknar, de möglar inte. En del är obefruktade och möglar och så är en del så mjuka och konstiga att de knappast går att flytta från lekplatsen till yngelkaret. Det är ju något fel på dom, men vad?
#11 - 11 december 2004 20:57
Nej, det går inte att flytta på dem när de är så sladdriga att de går sönder när man rör dem...

Siffran är uppe i 16 yngel och en svans ;) snart 17!
#12 - 11 december 2004 21:41
Hi! hi! 16 yngel och 1 svans ;-) Jag vet precis hur du känner nu. Stolt och lycklig!
#13 - 11 december 2004 21:44
Ett tag var det 16 och 2 svansar, den blev det 18 ;)

Jaja, vi får väl se vad det blir av de små rackarna :)
#14 - 11 december 2004 22:34
[:D]
#15 - 12 december 2004 00:50
18 pansarmalar och 4 platyyngel, dår får man väl räkna som en bra dag? ;)
#16 - 12 december 2004 18:09
Är det sluträkningen, liksom? Eller har det blivit mer idag?
#17 - 16 december 2004 10:47
Det blev 19, en liten eftersläntrare...

Nu har jag ett nytt gäng på g, och han jag bor hos är eld och lågor, för han vill se när de kläcks (förmoidligen för att jag satt i telefon med honom och tjöt av lycka förra gången)

Det jag tycker är mest intressant är att jag inte har någon cirkulation på vattnet (utom det om uppstår när jag vrider den skål de ligger i nu) Karet jag använde förra gången inhyser ett 70tal platyyngel... vad ska man göra? han vägrar låta mig köpa nytt ju! (nämnde jag att jag önskade mig ett nytt i julklapp? ;))
#18 - 16 december 2004 13:33
Har du ingen cirkulation hos rommen? Det var väldigt intressant. Jag har verkligen trott att det är väldigt viktigt med det så att det kommer ner syre till rommen. Du skulle i och för sig kanske fått bättre kläckning om du haft det. Sånt där är bra att få läsa.
#19 - 16 december 2004 14:50
Jo, men jag kan ju ha sett fel... det är inte så stor skillnad i färgen på befruktade och ickebefruktade romkorn (inte vad jag sett iaf... har fått yngel från en del som jag var bombsäker på var obefruktade...) Jag har aldrig fått full pott, inte ens halv... kvittar vad jag gör, får ungefär samma mängd yngel. Fast jag har lekt lite med mängden methylenblått. Kom fram till 1,5-2droppar/deciliter var lagom. Kanske är det för mycket? Ingen som har kunnat svara på det där.
#20 - 16 december 2004 15:03
Svårt att mäta upp en halv droppe? =)
Tycker det låter på tok för mycket. Jag använder 1 droppe/litern.
#21 - 16 december 2004 15:26
Hm, jag fick rådet att det skulle vara ordentligt blått... För det första är det en fråga om vad man tycker är gränsen mellan blått och klart... För det andra är det ju inte ett exakt mått utan bara en vild gissning...

Jag kör själva kläckningen i kärl på 18deciliter... blir det inte lika jobbigt att dela droppar där då? ;)
#22 - 16 december 2004 15:45
Sen beror det ju på hur "stark" methylenblålösningen är från början.
Jag har också testat fram och tillbaks och ser ingen som helst skillnad i kläckningsprocenten när jag har methylenblått eller inte. Men jag sätter alltid fast rommen på framrutan i yngelkaret, dom flesta i alla fall, och då "smittar" inte möglet mellan romkornen. Men det är klart att med methylenblått blir inte de obefruktade romkornen lurviga. Jag brukar få en kläckning på under 50%. Utom duplicareusarna som är mycket sämre. Vi testar vidare ;-)
#23 - 16 december 2004 16:25
Jag får för närvarande oftast:

50-60% kläckning hos C. aeneus
100% kläcknings hos C. metae
100% kläcknings hos C. davidsandsi
100% kläckning hos C. nattereri

Som sagt, beror det helt på art.
#24 - 16 december 2004 16:34
Spännande! Jag fick en lek på just aeneus som första cory. Två väldigt feta honor och en hane. Dom lade 400 romkorn och jag fick upp 200 yngel. Så det stämmer med dina aeneus, Mathias. Dina tre följande har jag aldrig provat. Men det är klart att det hänger på lekgruppens hopsättning också, och säkert ålder på fiskarna och andra faktorer som uppmatning mm.
#25 - 16 december 2004 16:53
och säkert ålder på fiskarna och andra faktorer som uppmatning mm.

