Panik! Syresättnings problem!

#1 - 25 oktober 2009 19:43
Alla fiskar är uppe vid ytan och försöker få luft. Jag förstår inte vad som är fel, alla värden är normala, temperaturen är bra men det är syresättningen som är helt rubbad! Det kommer inga luftbubblor ner i vattnet så fiskarna sitter med deras munnar ovanför ytan och hämtar luft hela tiden! Jag måste få ett snabbt svar hur jag kan åtgärda det, hur ska jag sätta utblåsröret, ska det vara röret med hål eller bara vanliga "hål" röret? ska det vara under ytan eller ovanför? etc JAG och mina fiskar behöver hjälp!!

Tack på förhand till snabba svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 oktober 2009 19:46
Gör ett vattenbyte

För syresättning är det viktigaste att vattenytan rör sig så mycket som möjligt (bubblorna är helt ointressanta) och sdet brukar funka bäst om man har utblåset snett riktat upp mot vattenytan
#3 - 25 oktober 2009 19:48
På hur många %? Just nu har jag pumpen på 100% och det rör sig rejält vid vatten ytan men fiskarna sitter fortfarande och hämtar luft från ytan.
#4 - 25 oktober 2009 19:58
Så stort vattenbyte som möjligt. Tillsätt en knivsudd bordssalt per hink vatten - det kan vara nitrit.

Luktar vattnet illa?
#5 - 25 oktober 2009 19:59
Jag byter för närvarande 60L vatten, det är så sent just nu. Vattnet luktar inte illa.
#6 - 25 oktober 2009 20:01
Eftersom du verkar ha bra cirkulation så får man kanske misstänka nitrit (oavsett vad dina tester visar) Tillsätt ett par msk salt per 100L vatten och se om detta beteénde upphör!
#7 - 25 oktober 2009 20:04
Jag har tagit och gjort ett nitrit test varje dag sedan akvariet blev fyllt med vatten, har alltid varit under <0.01 och idag är den första dagen med fiskar i. Hur kan nitrit bildas utan avföring etc.
#8 - 25 oktober 2009 20:07
Andrém skrev:
Jag har tagit och gjort ett nitrit test varje dag sedan akvariet blev fyllt med vatten, har alltid varit under <0.01 och idag är den första dagen med fiskar i. Hur kan nitrit bildas utan avföring etc.
Är det så nystartat kan vi nog utesluta nitrit! Vad är det för fiskar?
#9 - 25 oktober 2009 20:09
Det är 4 stycken segelfens mollys, 3 honor och 1 hane. Har varit i akvariet sedan 16:00. Ingen mat eller något sådant.
#10 - 25 oktober 2009 20:10
Vattnet har ju inte rätt bakterieflora i början va jag har förstått, det e väl därför man ska ha en inkörningsperiod med bara några fiskar, så att bakterierna skall bildas...Det låter som dina fiskar liksom inte trivs "än"
Har du haft i vatten beredningsmedel?
Lycka Till!

//Antonius
#11 - 25 oktober 2009 20:12
Japp, har haft i beredningsmedel men oavsett så borde dom väll inte visa tecken på att det är dåligt med luft bara för att dom är nya? isåfall borde dom vara skygga.
#12 - 25 oktober 2009 20:21
Andrém skrev:
Det är 4 stycken segelfens mollys, 3 honor och 1 hane. Har varit i akvariet sedan 16:00. Ingen mat eller något sådant.
Jaha ja;) det är ett typiskt beteénde att mollys ligger vid ytan och lapar i sig proteinhinnan som bildas och troligen ingen syrebrist:)
#13 - 25 oktober 2009 20:22
Så, har bytt 70L vatten, 1 nypa salt per 10L och berednings medel, 5ML per 30L som flaskan säger, fiskarna är fortfarande vid ytan. Dom kommer säkert vara döda vid imorgon.

Kul att man betalar nästan 2000kr för en pump och sedan kan den inte ens syresätta vattnet.
#14 - 25 oktober 2009 20:24
åheim skrev:
Jaha ja;) det är ett typiskt beteénde att mollys ligger vid ytan och lapar i sig proteinhinnan som bildas och troligen ingen syrebrist:)

Så det är fullt normalt? När brukar detta beteende gå över? Jag har stressat ihjäl mig dom senaste timmarna för att jag inte vet hur jag ska sätta allt.

