Pansarmal & Ektozon???

#1 - 8 september 2004 10:58
Hej!
Har hört att metall pansarmal inte tål salt men nu sa en kille på en djuraffär att alla fiskar tål Ektozon stämmer det??
Han sa också att det är bra att lägga i det regelbundet.
Han tyckte att man ska ha i det för att undvika parasiter och för black molly, platy och guppy´s skull. Behöver dem det?
#2 - 8 september 2004 11:03
Tål en fisk inte koksalt så tål den inte heller ektozon = huvudingrediens koksalt.
Vad sedan gäller pansarmalar så påstår många att de har läst att malarna inte tål koksalt. Medans Azur rapporterat om en som han placerade i bräckvatten där pansarmalen tom blev bättre.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29880
#3 - 8 september 2004 11:05
Ektozon är ett fint namn på dyrt salt. Jag skulle för en månad sedan eller så sagt att corydoras inte tål det särskilt bra men efter att Azur (en klyftig kille här på zoopet) har en liten pansarmal i bräckvatten så vet jag inte riktigt vad som är sant.

Om man behöver salt eller inte debateras vilt här på zoopet och jag hävdar att man ska använda det vid viss medecinering och inte som förebyggare. Men det finns dom som tycker annorlunda.
#4 - 8 september 2004 11:06
Erik är snabb.=)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 september 2004 11:11
efter att Azur (en klyftig kille här på zoopet) har en liten pansarmal i bräckvatten

En fluga gör ingen sommar[;)].
OLika arter av pansramalar är olika känsliga för salt i vattent, olika individer inom en art är faktiskt också olika känsliga.
Rent allmänt (med massor av undantag) så är dock apnsarmalar och salt inte någon bra kombination.

Dock skulle jag vilja påstå att de som använder Ektozon i regel använder så lite att nog de flesta (inte alla) Corydoras tål den mängden.
Å andra sidan så tror jag inte heller att så lite Ektozon heller fyller någon större funktion för att undvika parasiter på t.ex. black molly och platy.
#6 - 8 september 2004 12:40
OK, det är med andra ord mycket osäkert om det ens är lönt att använda det i förebyggande syfte.
Mina firrar kilar sig ibland men verkar ju inte sjuka annars. Tänkte av den anledningen testa Ektozon.
Har kollat PH- och nitrit och PH låg på 7,5 och inge nitrit var det heller. Så jag antar att kliandet inte beror på vattnet.
#7 - 8 september 2004 14:07
Och nitraten har du också koll på? Mina corys kan bli något kliiga när nitraten stigit lite.
#8 - 8 september 2004 17:22
Hmm, ska vara ärlig och säga att jag inte har så bra koll på skillnaden på nitrit och nitrat. Har ingen test för nitrat, borde jag ha det kanske? Vad indikerar det?
#9 - 8 september 2004 17:36
Sköter du dina vattenbyten ordentligt (inget fusk alls) så behöver du inte testa på nitrat (relativt ofarligt ämne som växtakvaristerna gärna vill hålla en nivå av) eller nitrit (mer giftigt).
Det lär vara nitritnedbrytande bakterier i filtren som räddar akvarievärlden om jag nu förstått något rätt...
Men jag har bara filter i ett av ung 15 akvarier (men där byter jag vatten regelbundet och ordentligt)
#10 - 8 september 2004 17:38
OK, då behöver jag inte testa det då. Skönt att slippa köpa ännu fler tester.

Annons