Det stämmer nog det med!
#26 - 16 december 2004 22:19
Av en olyckshändelse har jag "uppfunnit" en metod att ta bort obefruktade/möglande corydorasromkorn så att de inte smittar. Jag fick en oplanerad lek av fläckiga pansarmalar i ett akvarium med groteskt många posthornsnäckor och en del malajsiska sandsnäckor. Snäckorna åt upp alla möglande romkorn men lyckades inte ge sig på de levande i någon större utsträckning. Men gissa om jag var nervös när snäckorna kröp fram och tillbaka över rommen.
#27 - 17 december 2004 13:31
Andra omgången har börjat kläckas.

Hade i lite mindte methylenblått (den är outspädd, dvs stark! Köpte en brun flaska från akvarielagret) och de obefruktade är onekligen väldigt luddiga, till skillnad från hur det brukar se ut.

Och för att verkligen strula har de £%+&*s malarna lekt igen... hur ska det här gå? Jag har ju inte ens några yngelakvarium!

Den första omgången bor fortfarande i en bunke och lever... Varför har jag ingen aning om, för enligt konstens alla regler bör de vara stendöda... [:-94]
#28 - 17 december 2004 14:10
Om du verkligen inte har plats för mer yngel kan du ju testa "naturmetoden". Låt rommen vara och håll tummarna att inte allt blir uppätet och om några yngel kläcks så fortsätt hålla tummarna för att dom dels håller sig undan från andra fiskar och dels hittar något att äta. Får du några yngel så så borde dom vara väldigt tåliga.
Du kan också testa att bara flytta rommen till ett yngelkar som det redan går nykläckta yngel i. Ynglen äter inte upp varandra, men dom större kan stöta till de nykläckta väldigt mycket så då är det bra om det finns något lågt krypin som dom minsta kan gömma sig under. En skrovlig sten kan duga bra. Det blir alltid springor under en sån.
#29 - 17 december 2004 21:06
Jo, har tänkt det med, men det jag har i yngelkars-väg är en 20liters historia i akylplast... Och där håller jag på att dra upp platy just nu (flyttar de största till ett 120L efter hand)

Med tanke på att jag bara har 67kvm att leva på och redan har ett 600L, 125L, 120L och ett 96L + 20L för yngel blir det lite tajt... Det finns tom fiskar i köket! (jag skulle vilja ha en enhet i badrummet också, men man kan nästan inte komma åt dasset som det är, så den idén blev nerröstad...) Hallen är belagd med rasrisk (bara ett par lådor till så drar de imot taket så slipper vi rasrisken :P)

Jag skulle vilja skaffa loftsäng, trolla bort soffan (in under loftsängen ju) och trycka in en tv på någon yta som man inte kan ha något annat på, tex brevid en av de oanvändbara kakelugnarna som står och tar plats... Då skulle jag ha halva vardagsrummet öppet för mer vatten ;)
#30 - 19 december 2004 10:01
Har ett litet gäng till på gång... Förra omgången bestod av ca 10 yngel som alla lever och sprattlar :)
HazelCR
#31 - 22 december 2004 05:15
I droppe / liter eller 1,5-2 droppar / dl och så Sonjas inpass om att koncentrationens betydelse gör att jag undrar vad som är lagom?