Kommer saltet jag la i vara skadligt för fiskarna? 395L vatten i akvariet just nu.

Tack åheim och alla andra.
#15 - 25 oktober 2009 20:26
Jo men att fiskarna står vid ytan och kippar och du har bra snurr på vattenytan så måste det ju vara något annat. Kan vara kloraminer i vattnet kan vara ammoniak (NH3) eller något annat.

Blev det någon förändring efter vattenbytet. Hur stort akvarium? Vad har du för pump? Har du några växter i? verkar fiskarna stressade för övrigt?

Som du ser så går det inte ge något annat än halvdanna gissningar utan att veta lite mera. Ta det inte på fel sätt nu jag försöker bara hjälpa dig.

Stressade fiskar kan bete sig lite underligt. Du kan egentligen inte göra mycket mera än observera och vänta ju mer man rotar och snurrar i karet ju mer stress för fiskarna.
#16 - 25 oktober 2009 20:35
Alla tester ligger inom normala, acceptabla nivåer. Jag har ett 400L akvarium med måtten 150x50x50 (cm) Jag har en JBL e1500 ytterfilter och använder mig av uströmmar röret (röret med små hål i). Jag har ungefär 25 växter sammanlagt och dom har varit i ungefär 3 dagar. Fiskarna visar inga tecken på stress, dom simmar omkring glatt vid ytan och simmar inte snett på något vis, dom verkar nyfikna och utforskar akvariet från ytan så inga saker som jag skulle se som onormalt (förutom kippandet dock) dom har t.o.m bajsat allihopa.

Jag vill ju inte vakna imorgon och se att dom alla ligger döda, då jag inte vet vad dom orsakade detta så blir det lite svårt att förhindra det vid nästa "försök".

Hur är det med hur pass strömt det är vid ytan? Är det dåligt/bra för fiskarna eller ska jag sänka ner det? just nu så sträcker vågorna ifrån "ut" röret ungefär 1meter i akvariet vilket är relativt långt.

Tack.
#17 - 25 oktober 2009 20:36
Andrém skrev:
Så det är fullt normalt? När brukar detta beteende gå över? Jag har stressat ihjäl mig dom senaste timmarna för att jag inte vet hur jag ska sätta allt.

Kommer saltet jag la i vara skadligt för fiskarna? 395L vatten i akvariet just nu.

Tack åheim och alla andra.
Det är ett beteénde som aldrig går över utan de kommer tidvis ägna sig åt detta:D Salt är något som mollys ÄLSKAR så det är ingen fara, om du orkar hålla på och tänker ha växter som tål salt så kör du dessa fiskar med fördel i bräckvatten (2%)! Man kan tom. tillvänja mollys att leva i rena saltvattenskar!
#18 - 25 oktober 2009 20:43
åheim skrev:
Det är ett beteénde som aldrig går över utan de kommer tidvis ägna sig åt detta:D Salt är något som mollys ÄLSKAR så det är ingen fara, om du orkar hålla på och tänker ha växter som tål salt så kör du dessa fiskar med fördel i bräckvatten (2%)! Man kan tom. tillvänja mollys att leva i rena saltvattenskar!

Du skojar med mig? känns inte direkt som en fisk jag skulle ha valt då. Visst deras beteende kanske är normalt men jag blir så orolig över sådanna saker så, plus att varför gör dom det? dom ägnar iprincip 1 minut MAX under ytan och sedan resterande 4 kippande efter luft.
#19 - 25 oktober 2009 20:44
Detta är nog falsklarm kör nu på så kommer det gå bra verkar som allt är okej.
Bilagor:
#20 - 25 oktober 2009 20:46
lillfrasse skrev:
Detta är nog falsklarm kör nu på så kommer det gå bra verkar som allt är okej.

