PANIK VAD SKA JAG GÖRA???

#1 - 25 februari 2004 19:15
Hej vi har nu köpt ett 222l med malawi och jag undrar hur jag ska frakta dom från Göteborg till Halmstad? det tar ca 1 och en halv timme
det är ca 20 malawiciklider. och sen tänkte vi göra så här att inreda akvariet(222literset) och då har vi tagit ut alla våra gömmställen från mitt 112L och stoppat i alla malawi där så länge tror ni att det går de får vara i det akvariet högst 1h(PS.vi har 6 andra malawisar där redan)

väldigt tacksam för svar för vi ska hämta det på lördag och då måste vi veta vad som ska göras![:-160]
från:ToM
#2 - 25 februari 2004 19:30
snälla svara jag MÅSTE få veta!! [:-5]

mycket tacksam för svar!!!!!!!!!!!
#3 - 25 februari 2004 19:41
Frakta dom i kylbox eller nåt. Och ja det går säkert att ha de där i, men det tar ju längre tid än 1 h att starta upp ett kar. Man bör vänta minst en vecka innan man släppar i fiskarna om jag inte minns fel.
#4 - 25 februari 2004 20:02
Om jag har förstått rätt så händer det inte mycket med vattnet innan firrarna flyttar in. Däremot så behövs kanske vattnet luftas. Om detta inte är helt fel kan du ju tappa upp vatten som får lufta ur till på lördag
#5 - 26 februari 2004 17:08
svar till atrix fiskarna behöver inte vänta i en vecka det räcker att tempen är lagom..!
min farsa hade varit på djuraffårn idag och då fick han låna 2 stora frigolit boxar och massor med stora stora påsar i..så nu är fraktproblemet ur världen..'
#6 - 27 februari 2004 10:04
Du kanske inte bör slänga i 26 st malawi i 222 karet på samma gång, då lär du åka på värsta nitrit bomben. MEN det kan ju gå bra ändå.
#7 - 27 februari 2004 10:15
Det är ju baa Malawis...
#8 - 27 februari 2004 11:05
Vadå bara Malawis??
#9 - 27 februari 2004 11:37
bry er inte om patrik_växjö han är ett klassiskt troll som bara vill provocera fram reaktioner.
#10 - 27 februari 2004 13:21
Det var lite ironi.. "Glömde" väl en smile eller nått :D
#11 - 27 februari 2004 13:43
svar till Twosaint jag ska inte ha i 26 malawi vi kommer att lämna in ett antal till djuraffären..hoppas det går bra..
#12 - 27 februari 2004 14:48
Om akvariet du ska köpa är igång så ta med en tätförslutande spann och försök få 25liter vatten av det som är i karet.
Sen i gruset finns ju en massa bakterier så har du kvar sanden utan att tvätta den så ska tar det inte så långt tid att få balans i karet igen.
mvh Filip
#13 - 27 februari 2004 15:38
Vad är det för ciklider?
#14 - 9 mars 2004 15:31
det är malawi ytre

fråm:ToM
#15 - 9 mars 2004 15:57
rengör inte gruset. Då får du balans mycjet fortare.
#16 - 10 mars 2004 23:25
Flytta bara filtret (eller filter materialet) fran din mindre tank till den nya utan att rengora det forst. Mata sedan sa lite du bara kan sa borde det inte bli nagra problem med nitriter o dyl. Kanske vatten byte 2 ggr i veckan vore bra ocksa under dom forsta veckorna.
#17 - 11 mars 2004 16:29
Det borde väl inte vara något problem att helt strunta i matningen under ett par veckor / tills man fått balans? - Så länge fiskarna mår bra från början - tuggande honor klarar ju flera veckor utan att äta...
De andra tipsen med använd sand och filter låter oxå bra tycker jag, och kanske köpa till lite färdig bakteriekultur som extra säkerhet?
Mvh, Filifjonkan
#18 - 20 mars 2004 20:21
jag har inte fått några nitrit problem. men jag har nydligen haft vita prick i karet alla malawisarna klarade sig bra men mina två praktbotior har räjelt med prickar jag har hört att de är känsliga mot vita prick men prickarna på dem börjar gå bort nu också..:) varför vi fick vita prick var vog när vi köpte karet så var inte slangarna till vår enheim helt igensatta men det tänkte ju inte vi på så det kom in massor med bakterier till karet... aja ingen fisk har dött hitils
ps det var inte 20 malawi det var ca 25 så jag tror inte att man ska vänta i några veckor utan mat då lär det bli fisk slakt=)!!!!

tack för alla svaren
#19 - 20 mars 2004 21:10

Jag kan nog garantera dig att du fick vitaprick pågrund av nytt vatten och inte bakterier från filtret. flytten stressen för fiskarna helt nytt vatten dåligt inkört temperaturvexlingarna är som gjort för att få vitaprick har ingenting med bakterier från filter att göra

men vad skall man göra har gjort som du ett par gånger ochså visserligen brukar jag ha så jag kan ta vatten från mina andra akvarier.

Annons