1 % - lösning och 1-2 droppar / liter är det lagom?
#32 - 22 december 2004 05:37
1% lösning? Jag köpte som sagt en flaska från akvarielagret, den har inte ens ettiket... :)

Så långt har det blivit 4 yngel av 20 romkorn... dålig statestik... Får köra fler kontrollgrupper *muttrar*
HazelCR
#33 - 22 december 2004 05:43
OK, jag har en lite flaska rejält koncentrerad. Det är mening att den skall spädas, om jag späder den till en liter, så får jag en 1%-lösning.
Vi får se om Sonja hör av sig och löser problemet.
#34 - 22 december 2004 06:43
Vad är det för flaska? Var har du fått tag i den?

Regeln som jag fick var att vattnet skulle vara ordentligt blått, men vad betyder det? Ljusblått? Det är en luddig regel, men har man i mindre methylenblått så möglar den obefruktade rommen ganska omgående, och det sprider sig om rommen ligger emot varnadra. Å andra sidan kan det ha en hämmande effekt på rommen om man har i för mycket methylenblått... Pest eller kolera?
#35 - 22 december 2004 20:25
Nu har malarna lekt igen... Vad ska man göra? Jag har ca 20 yngel men ingenstanns att ha dem :( Fast tetrorna tycker det är kul att slita loss romkornen från rutorna, säkert gott också ;)
#36 - 23 december 2004 03:27
Hej, hej! Sitter på jobbet, mitt i natten ;-) Jag vet inte alls hur stark min methylenblålösning är. Köpte som torrt pulver och blandade efter anvisning, men hur starkt det är har jag ingen aning om. Men jag gör som Black 666, när jag använder det, droppar i lite i taget så det är ganska blått. För lite har ingen verkan alls, rommen möglar. Men jag häller i så att jag ser rommen fortfarande i alla fall. Sen börjar jag göra vattenbyten lite innan jag tror det börjar kläckas. Men jag använder det inte alls varje gång och märker ingen skillnad på kläckningsprocenten bland mina malars rom i alla fall. Fast då klämmer jag fast dom en och en och kan plocka bort det som möglar själv innan det sprider sig.
#37 - 23 december 2004 12:05
JAg tänkte bara rapportera om det första gänget som kläcktes... De har gått i en plåtbunke, utan cirkulation, och nästan alla har överlevt (ett dog vid ett större vattenbyte) Så, hela idéen att cirkulation är jätteviktigt går att skrota :)

Jag väntar nu på att platyynglena ska växa sig så stora att jag kan flytta dem med hott samvete (det finns faktiskt tetror i det nya karet) så jag kan flytta min små malbebisar :)
#38 - 23 december 2004 12:21
Jag funderar på hur många romkorn du hade från början och hur många som kläcktes i burken utan cirkulation? Jag har läst att ynglen kan dö av syrebrist inne i romkornet innan de kläcks om cirkulationen är dålig. Jag ser ju att mina lekande malar gärna klämmer fast rommen där vattnet rör sig. Så det här är väldigt intressant det du gjort Black 666. Det jag funderar på är om kläckningen blivit bättre med cirkulation.
#39 - 23 december 2004 12:55
Jag har också funderat på det där. Jag har en kläckning på under 50%, men det hade jag även med cirkulation.