Så du säger att kippandet efter luft kommer gå över om ett tag eller? Åheim säger tvärtemot, att det är en vanligt beteende, nu vet jag inte vad jag ska tro *haha*

Tack till er båda dock.
#21 - 25 oktober 2009 21:07
Nja de far lite i ytan ibland de däringa mollysarna men de brukar inte stå på samma plats och flämta utan mer simma omkring och bubbla lite allmänt.
Bilagor:
#22 - 25 oktober 2009 21:10
Det är just det dom inte gör, far omkring dvs. Dom flesta är på samma plats och kippar luft tillsammans medans en av dom simmar runt i akvariet och "smakar" på sand.
#23 - 25 oktober 2009 21:58
Nej, imorgon så går jag till djuraffären och frågar vad fan som är fel på dom. Det kan ju fan inte vara normalt att fiskarna ska sitta vid ytan 95% av tiden och andas efter luft? Det är ju det enda dom gör och jag som trodde att det skulle vara roliga fiskar men tydligen inte.
#24 - 25 oktober 2009 22:22
Mina guppysar gjorde samma sak när jag satte i dom i ett nystartat kar så jag tror att det är för att det inte blivit inskitet ännu, det jag gjorde var att hälla i nitrivec eller stress zyme i en vecka så att det kom bakterier i filtret så att det skulle bli balans i karet och sen började dom mer och mer bete sig normalt.
Kan säga också att några av mina mollysar beter sig likadant i mitt ena kar utan att dom andra fiskarna visar några tecken eller att tester visar något så det kanske är normalt.
Tror iallafall att det behöver bli balans i ditt kar och det tar lite tid innan det bli inskitet och det är ju därför man har inkörningsfiskar som det så fint heter, så har du lite tålamod och väntar så ordnar det sig nog, byt inte för mycket vatten och tvätta inte filtret så att bakterierna får gro så får du snart balans.
Men håll koll på nitriten.
#25 - 25 oktober 2009 22:26
Jo, jag hoppas du har rätt Solis. Angående inkörningsbakterier, är det bara att hälla dom nära insugningsröret eller ska man hälla det direkt i filtret? Kommer nämligen att köpa det imorgon.

Just ny så bytte jag position på utblåsningsrören så att dom blåser mot framsidan av akvariet (framsidan på längden) och nu verkar vissa fiskar ha det svårt att stå emot strömmen, kan det vara ett problem? Blir det bättre syresättning ju mer det rör sig på vattenytan eller ska man dra ner kraften till 50% eller kanske 75%?

Uppdatering: Jag har fan gjort det jag kan nu, dör dom så dör dom. Tyvärr så har jag inte 100 000 tusentals kronor att syresätta vatten åt 4 fiskar *jävligt upprörd*

Tack
#26 - 25 oktober 2009 23:01
Andrém skrev:
Jo, jag hoppas du har rätt Solis. Angående inkörningsbakterier, är det bara att hälla dom nära insugningsröret eller ska man hälla det direkt i filtret? Kommer nämligen att köpa det imorgon.

Just ny så bytte jag position på utblåsningsrören så att dom blåser mot framsidan av akvariet (framsidan på längden) och nu verkar vissa fiskar ha det svårt att stå emot strömmen, kan det vara ett problem? Blir det bättre syresättning ju mer det rör sig på vattenytan eller ska man dra ner kraften till 50% eller kanske 75%?

Tack

Det är bara att hälla i karet det sugs ju in i filtret ändå men man kan hälla direkt på filtret också om man vill, har gjort det ibland för att få det direkt på filtret men vet inte om det egentligen gör någon skillnad.

Jag brukar försöka få så mycket krusningar eller rörelser på ytan som möjligt för syresättningens skull, och jag hade inte dragit ner på kraften.

Tror inte att det är några problem för fiskarna dom hittar säkert något annat ställe att hålla sig.

ha strilröret presis under ytan och rikta den lite upp så att den sprutar längs med vattenytan men den behöver inte spruta ovanför vattenytan utan det räcker att du ser vattenränderna bukta upp vattenytan så tror jag det blir bra.
Hoppas du förstår mitt skrivande är lite trött för tillfället:p
#27 - 25 oktober 2009 23:11
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=guide
Här är en jättebra nybörjar guide, se om du kan få lite tips och råd där, är bra och kolla i så här i början så man vet vad man ska tänka på.
Lycka till nu.
#28 - 25 oktober 2009 23:11
Jo, vattnet "buktar" upp sig på ytan fast strålen kommer inte igenom så att säga om du förstår mig. Det blir inga luftbubblor på ytan utan bara massor med vågor som slår emot framsidan av akvariet.

Tyvärr så är det svårt att ha det precis under ytan, om jag vill placera den ovanför, då kommer den inte i kontakt med vattnet och om jag vill ha den under, då är den någon CM under ytan, vattennivån är konstig :/ förhoppningsvis så gör 14 timmar mörker gott för fiskarna.

