Jo, jag hoppas du har rätt Solis. Angående inkörningsbakterier, är det bara att hälla dom nära insugningsröret eller ska man hälla det direkt i filtret? Kommer nämligen att köpa det imorgon.
Just ny så bytte jag position på utblåsningsrören så att dom blåser mot framsidan av akvariet (framsidan på längden) och nu verkar vissa fiskar ha det svårt att stå emot strömmen, kan det vara ett problem? Blir det bättre syresättning ju mer det rör sig på vattenytan eller ska man dra ner kraften till 50% eller kanske 75%?
Tack
Det är bara att hälla i karet det sugs ju in i filtret ändå men man kan hälla direkt på filtret också om man vill, har gjort det ibland för att få det direkt på filtret men vet inte om det egentligen gör någon skillnad.
Jag brukar försöka få så mycket krusningar eller rörelser på ytan som möjligt för syresättningens skull, och jag hade inte dragit ner på kraften.
Tror inte att det är några problem för fiskarna dom hittar säkert något annat ställe att hålla sig.
ha strilröret presis under ytan och rikta den lite upp så att den sprutar längs med vattenytan men den behöver inte spruta ovanför vattenytan utan det räcker att du ser vattenränderna bukta upp vattenytan så tror jag det blir bra.
Hoppas du förstår mitt skrivande är lite trött för tillfället:p