Med cirkulation hade jag ca 10-15%, utan cirkulation är det minst 20%... Jag har funderat på om det kan avra så att jag har en dålig lekgrupp, eller om jag har i för mycket methylen? Dessutom har jag bara i sällsynta fall lyckats fästa rommen på rutorna, de brukar lossna eller föredra att sitta fast på mina fingrar...
#40 - 23 december 2004 13:03
Verkligen intressant. Att kläckningsprocenten skiljer mycket från gång till gång fast jag behandlar rommen på exakt samma sätt har jag märkt. Jag vet inte varför, det kan ha med ålder på lekdjuren, utfodring, hur långt det är mellan lekar eller något annat. Kommer du på nya saker att berätta om lekarna/rommen/kläckningen vill jag väldigt gärna läsa om det.
#41 - 23 december 2004 13:33
Det jag är mest förvånad över är att ingen har provat att dra upp malarna utan cirkulation innan...
#42 - 23 december 2004 13:50
Jodå, det är det. En av grabbarna som odlar mycket, är lite osäker på vem av dom just nu, han kläckte enstaka romkorn i små plastmuggar flytande på ytan av akvariet. Han brukade göra det om det var få romkorn. Jag har för mig att han (ibland?) satte muggarna i något så att de flöt tillsammans och inte tippade.
Hur mycket vatten har du på höjden i burken du kläckte i utan cirkulation? Det måste ju också inverka, tror du inte det? Lite vatten=närmre ytan=mer syre, liksom.
#43 - 23 december 2004 14:25
De 2 första gångerna hade jag 18dl, andra gångan hade jag ca 5dl, men då ska man kanske betänka att vattnet avdunstar lite men det gör nog inte methylen i samma utsträckning, så, ju mindre vatten du har ju högre koncentration av methylen (rent %-iellt) Kan ha påverkat... *funderar över ett labb med datorer som känner av alla värden och håller reda på vad som är bäst för de små romkornen*
#44 - 23 december 2004 14:29
Jag tänkte mer på höjden, liksom. Hur högt upp i cm, som vattnet når.
#45 - 23 december 2004 14:38
Hm, bra fråga *springer iväg och mäter*

Sist hade jag ca 4cm vatten, tidigare gånger har jag haft 8-10cm.
#46 - 23 december 2004 15:18
Hm... väldigt lågt, och det ska det vara. Jag brukar ha lite högre, men har cirkulation. Det här kan man spåna om precis hur mycket som helst, eller hur? ;-)
#47 - 23 december 2004 16:14
jo, det finns ju hundratals smågrejjer som påverkar... tex hur stor är en droppe? ;)
#48 - 23 december 2004 16:39
Tjaa... om jag gör en helt ovetenskaplig test med en pipett som rymmer 1 ml. Om jag fyller den till 0.5 ml med vanligt kranvatten och droppar ut det så blir det precis 10 droppar [:-65]
Nu borde väl en droppe variera lite beroende på hur tjock vätskan är, tror jag [:-13]. Men något ditåt blir det väl.
Alltså 1 droppe=0.05 ml. Har jag fått decimalen rätt då?
#49 - 23 december 2004 17:18
herregud, det där borde jag kunna... mina mattelärare skulle skämmas över mig om de såg mig nu :S

jo, du fick decimalen rätt... men som du sa, det har ju med vätskan att göra också, och förmodligen påverkar hög/lågtryck ochså... ytspänning du vet :)
#50 - 23 december 2004 17:24
Kanske hålet i änden på pipetten också inverkar? Men i stora drag borde det väl bli som jag testade. Man får i alla fall ett hum om hur mycket, eller snarare lite det är. Om man sen ska medicinera, eller ha i methylenblått så vet jag inte om det är så noga att lufttrycket/ytspänningen på droppen gör så mycket. Fast ju mer droppar, ju större felmarginal blir det förstås. God Jul på dig Black 666!
#51 - 23 december 2004 17:31
God Jul Sonja :)
#52 - 23 december 2004 17:48
Har suttit och tittat på dina bilder på zoonen och upptäckt att mina malar itne alls ser ut så när de är små (dvs innan de kläcks) De är helt vita (om man ser dem lyser de nästan!) så, ett befruktat romkorn blir ojämnt vitt (dvs man ser det vita ynglet) medan ett obefruktat bara blir vitt... Förvirrande? ja!
#53 - 23 december 2004 18:48
Ha! ha! Mer och mer förvirring. Skojar, mina corys rom beter sig rätt likt faktiskt, förutom att dom är olika stora och olika många. Annars så mörknar de befruktade och kläcks på ca 4 dygn.
Inte hade du albino? Det borde jag komma ihåg, men tror inte det var det.
#54 - 23 december 2004 21:49
Nej, de är inte albino, men precis när de kläcks är de på gränsen till självlysande (ganska häftigt faktiskt) men efter 2 dagar börjar de bli lite mörkare och sen får de små bruna fläckar på huvudet.. Efter en vecka är de fläckiga äver hela kroppen och efter en månad har de små vita linjer, som mörk marmor med ljus ådring :)