Godnatt, skriv gärna fler idéer om ni kommer på några så ska jag testa dom imorgon.

Tack för alla svar.
#29 - 25 oktober 2009 23:16
Satte in en länk åt dig som jag inte vet om du hann se innan du svarade;)
Det gör inget om den är längre ner då kan du ju rikta den lite mer upp så att den får samma effekt, jag förstår vad du menar.

Är det jättevågor som slår eller är det att det delar sig och krusar åt alla håll?
#30 - 26 oktober 2009 08:09
Njae, jättevågor är det väll inte men krusar gör det iallafall inte så om jag behöver välja så är det "jättevågor". När jag har röret så att det krusar då måste jag ha det ovanför ytan och då blir det svårt för fiskarna att komma upp för att det blir så stark ström just där vattnet kommer ut medans det jag har nu så verkar dom inte ha problem med att hålla sig nära röret.

När jag hade att det krusade, så verkade dom vara mycket mer under vattnet än när jag hade röret så att det ger vågor, det kanske bara är en inbildning att det är pga det men så visade fiskarna iallafall.

Förövrigt så såg jag länken och den har jag läst igenom ett par gånger sedan tidigare men tack ändå :)
#31 - 26 oktober 2009 08:33
Det kvittar egentligen, så länge som du ser rörelse på vattenytan så tar vattnet upp syre och såg nu detta bättre ut för fiskarna så kör på det, föredrar att ha det under vattenytan själv för då låter det inte så mycket heller.
Hoppas att dom ser bättre ut idag, kommer ihåg att mina inkörningsfiskar var i stilltje i några dagar innan det blev bra och jag oroade mig med, tydligen i onödan;)
#32 - 26 oktober 2009 08:47
Jo, att ha det under ytan är ju för mig att föredra då det låter ingenting medans ovanför låter rätt mycket då strålarna slår emot vattnet. Just nu så verkar dom vara mer under ytan än vad dom var igår, men dom går fortfarande upp och kippar efter luft, fast inte lika ofta vad jag har märkt av timme jag har varit vaken.

Jag kommer förmodligen byta till "bredvatten" röret för den gav mer ytvattenrörelse än strilröret som jag använder. Så förhoppnings vis det med kombinationen av nyttobakterierna som kommer idag så blir hela situationen bättre. Jag ska ladda upp en bild hur ytvattnet ser ut så att det inte bara är ord som beskriver :)

Uppdatering:

http://i35.tinypic.com/2s60mk6.jpg

Här är en bild på röret jag bytte till nu, räcker det här med vattenrörelse? Jag kan stoppa ner röret under ytan och sänka vattenytan lite för den är faktiskt väldigt hög :p

Tack igen Solis.
#33 - 26 oktober 2009 09:03
Varsågod, jag tror det ordnar sig och det är normalt att dom går upp till ytan då och då så gör även mina mollysar.Tanken från att gå från ett inkört kar med nyttobakterier till att gå till ett nystartat kar och börja med helt nytt vatten+ att presis blivit inkoppade kan ju få fiskarna att bli lite konstiga det är ju stor skillnad på vattnet som dom måste anpassa sig till.Kör på med nyttobakterier i ca 10 dagar så kommer det förhoppningsvis att ordna sig, detta är bara baserat på min egen erfarenhet så jag kan ju inte säga om det är helt rätt eller fel men hoppas på att jag har hjälpt dig och inte själpt dig.
#34 - 26 oktober 2009 09:07
Varsågod, jag tror det ordnar sig och det är normalt att dom går upp till ytan då och då så gör även mina mollysar.
Tanken från att gå från ett inkört kar med nyttobakterier till att gå till ett nystartat kar och börja med helt nytt vatten+ att presis blivit inkoppade kan ju få fiskarna att bli lite konstiga det är ju stor skillnad på vattnet som dom måste anpassa sig till.
Kör på med nyttobakterier i ca 10 dagar så kommer det förhoppningsvis att ordna sig, detta är bara baserat på min egen erfarenhet så jag kan ju inte säga om det är helt rätt eller fel men hoppas på att jag har hjälpt dig och inte själpt dig.
#35 - 26 oktober 2009 09:07
Jo, jag hoppas detta beteende slutar. Beter dina mollys så hela tiden eller var det så för dom i början också? Hur är det med röda gälar? Dom är verkligen röda om man jämför med deras kropp, läste att det kunde ha något att göra med temperaturen, att den är för hög men min ligger mellan 25-26 C vilket ska vara en bra temp. för fiskarna.

