Pansarmal - död.

#1 - 15 april 2007 16:13
Imorse när jag vakna såg jag en pansar mal som låg på sidan och bara låg där. Satt och kolla en kvart och undra vad det kunde vara, Tog sen upp han och flytta till en span, han försökte inte ens fly håven. I spannen hade jag en syrepump och lät han vara där ett tag , men ingen bättring utan bara flöt omkring och la på sidan. Sluta med att jag avlivade han. Synd att han skulle behöva lida.
Någon som vet vad detta kan vara, gjorde vattenbyte igår och kör med co2 mäskmetoden och tänkte att det kan vara det. Har tyvärr inga vattentester hemma. Co2 är nu borttagen vill inte riskera mer fiskar nu.

EDIT : flytta alla fiskarna ifrån karet igår och ändrade om i det. Kan detta ha stressat ihjäl den?
#2 - 15 april 2007 17:40
kan ha stressat dom men inte så mycket.
din mäsk har inte läkt till akvariet annars?

samt stängde du av mäsken på natten så ditt ph inte svajjade för mycket?
#3 - 15 april 2007 17:40
Jag tror mer på att den blivit klämd mellan något eller på annat sätt blivit sjuk än att det är för mycket co2 i vattnet. Då skulle även de andra fiskarna reagerat de med och stått vid ytan och snappat luft om du har bra cirkulation i vattnet.
Har du däremot dålig fart på vattnet så kan det uppstå syrebrist i vissa regioner i karet men då kanske de andra malarna skulle visat samma tecken.
Pansarmalar simmar upp från botten och tar luft från ytan och ner igen om du har syrebrist.

Plötslig oväntad död är något som man får acceptera och inte alltid kan finna någon anleding till, hur tråkigt det än är.
#4 - 15 april 2007 17:43
mayday skrev:
kan ha stressat dom men inte så mycket.

din mäsk har inte läkt till akvariet annars?

samt stängde du av mäsken på natten så ditt ph inte svajjade för mycket?

Jepp, alltid avstängt på natten.
Nej mäsken har inte läkt till akvariumet.
:)

Tack!
#5 - 15 april 2007 17:44
ansjo skrev:
Jag tror mer på att den blivit klämd mellan något eller på annat sätt blivit sjuk än att det är för mycket co2 i vattnet. Då skulle även de andra fiskarna reagerat de med och stått vid ytan och snappat luft om du har bra cirkulation i vattnet.

Har du däremot dålig fart på vattnet så kan det uppstå syrebrist i vissa regioner i karet men då kanske de andra malarna skulle visat samma tecken.

Pansarmalar simmar upp från botten och tar luft från ytan och ner igen om du har syrebrist.

Plötslig oväntad död är något som man får acceptera och inte alltid kan finna någon anleding till, hur tråkigt det än är.

Visst får man acceptera det, frågan var mest i förebyggande syfte om det var någon sjukdom om man skulle behandla osv.
Då sätter jag i co2 imorgon igen.
Tack för bådas svar.

Annons