De blir helt normala, så det är nog ingen fara (lite häftigt är det dock, att de ändrar färg sådär)
#55 - 23 december 2004 21:55
Kom just stt tänka på en sak, jag har ju C. aeneus, de kanske är annorlunda? (nähä ;) )

Dessutom, den ensamme överlevaren från första omgången har sånadär läckra grönskimmrande områden precis vid gälarna... Det har försvunnit på alla de andra, det gör väl det med tiden? De vuxna har svart rådasand (det hade de inte från början) och är väldigt mörka, men det stora yngelt är normalfärgad trotts att den också har svart rådasand... Varför? Varför är de så olika?!? *slita sitt hår i ren förvirring*
#56 - 24 december 2004 22:03
Mina varierar också i färg fast dom går på samma underlag. Och ännu mer när dom går på olika. Men det är olika på olika sorter också. Jag tycker att av dom jag har som är mest stabila i färgen vad dom är går på för underlag så är det sterbaierna.
Dom som skiljer allra mest är gossei och dom är ju rätt lika aeneus i teckningen, fast mycket mörkare sidor och ljusare under och så har de orange fenkanter. Men visst har yngel olika färg/teckning beroende på vilken sort det är.
#57 - 25 december 2004 11:01
Nu blev jag nästan lite nervös... Har en som har just jättemörk (dvs den mörkaste) med massor av vitt på magen och orange fenkanter... fast på svart underlag har nästan alla samma färg på fenkanterna... *letar bilder som en galning*

Edit: de är helt olika och jag har inget alls att oroa mig över :)
#58 - 25 december 2004 11:40
Om du fotar dina firrar kan du ju lägga ut dom på Nya Zoopet, såg att du fanns med där. Annars kan du ju skaffa en egen Zoon också. Jag tycker dom kompletterar varandra bra. Speciellt om man har andra djur också. Men på nya Zoopet kan du lägga ut stora bilder. Det blir jättesnyggt verkligen.
#59 - 26 december 2004 18:35
Mja, jag vet hur man pillar med inställningar som skulle kunna driva vanliga dödliga till vansinne, men lägga upp bilder (för att inte tala om att ta bilderna!) *skakar på huvudet och rycker på axlarna* Det funkar bara inte *ser förvirrad ut*

Jag kanske kan, men då måste jag få bilderna från vardagsrummet till datorn... Hur ska det här gå till? :P
#60 - 26 december 2004 20:26
Livet är fullt av problem, men till för att lösas ;-) Har du en digitalkamera? Eller vanlig kamera och scanner? Finns ju olika sätt att få in bilderna i datorn ;-D
HazelCR
#61 - 27 december 2004 06:14
[quote]Ursprungligen skickat av Black_666
Vad är det för flaska? Var har du fått tag i den?

Flaskan kommer från ett medicinskt-kemiskt laboratorium. Jag tror att det används bl.a. till att kontrollera om det är fri väg i kroppen för vätska-urinsystemet eller äggstockarsfunktion, (att det inte är stopp någonstans).
Mina lokala akvariehandlare hade inte metylenblått tillgängligt, när jag ville handla. Jag frågade runt på jobbet och den lilla flaskan dök upp efter ett par dagar.
Då hade jag skalarrom för tredje gången, som tyvärr han mögla igen. Jag har låtit dem ta hand om rommen själva än så länge. Jag har emellertid tänkt att plocka bort ett romblad och pröva med kläckning i ett litet kar. På det viset får de behålla en del rom själva. Jag hoppas på ny lek av skalarer, men också av de vanliga albinomalarna. Jag är malnovis, så jag följer allt ni skriver om dem.