Tack igen Solis.
#36 - 26 oktober 2009 09:12
Andrém skrev:
Jo, jag hoppas detta beteende slutar. Beter dina mollys så hela tiden eller var det så för dom i början också? Hur är det med röda gälar? Dom är verkligen röda om man jämför med deras kropp, läste att det kunde ha något att göra med temperaturen, att den är för hög men min ligger mellan 25-26 C vilket ska vara en bra temp. för fiskarna.

Tack igen Solis.

Några av mina mollysar brukar ligga vid ytan ofta men inte alla, det med röda gälar är inget jag har tänkt på eller vet något om.
Villken färg har dina mollysar förövrigt?
Tempen låter bra.
det var guppy jag körde in med i det karet när dom var i stiltje, mina mollysar är i ett kar som varit igång i 6 år så det är väl inkört och det var några månader sen jag hade någon större förändring i det.
#37 - 26 oktober 2009 09:18
Dom är gula men hanen är lite orange/gul vid huvudet. Det med röda gälarna kanske inte är något. Verkar som vid ytan är lite gruppbeteende. Såg du bilden på uströmmarröret? http://i35.tinypic.com/2s60mk6.jpg här är den igen ifall du missade den. Jag bytte till bara ett runt rör ifrån strilröret då det gav mer rörelse och fiskarna verkar inte vara så tagna av strömmen.
#38 - 26 oktober 2009 09:30
Du kan nog sänka röret under ytan om du vill, men du kan även ha den som du har gör det du föredrar själv.
om du tittar underfrån eller ovanfrån och ser att vattenytan rör sig, det behöver inte vara vågor eller krusningar utan bara att den cirkulerar runt så får du syre i vattnet och då är det ok men det gör inget att det blir krusningar heller, föredrar att det buktar upp lite själv.
Hade missat din länk.
#39 - 26 oktober 2009 09:42
Jo, sänka går men dom måste jag lägga till ett rör som lägger själva "utblåset" ungefär 2-3 CM under ytan, skulle detta vara acceptabelt också? Fiskarna verkar trivas bättre nu, dom simmar runt vid botten och rotar bland sanden och även verkar äta lite av de få alger som fins på växtbladen. Hanen jagar honorna för fullt *haha* Men jag ska kolla hur det blir om jag sänker det under ytan men som det är just nu, så går dom väldigt sällan upp till ytan och hämtar luft (som röret är på bilden).
#40 - 26 oktober 2009 09:49
Andrém skrev:
Jo, sänka går men dom måste jag lägga till ett rör som lägger själva "utblåset" ungefär 2-3 CM under ytan, skulle detta vara acceptabelt också? Fiskarna verkar trivas bättre nu, dom simmar runt vid botten och rotar bland sanden och även verkar äta lite av de få alger som fins på växtbladen. Hanen jagar honorna för fullt *haha* Men jag ska kolla hur det blir om jag sänker det under ytan men som det är just nu, så går dom väldigt sällan upp till ytan och hämtar luft (som röret är på bilden).

Ja det går så länge ytan rör sig, går det så rikta utblåset upp lite.
Det verkar som om dom har hämtat sig från flytten nu ,Ler.
#41 - 26 oktober 2009 09:51
Andrém skrev:

Det verkar som om dom har hämtat sig från flytten nu ,Ler.
#42 - 26 oktober 2009 09:56
Hm, vet inte om jag vågar försöka byta nu när det verkar gå så bra. Det kanske bara stressar dom och så blir det tillbaka till ytan och samma problem igen....men jag ska tänka över saken med att sätta det under ytan, nu låter det inte så värst mycket utan som en liten rinnande kran i vatten (vilket är ett rätt skönt ljud enligt mig). Men något som oroar mig är att en av honorna, ibland så går hon och gömmer sig och ligger precis vid botten bakom någon växt eller gömmer sig och ligger helt stilla i kanske 5-10 minuter och sedan så far hon upp och börjar simma igen.

