Panik..."stenskott" på akvarierutan!

#1 - 13 februari 2004 18:18
Jag råkade tappa en liten glasbit på akvariets bakre ruta när jag skulle prova sätta ihop filterkammarens glas. En skärva åkte ur glasbiten, men det efterlämnade också ett mindre stenskottsaktigt utseende på akvariets bakruta i storleken på ca 7mm lång och ca 2mm bred!

Finns det risk att detta stenskott kan göra så att akvariets glas går sönder? Om risk föreligger...är byte av bakruta enda alternativ?

*svettas*
#2 - 13 februari 2004 18:23
beror på om skottet sitter långt ner i karet för ju större tryp på skottet ju längre ner det sitter och så beror det på om du har stort kar
#3 - 13 februari 2004 18:26
Det sitter ca 10cm ovanför bottenglaset och jag har en 375L.

Det ser mer ut som en repa med ljusnad glas runt sidorna om repan. Den verkar inte ha "gått igenom"...men 100 säker är jag inte...
#4 - 13 februari 2004 18:57
Det är ingen fara om det gäller liten "stenskott" ,hade ett 310L akvarium (min kusin har fått karet) med liten skott och det har inte sprukit än ...det va fyra år sen.
Du kan lima en liten bit glas på skottet du ändå ha frigo-bakgrund så sliper några mardrömar.
#5 - 13 februari 2004 19:12
ray:

Hur stort var "stenskottet" på det karet?
Vart sitter den på akvariet?
Hade den fått en ljusnad runt sprickan/repan?
#6 - 13 februari 2004 19:17
Skadan var ca 2x2mm och ca 15cm från botten,jag har inte kvar akvariet och kommer inte ihåg om det fanns nån ljsnad runt skadan men kan kolla det om du vill.
#7 - 13 februari 2004 19:19
Den skadan var mindre än den jag har...och den satt högre upp också...så den går nog tyvärr inte att jämföra med.

Jag har mätt skadan nu och den är 7mm lång och 2mm bred på tjockaste stället (ljusnaden). Den är liksom "ögonformad"...

Jag har även kollat djupet på "stenskottet" och det verkar vara knappt på 1mm...
#8 - 13 februari 2004 19:36
Tricella> better safe than sorry.. så hade nog jag resonerat faktiskt.
#9 - 13 februari 2004 19:38
Givetvis diskuterar jag så...men om det är onödigt att byta ut bakrutan så är det onödigt.
#10 - 13 februari 2004 19:48
Jag tror inte att det är nån som helst fara att det går sönder.

Obs! Det är på inget sätt vetenskapligt förankrat utan bara min åsikt.

Mvh Jari
#11 - 13 februari 2004 20:02
nem en jag tror nog att det funkar :P
#12 - 13 februari 2004 20:05
Jag har flera liknande revor i mitt 540L kar och det verkar inte vara några problem alls!
Köpte det begagnat och har haft det ca 2-3månader utan att något glas spruckit. (vilket jag är mycket tacksam för) =)
#13 - 13 februari 2004 20:55
Kan en bakgrund som är silikonad på bakrutan avlasta tryck?
Kan man limma en glasbit på 5cm*5cm över olycksplatsen för att stabilisera just där (avlasta tryck och minimera spridning)?

"Stenskottet" ser inte ut som om det skulle kunna röra sig alls, men det är ovetskapen som går en på nerverna...

Fredagen den 13:e?!?!...just det!
#14 - 13 februari 2004 21:07
jag har limmat en fetespricka (hörn till hörn) med blasbitar, MEN detta é bara på ett 64L.. det håller, så en liten repa skall du väl klara med en 5x5cm glasbit tycker jag nog, om inte så é det iaf. inte värt att byta det hos glasis...
#15 - 13 februari 2004 21:42
Jag är absolut ingen expert på området, men jag tycker inte de låter som en limmad glasskiva (med silicon antar jag) kommer att stoppa eventuella svagheter i glaset som kan ha uppkommit. Däremot så stoppar den förmodligen eventuellt läckage om hålet inte spricker vidare.
#16 - 13 februari 2004 22:09
Däremot så stoppar den förmodligen eventuellt läckage om hålet inte spricker vidare.

Det är definitivt inget "hål" för då skulle jag genast byta bakrutan. Detta handlar om ett "stenskott" som inte är djupare än max 1mm på 8mm tjockt glas. Storleken på "stenskottet" är 7mm långt och 2 mm brett på den största delen.

Finns det ingen glasmästare som har denna hobby (man kan ju alltid hoppas även om det fortfarande är fredagen den 13:e)??...
#17 - 16 februari 2004 14:29
Nu har jag gjort olika eftersökningar på nätet och förfrågningar hos Glasmästeri. Alla ger den känsla jag själv har...osäkerhet...

En del säger att det inte är någon fara...och jag känner mig oroad över att få över 350L ut på golvet.

Glasmästerierna som jag pratat med har varit "kluvna" i sitt rådgivande och om man frånser att de vill sälja glas så verkar det som om risk finns att glaset kan spricka.
Ett förslag jag fick var att limma en hel glasskiva (6mm) i samma storlek (150*50)som bakrutan. Kan detta vara ett alternativ som jag borde göra?

En Glasmästare bad mig att sätta tummarna på var sida om "sprickan/repan" och trycka allt jag hade för att se om något hände med den...inget skedde alls och jag vet inte exakt vilket tryck jag hade där men troligen någonstans mellan 20-25kg. Nu vet jag inte vilket "punkt tryck" det blir i ett akvarium som detta...

Annons