#62 - 27 december 2004 08:59
Släng ut alla frågor om corydoraslek här så ska vi försöka svara på några av dom i alla fall ;-) Eller, ja... du kan ju skriva nya trådar också. Det finns väldigt mycket skrivet om just corys så man kan prova att söka lite också. Såg att du köpt långsträckt pansarmal också. Kanske kan bli lek där så småningom ;-)
HazelCR
#63 - 27 december 2004 14:34
Nog kommer jag att fråga tids nog, men det blir nog i en ny tråd. Denna tråd "äger" Sonja och Lisa känns det som. Jag hamnade här när jag sökte på metyllblått. Jag har inte alls kommit tills ens ett enda romkorn än. Lite framförhållning=info borde emellertid bara vara bra.
#64 - 27 december 2004 15:22
Haha, jo, det är trevligt att vet vad man ska göra redan innan första ägget sitter på rutan, annars får man så lätt panik och blir irriterad över att alla behöver lkäsa det man skrivit innan de kan svara ;)

Fråga på du bara, själv har jag bara haft akvarium i 18månader, men jag tycks ha fått klämm på det, iaf mal-delen ;)
#65 - 27 december 2004 21:58
Ingen som äger några trådar här inte ;-) Men jag kan ju inte låta bli att kolla hur det går med Lisas corys, och är något nytt skrivet så går det alltid att svara eller fråga något. Corys är verkligen mina stora favoriter.
HazelCR
#66 - 28 december 2004 05:21
Jo, nog är det så med trådarna. Är det någon som äger så är det väl Kjell, men å andra sidan gör han ett mycket bra moderatorjobb.
Eftersom Sonja hänger med lite i min fiskinköp, så kastar jag med en fråga.
Jag har bara 5 stycken albino Corydoras aeneus. Det är de enda corys jag har. Föslag på ett gäng till, vilken sort? Gärna någon som har odlats i akvarium.
Corydoras burgessi kan det vara något. Det finns ju fler arter som ser nästan likadana ut.
Eller/och fler vanliga Corydoras aeneus.

Ett annat problem finns iaf i Gävle. Utbudet är klent.
HazelCR
#67 - 28 december 2004 05:27
Corydoras melini, den är kanonfin. Lenmar visar upp ett gäng på zoonen. De ser mycket bättre ut på Lemars bilder än på zooppets bilder.
Den ska jag nog leta efter.
#68 - 28 december 2004 08:30
Jag vågar tyvärr inte föreslå någon sort HazelCR, själv har jag caudimaculatus som är mycket trevlig men jag har fått veta att den ska växa mycket långsamt.

Bara en fråga, ni som inte använder methylen-blått vad kör ni för antimögel?
#69 - 28 december 2004 09:27
HazelCR, en cory som är ruggigt snygg och som leker ibland är C.sterbai. Den dyker upp då och då i affärerna. Om du hittar en sort som du verkligen vill ha så kan du ju i alla fall fråga om din akvarieaffär kan ta hem till dig. Dom har ju en lista dom beställer ifrån. En av de allra vanligase som leker lika lätt som aeneus och blir lika stor (det blir sterbai också) är C.paleatus, den vanliga fläckiga. Den är ju väldigt vanlig men i alla fall jag tycker den är väldigt snygg. Jag undrar om det inte finns risk att albino, som väl oftast är aeneus (ibland paleatus) skulle korsa sig med vanliga aeneus (eller paleatus om det är den albinovarianten). Fast det skulle väl inte göra något? Det skulle inte bli hybrider i så fall, eller hur???
Men en sak man kan fundera på om man tror att man kommer att snöa in på corys fullständigt ;-) det är att dom blir gamla och att dom gör sig mycket bättre i ett lite större stim med likadana, tycker jag. Två olika, tycker jag, är ganska fint fortfarande. Men flera olika kan bli rörigt. Så om du köper några jättevanliga och sen springer på några mer sällsynta (i Gävle ;-)) så blir det lätt en corydorassoppa i karet. Men det här är bara mina alldeles egna funderingar. Det är många som har en massa olika corys parvis ihop men om man sen vill ha lek så är det lättare om det är en lite, lite större grupp med samma sort.
Sen kanske du åker till sthlm ibland? På Akvarielagret har dom oftast ett 30-tal olika corys. Då blir det svårt att välja, jag lovar ;-)