Kan det ha något med att hon är dräktig eller är det bara att hon kanske var stressad?

Såhär ser hon ut just nu, http://i38.tinypic.com/2z99r8g.jpg , hon ligger i vraket helt stilla.

Tack igen Solis :)
#43 - 26 oktober 2009 10:33
Andrém skrev:

Det verkar som om dom har hämtat sig från flytten nu ,Ler
#44 - 26 oktober 2009 11:09
Det låter som ett typiskt födarbeteende, kan däremot dröja någon dag.
Men man kan inte vara helt säker.
Kan också hända att den börjar simma upp och ner vid rutan om det är dags att föda.
Vi får hoppas att det är ungar på väg, men sen kan dom säkert äta upp dom med, vet hur ivriga just dom är på det.
Om du undrar varför det kommer en massa meddelande så sammarbetar inte min dator och zoopet så bra ihop jämt och därför tar det också tid med svar, kan skicka svar flera ggr men det kommer inte in eller så kommer det in en massa utan att jag vet om det.
#45 - 26 oktober 2009 11:16
Ahaa! Det förklarar varför hon ibland simmar upp och ner för rutan i ett hörn ibland + att hon ligger still....

Jag matade dom lite nyss och dom blev helt till sig, alla for till ytan men det tog en liten stund för honan att komma dit men hon fattade galoppen när hon såg de andra fiskarna.

När det gäller svaren så är det ingen fara :) jag är tacksam att du svarar överhuvudtaget ^^
#46 - 26 oktober 2009 11:22
Såg att du hade happy life, är det inte bakteriekultur i det, kolla.
#47 - 26 oktober 2009 11:25
solis skrev:
Såg att du hade happy life, är det inte bakteriekultur i det, kolla.

det ända det står är att den snabbar upp processen av att bygga upp nyttiga bakterier samt att den hjälper den biologiska aktiviteten i filtret (grovt översatt) men det är ingen ren bakteriekultur vad jag ser och läser.

Honan verkar må bättre nu, hon är iallafall mer aktiv med gruppen för stunden men det kanske är som du säger att hon kommer föda, hoppas hon inte dör bara :<
#48 - 26 oktober 2009 11:30
Då tycker jag att du kan köra med happy life varje dag istället i några dagar och sen kan du ta varannan i några.
Vet ej villket som är billigast men gör villket som.
Tror inte det är någon fara med din hona, hoppas att där är några ynglingar där snart istället.:p
#49 - 26 oktober 2009 11:37
Förresten om det är yngel på gång så försök att ha växter i ytan så att dom kan gömma sig, eller om du har något buskigt som dom kan gömma sig i men dom håller sig mycket i ytan och där är lätt att bli mat.
#50 - 26 oktober 2009 11:40
Hm, men eftersom happy life är ju beredningsmedel så ska man ju inte dumpa ner massor av det, både slöseri och att det blir väldigt grumligt.

En kille jag pratade med precis sa att molly's ink. segelfens mollys är en väldigt dålig "start" fisk för att dom behöver bräckvatten. Bör jag ta och lämna tillbaka dom och skaffa några andra fiskar eller kommer fiskarna kunna anpassa sig? vill inte att dom vantrivs eller något sådant.

Jag har även algtabletter som ska tydligen vara "natt mat" då hon i butiken sa att man ska dela en tablett i 4a och ge dom 1 bit varje natt. Så ska jag mata dom 2 gånger per dag? 1 på morgonen/dagen och 1 på natten?

Tack
#51 - 26 oktober 2009 11:45
solis skrev:
Förresten om det är yngel på gång så försök att ha växter i ytan så att dom kan gömma sig, eller om du har något buskigt som dom kan gömma sig i men dom håller sig mycket i ytan och där är lätt att bli mat.

Aha, tyvärr har jag inga växter som är nära ytan för tillfället men det finns gott med utrymme och sådant under vattnet men...kanske jag bör gå och skaffa lite flytväxter, fanns massor med små blad man kunde köpa och ha på ytan. Många av mina växter verkar dock döende, en av dom har gått från en fin grön till en brun/mörk grön färg trots att den har fått en "näringsboll" under sig och att den har gott med ljus.
#52 - 26 oktober 2009 11:49
Jag använder easy life i mitt danio odlingskar och någon skrev att happy life är detsamma, själv har´jag inte haft happylife, men det använder jag varannan dag och använde varjedag i början och där började jag från början med nystartat akvarium, med att sätta i paren och få ägg, plocka ut dom vuxna och nu är ynglen ca 3 veckor gamla, men vill du så köp stress zyme eller nitrivec och använd det istället.

