pansarmal

#1 - 22 oktober 2008 09:43
Vad kan man utfodra sina pansarmalar med?
Har fått för mej att dom behöver lite extra mat.
#2 - 22 oktober 2008 09:49
Pansarmalar äter gärna från botten och tar det mesta som kommer ner dit.
köp gärna sjunkade tabletter.
#3 - 22 oktober 2008 11:49
Och gärna kött. Inte algtabletter ;) De är köttätare :)
#4 - 22 oktober 2008 14:32
Ockej.
#5 - 22 oktober 2008 23:13
Det var ett bra tag sedan jag hade pansarmalar, men jag har för mig att dom käkade rödamygglarver som sjöng ner till botten:)
#6 - 24 oktober 2008 18:57
Tack för hjälpen.
Var in på zoo där jag brukar handla men dom hade bara algtabletter och ansåg att dom skulle räcka.
Får åka till zoo i varberg istället.
#7 - 24 oktober 2008 19:21
Fräken666 skrev:
Tack för hjälpen.

Var in på zoo där jag brukar handla men dom hade bara algtabletter och ansåg att dom skulle räcka.

Får åka till zoo i varberg istället.

Skönt att du inte lyssnade på vad de sa :D De är ju trots allt inga algätare [B)]

Funderar du på röda mygglarver tycker jag du ska söka fakta här i forumet först. De är inte särskilt bra [:o]
Vi kör med fryst cyklops och artemia. Funkar fint :)
#8 - 24 oktober 2008 19:26
Svarta mygglarver, vita mygglarver, räkmix finns en hel del fryst foder för pansarmalar. De äter även granulatfoder. Beroende på storlek på malen så får man anpassa fodret. Det viktigaste är dock att fodret kommer ner till bottnen. De tycker även om levande foder vita mygg, daphnier är perfekt.
#9 - 24 oktober 2008 21:54
Mina äter flingfoder och röda mygglarver. Och lite olika slags sjunkande tabletter.
#10 - 25 oktober 2008 16:25
Problemet är att det kommer inte ner så mycket till botten, 9 guldbarber vräker i sej och kör över alla andra i akvariet .
Vill ju inte mata för mycket heller men får kanske öka.
Ger 2 st fyrkanter med artemia tiil 4 gurami,10 kilfläckrasaborer, 8dvärgciklider, 5 platyn, 4 mollyn,9 barber och 6 pansarmalarförlite eller????
#11 - 26 oktober 2008 16:50
Jag brukar mata mina med maltabletter och så brukar det slinka ner en och annan räkpinne.

Men om det finns bättre alternativ så är det självklart ett måste.
Hur är det med Kuhliålar, är det i behov av samma sorts krubb som pansarmalarna?
#12 - 26 oktober 2008 19:47
Bossebuse skrev:
Jag brukar mata mina med maltabletter och så brukar det slinka ner en och annan räkpinne.

Men om det finns bättre alternativ så är det självklart ett måste.

Hur är det med Kuhliålar, är det i behov av samma sorts krubb som pansarmalarna?

Kuhliiålar äter samma som pansarmalar och även de är köttätare :)

Annons