ch1mpy, jag kör med methylenblått ibland och utan oftast. Det är det som är obefruktat som möglar och har man inte så mycket rom och inget medel kan man försöka sätta fast rommkornen ett och ett på rutorna i yngelkaret. Då sprider sig inte rommen från de obefruktade till de som börjat utveckla yngel.
Men det finns säkert annat medel som funkar som är lättare att hitta.
HazelCR
#70 - 28 december 2004 10:13
Jag tror att det är C. aeneus som jag har. (Ryggfenan stämmer bäst in på aeneus, om det nu är det som kan avgöra.) Jag har också haft tankarna på att det inte gör så mycket om det skulle bli yngel med en vanlig sådan inblandad.
Fler C. sorter än två hade jag inte tänkt heller. Jag har fler kar, så snöar det till ordentligt, så finns en viss beredskap.
Inköp, jag har bara tittat runt i Gävle. Snart blir det en tur till Uppsala. Å till Sthlm kommer man ju alltid ibland, men inget på gång för tillfället. Akvariehandlarna i Gävle hjälper säkert till, om man väl kan bestämma sig. Det är svårt att bestämma sig om man inte har sett fiskarna i verkligheten. Sterbai, fanns dock före jul, men bara en enda. Å det är ju för klent som ett första inköp. Jag skyndar långsamt.

#71 - 28 december 2004 11:03
Hanarnas ryggfenor på paleatus och aeneus är väldigt olika i alla fall. Jag har för mig att aeneus är vanligast som albino.
Ska till jobbet nu ;-)
HazelCR
#72 - 17 januari 2005 17:18
Jaaa, nu har jag mina första corodys ägg på rutorna, iaf tre av dem. Det är inte så många ägg än, bra ca 20-25. Jag plockade upp tre hanar och en hona för bara två dagar sedan och lät dem gå i ett 16 liters kar med sand och inte mycket till inredning utan doppvärmare.
Hur ska jag bete mig nu? Ska de vuxna släppas tillbaka till 100 liters, där de kom ifrån? Och börja droppa metylenblått mm? Jag vet att det finns många ställen att läsa om detta, men min undran gäller främst de vuxna, ska de flyttas i mitt fall. Råd efterfrågas.
#73 - 17 januari 2005 18:36
Grattis, vad kul att du fått lek på dom. Flytta tillbaks de vuxna du om du bedömmer att de lekt klart. Dom kan börja äta upp rommen annars. En del sorter verkar med sugna på det än andra och har dom väl fått smak på att äta upp den så försvinner den fort nästa gång. Så har det i alla fall blivit hos mina corys.
Vad bra att du fick dom att leka i ett annat kar, då behöver du inte hålla på med flyttning av rommen.
Om du har methylenblått så droppa i lite du så det blir blått. Gör sen vattenbyten efter ... såg tre dygn, så att det mesta är borta på det fjärde dygnet. Men det kläcks lite olika helt klart. Mina tre olika sorter så kläcks det efter fyra dygn ganska precis. Men då har jag ca 25 grader i karet. Är det svalare kan det ta lite längre tid.
#74 - 17 januari 2005 20:54
Så skoj! Ett tips till är att skaffa ett filter som inte äter yngel. Bubbelfilter av skumgummityp tycker jag är bäst.

Hoppas du kan få tag i mikromask från någon så är foderfrågan löst.

Ett annat tips för att hålla bra vattenkvalitet i 16L är att ställa det brevid stora akvariet. Tappa 3/4 av vattnet ur 16L-burken varje dag, låt sedan en luftslang tappa över vatten från stora akvariet. Se till att hålla vattnet i stora akvariet extra fint under tiden. Förresten, glöm inte att sätta äggklockan när du tappar över vatten från stora till lilla, jag satte mig och surfade i 2 timmar en gång, inte så bra...

Annons