Tror dina fiskar ska klara inkörningen, tror det är större risk att dom dör om dom flyttas så snabbt igen.

Om någon annan har någon åskit om det så svara gärna.

startade mitt 100 liters med guppy och platy och det gick bra, har inte bräckt vatten till mina mollys förresten.
#53 - 26 oktober 2009 11:54
Är det andmat du menar väldigt små, vill du inte ha fullt över hela ytan så köp inte det det växer som ogräs, har själv men jag matar guldfiskarna med det, det räcker om du har någon yvig växt som du kan lägga vid ytan sålänge tills du hittar något lämpligt.:)
#54 - 26 oktober 2009 11:55
Jag tror nog att jag kommer köra på ett medel som enbart är bakterier, så slipper jag bli nojig ifall något går galet till.

Jo, jag hoppas bara att dom inte vantrivs eller något för att det är sötvatten men i zoobutiken så bor alla mollys i sötvatten så dom lär ju vara vana vid sötvatten redan tror jag. Att mäta KH bor jag nog kanske göra, har läst att det är en väldigt viktig del till ett stabilt pH och även bra vatten....får nog göra det när jag är vid djuraffären idag.

Övrigt så verkar fiskarna simma på glatt och honan verkar piggare så det var nog maten hon saknade. Bör jag mata dom igen? Dom åt upp allt jag gav dom första början men jag kanske ska slänga ned någon algtablett eller något? sen höjning av tempraturen till 26 grader från 25 kanske också vore ett bra val för dom? (dom flesta trivs ju i 26C)
#55 - 26 oktober 2009 11:58
vänta tills imorgon med matning eftersom dom är nyinsatta.
#56 - 26 oktober 2009 12:00
solis skrev:
vänta tills imorgon med matning eftersom dom är nyinsatta.

Ah, det ska jag. Nu börjar honan gömma sig och lägga sig vid botten igen. Hur länge brukar detta beteende pågå? Hon ser inte dräktig ut men hon kanske maskerar det bra, om hon inte är med yngel, vad kan det då vara?
#57 - 26 oktober 2009 12:06
Andrém skrev:
Ah, det ska jag. Nu börjar honan gömma sig och lägga sig vid botten igen. Hur länge brukar detta beteende pågå? Hon ser inte dräktig ut men hon kanske maskerar det bra, om hon inte är med yngel, vad kan det då vara?

Det kan pågå från nu till några dygn framåt, vet ej vad det är annars,
#58 - 26 oktober 2009 12:15
Ah, men jag ska hålla ett öga på henne ifall det blir någon vidareutveckling för hennes situation. Angående fiskarnas beteende, allmänt, finns det något sätt att se att molly's trivs eller inte? en kille på zoonen skrev att om dom har ihopfällda fenor så är det ett tecken på att dom inte trivs, 2/3 av mina honor simmar runt med ryggfenan nere, det kanske är för att den är så lite eller pga att det är så strömt vatten men hanen har ryggfenan uppe för fullt. Vill inte att dom ska vantrivas som sagt :/
#59 - 26 oktober 2009 12:21
Har faktiskt ingen aning, det jag tror är att du bara ska ta det lugnt ett tag för som sagt så måste dom anpassa sig och vattnet få balans sen kommer dom nog att visa sitt rätta jag mer, men hanen verkar ju trivas om han simmar runt honorna med sin uppe och uppvaktar dom.
Skulle presis kolla hur mina gör men dom trodde det var mat så alla såg ivriga ut med uppspännda fenor.
#60 - 26 oktober 2009 12:33
Jo, det är nog sant som du säger. Alla stormtrivs ju inte efter en stor flytt. Får bara hoppas att allting löser sig till slut, då blir alla glada. Jag tror nog att hanen vill göra någon hona dräktig för han "jagar" dom väldigt ofta. Jag kommer nog försöka höja temperaturen till 26 grader trots allt.

Haha, nu simmade säkert alla till botten och gömde sig ;)
#61 - 26 oktober 2009 17:11
Ja lycka till nu.
Bilagor:

Annons