Panik! Vita prick sjukan! Köpte tetror i söndags, nu är mina fiskar sjuka!

#1 - 19 september 2009 17:27
Köpte neontetror i söndags. Idag har jag upptäckt vita prickar på fiskarna! Kan man då fastställa med säkerhet att det var neontetrorna som förde med sig sjukdomen?

[LIST=1]
[*] Vilken medicin är bäst?
[*]Hur ser prognosen ut för fiskarna? Jag ska köpa medicin i morgon, de har ca 2-3 prickar som det ser ut nu. Kommer de överleva?
[*]Hur länge måste akvariet vara isolerat efter att jag har behandlat fiskarna?
[*]Kan jag göra något för att stärka deras immunförsvar? kanske mata mer med frysta mygglarver?
[/LIST]

Vet att det finns många trådar redan men jag hittar inte någon tillfredställande information i dem.
#2 - 19 september 2009 17:36
Ska jag hälla i något salt?

Kan/bör jag hälla i salt i mitt andra akvarium i förebyggande syfte? Hur mycket i så fall?
#3 - 19 september 2009 17:42
Vilka fiskar har fått pricken - de gamla eller de nya?

Vilkem medicin du skall använda ät svårt att tipsa om. Det beror på hur vattnet är i din ort. Akvariaffären bör veta vilket preparat som är bäst just där du bor.

Salt hjälper normalt inte mot vitaprick.

MVH Lasse
#4 - 19 september 2009 17:50
Hej Lasse!
Tack för ditt svar!

Neontetrorna har små små prickar på stjärtfenorna. De gamla fiskarna, två platy och två ancistrus har också prickar. Dalmatinermolly? Vet inte riktigt, det är svårt att se om de har prickar!

Okej då ska jag inte lägga i något salt. Jag bor i Lund så det är kH på 5 och gH på 11, och pH på 8,0.
#5 - 19 september 2009 17:56
Kanske Protozin? det har jag använt och det funkade superbra, de tar inte död på bakterierna som sitter i filtret, vilket är bra, man ska ta bort kolfilter dock om man kör denna kur.

Men VIKTIGT, Protozin är farligt för en del fiskar, minns inte vilka men jag tror det var Elefant fisk, sniglar och räkor några till som jag inte minns.
Bilagor:
#6 - 19 september 2009 20:07
Vet inte direkt vilken medicin som fungerar bäst i Lunds vatten. Fråga i någon akvarieaffär vad de använder. Lasse hos Sandby Ciklidhobby brukar kunna svara pålitligt på sådana frågor.

Hur du fått sjukdomen brukar vara svårt att avgöra. När det gäller vita prick så är min erfarenhet (vilken går emot vad som står i böcker) att sjukdomen kan ligga latent. Ettdera har dina fiskar haft den men inte blivit sjuka och smittat de nya - eller så är det tvärtom. Går aldrig riktigt att avgöra - skulle inte förvåna mig om du går tillbaka till affären och inte finner sjuka fiskar där - det har hänt förut.

Ett bra sätt är att ha ett karantänsakvarium hemma där du succesivt för över vatten från ditt huvudakvarium under tre veckor (aldrig tvärtom). Då kommer de inköpta fiskarna hinna bli smittade eller sjukdomen bryter ut (som de hade med sig).

MVH Lasse
#7 - 20 september 2009 10:48
Idag har jag varit i djuraffären och köpt faunamor för att behandla fiskarna. Personalen sade att vita prick-sjukan kunde ligga latent, precis som du Lasse var inne på, och att den sen poppar upp när fiskarna blivit stressade genom vattenbyte eller att det kommit nya fiskar i karet etc.

Jag har precis gjort vattenbyte och rumstrerat om växterna lite, och det kom tio nya neontetror förra söndagen så det kanske var det som fick det att utbryta.

Nu har jag börjat medicineringen i alla fall så jag hoppas att alla fiskar ska klara sig bra. Det stod att om fiskarna var väldigt angripna så kunde man hälla i den dubbla dosen, så det borde inte vara någon fara för fiskarna med den vanliga dosen... De som har mest prickar har 2-3 stycken så förhoppningsvis så har det inte hunnit rota sig så mycket och de har inte hunnit bli i så dåligt skick.
#8 - 20 september 2009 14:07
Faunamor kan jag - den är för det mesta relativt ofarlig. Skulle det inte fungera med standardordinationen så kan man ta samma metod som jag brukar använda. Jag ser på färgen jag har efter första medicering. Sedan droppar jag i medicin varje dag så att jag få just den färgen som var efter första medicineringen. Detta gör jag i 7 dagar. Skulle prickarna försvunnit helt innan dessa 7 dagar så halverar jag dosen men alltid i 7 dagar. Men som sagt - följ rekomendationerna i ditt första försök.

MVH Lasse
#9 - 20 september 2009 15:25
Lasse skrev:
Faunamor kan jag - den är för det mesta relativt ofarlig. Skulle det inte fungera med standardordinationen så kan man ta samma metod som jag brukar använda. Jag ser på färgen jag har efter första medicering. Sedan droppar jag i medicin varje dag så att jag få just den färgen som var efter första medicineringen. Detta gör jag i 7 dagar. Skulle prickarna försvunnit helt innan dessa 7 dagar så halverar jag dosen men alltid i 7 dagar. Men som sagt - följ rekomendationerna i ditt första försök.

MVH Lasse

Det verkar som en lite osäker metod att kolla på färgen eller så har du väldigt bra färgseende Lasse :). Ja, jag gör enligt instruktionerna nu och hoppas på det bästa!

Skulle vara intressant att gräva djupare i det här för jag har fått lite olika uppgifter om hur vita prick smittar. Men vad jag har förstått är att det är rätt vanligt ändå och att de flesta drabbas någon gång? Fick en uppgift nu om att neon och kardinaltetror skulle vara rätt känsliga för det, och botia också.

Annons