Ja med den saltmängden är det egentligen fantastiskt att mjukvattensfiskar överhuvudtaget överlever, 1dl/100lit, har du "stegat" dig upp till det tills kliandet upphörde eller var det första "steget"? Du skriver pH=8 det känns som om testet inte är särskilt noggrant, låter som om det skulle kunna vara allt mellan 7,5 och 8,5 i vilket fall som helst så är det högt.
Nåväl, min personliga åsikt är att du borde komma bort från saltet som konternuerlig åtgärd, iaf dom stora mängderna. Jag tycker att du sakta med varje vattenbyte ska minska salthalten i akvariet litegrann, om du gör små vattenbyten typ 20% kanske inte tillsätta salt alls.
Orsakerna till att de kliar sig kan vara många, du skriver att du matar med oxhjärta och upplever att du behöver pansarmalar för att städa upp resterna, för mig låter det som om du matar ganska mycket, för mycket mat är inte bra för vattenkvaliteten, framförallt inte när det gäller malt kött, som släpper i från sig massa gosaker som kan bli problem. Det bildas lätt en fet hinna på vattenytan från malt kött, denna hinna förhindrar gasutbytet och minskar filtrets effektivitet, inte bra, har du sådan hinna ska den bort. Även om du inte har en sådan hinna så släpper malt kött ifrån sig saker som belastar vattnet. Det ställer högre krav på filtrering och vattenbyten att mata med oxhjärta, allra helst om inte allt blir uppätet på en gång, kan vara ide att försöka succesivt byta ut det mot bättre mat.
Du skriver dessutom att NO och PH är normalt, varefter du skriver att pH ligger på 8, vilka kväveföreningar mäter du och vad har du för värden på dessa alltså Ammonium/ammoniak, nitrit och nitrat?
Vad har du för pH i kranvattnet när du har pH 8 i akvariet?
Salt kan man ha användning för, om vattnet inte är bra, jag skulle själv använda det mot nitritförgiftning om jag behövde, men jag skulle inte låta bitar av oxhjärta ligga kvar på botten efter matning, det är rena vattenkvaltitets-mordet. Även om det bevisligen går att föda upp diskus på enbart oxhjärta så är det inget bra foder, ffa inte för "relativa nybörjare" om man ursäktar uttrycket, det ställs som sagt mycket högre krav på skötsaln av själva vattnet, och det gäller även om allt äts upp på en gång som det ska. Välmående diskus ska ivrigt äta all mat de hittar tills de är mätta.
Jag vet att frågan gällde pansarmalarna och att frågan är ställd i kategorin malar, men jag känner att diskusarna är relevanta i frågan.
Tillbaka till saltbahandling, det kan mycket väl användas kortare perioder mot sjukdomar och parasiter, eller mot nitritförgiftning, men angående kloridjonens förmåga att minska nitrits giftighet så räcker det att man har 10 gånger så mycket klorid som man har nitrit, och om man till exempel har 0,5 ppm nitrit innebär det att man behöver 5 ppm klorid, jag vet inte exakt hur mycket salt (natriumklorid) det innebär på rak arm, men jag kan säga direkt att det inte innebär 1000 ppm salt, snarare i storleksordningen 10 ppm salt, alltså typ 1 gram per 100 liter. Har man mer nitrit får man öka doseringen motsvarande. Men det är alltid bättre att ha ett välfungerande vatten.
Så tillbaka till pansarmalarna, dom gillar inte salt. Intressant nog har det redan påpekats att de mest domesticerade stammarna oftast är mer tåliga för vad akvarister kan hitta på att utsätta dem för. Du ska nog ändå vänta med att köpa fler tills du fått ner salthaltenordentligt i akvariet, inte så etiskt elegant att hålla dem på gränsen för vad de överlever även om nu några nya eventuellt skulle göra det i den nuvarande salthalten.
Och alltid i framtiden, sug bort allt eventuellt överblivet foder senast när fiskarna slutat att aktivt leta efter mat, så kanske du slipper problem helt och hållet i framtiden.