PANIK! Rom från Ancistrus.

#1 - 4 mars 2008 17:23
HJÄLP!

Håller på med vattenbyten nu ikväll och skulle lyfta på en liten lerkruka där hanen sitter.
Döm av min förvåning så ser jag en del gula korn.

Vad gör jag nu??

Jag råkade ju flytta på krukan så romen flyttades sig lite, har jag sabbat allt?
Jag vill ju ha bebisar ju!

Hjälp mig!
#2 - 4 mars 2008 17:36
Tror inte det gör någonting. Lägg tillbaka krukan någelunda så ska du se att hanen kommer tillbaka å fixar å donar :P :D Grattis
#3 - 4 mars 2008 17:40
Grattis! Det är jättekul när det helt plötsligt kommer fram fullt utvecklade miniancistrus. Dessutom är dom ju såååå söta! :-)Mina får var fjärde vecka ca men praktbotierna har kalas precis när det e dax att lämna grottan *GGGRRRRRR* Men dom får snart vara ifred för jag ska flytta botierna till ett större kar. :-)

Lycka till!

Mvh Eva
#4 - 4 mars 2008 17:43
Då låter jag hanen vara ifred då. :)

Lär inte vara risk för att kommande yngel blir uppätna då jag enbart har Red och Black Crystal och Endlers i karet. :)

Roliga var att krukan köpte jag i lördags, alltså för 3 dagar sen och jag hittar rom redan.
Hanen och honan kom till mig i Torsdags, snacka om att detta par fann varann snabbt. :D
#5 - 4 mars 2008 17:46
Love at first sight, heter det ju för många! ;-) Jättekul ju! Mina tog lång tid på sig, det hände ingenting på hur länge som helst men nu är dom ju igång som tusan som sagt :-)

Förresten, kul att du har fler räksorter nu oxå ;-)

Mvh Eva
#6 - 4 mars 2008 17:51
A dom e snabba:D Upptäckte mina första yngel efter högst 2 veckor efter ja köpt mina malar. Lägg in en bild om du har nån på lekkrukan :D
#7 - 4 mars 2008 20:33
Såhär ligger hanen i sin lilla kruka. :D
#8 - 4 mars 2008 21:07
Det där blir nog inga problem. :D
#9 - 4 mars 2008 21:22
vad fint ditt akvarium ser ut på bilden. med mossan och det. han ser stolt ut :D:):P
#10 - 5 mars 2008 08:56
Sannstrom skrev:
vad fint ditt akvarium ser ut på bilden. med mossan och det. han ser stolt ut :D:):P

måste bara säga att mosan är en bakgrund. nåtgot som avslöjar det är reflektionen i glaset på baksidan..

Grattis till romen.!
#11 - 5 mars 2008 10:14
smegga skrev:
måste bara säga att mosan är en bakgrund. nåtgot som avslöjar det är reflektionen i glaset på baksidan..

Grattis till romen.!

Exakt det är en bakgrund. :P

Men hur länge har det innan romen kläcks och jag har yngel?
#12 - 5 mars 2008 10:16
jag har en hel drös med leveransklara Ancistrusar om någon vaill ha? :D
#13 - 5 mars 2008 15:13
Jenny054 skrev:
Men hur länge har det innan romen kläcks och jag har yngel?

Det brukar ta 3-4 dagar innan romen kläcks. sedan brukar ynglen stanna runt hanen tills gulesäcken är förbrukad.
#14 - 5 mars 2008 15:58
smegga skrev:
Det brukar ta 3-4 dagar innan romen kläcks. sedan brukar ynglen stanna runt hanen tills gulesäcken är förbrukad.

Det var snabb tid det faktiskt.
Sen när gulesäcken är borta så måste man börja mata bebisarna med algtabletter då?
#15 - 5 mars 2008 16:13
Algtabletter, gurka, zuccini, brysselkål, förvällt salladsblad e nog bra att variera sig med. Sånt man har hemma ju :-)

Mvh Eva
#16 - 5 mars 2008 16:20
var bara lugn

Bara lägg tillbaka och låt va så kommer där snart små malar jar fick 30-40st i dag vid ca 1300 jätte söta kan du tro
#17 - 8 mars 2008 16:55
Åhh.. Idag såg jag en liten klunga inne i grottan.. :)

Trodde inte dom skulle vara SÅ små faktiskt..
Men mina första yngel! *hihi* Är så GLAD! :D
#18 - 8 mars 2008 18:04
Grattis. Har du inga bilder på ynglerna?
#19 - 8 mars 2008 19:36
EvaPeva skrev:
Algtabletter, gurka, zuccini, brysselkål, förvällt salladsblad e nog bra att variera sig med. Sånt man har hemma ju :-)

Mvh Eva

ska man bara lägga i en bit tex brysselkål i karet som den är? inte typ koka den eller så?
#20 - 8 mars 2008 20:20
Sockan2005 skrev:
Grattis. Har du inga bilder på ynglerna?

Försökte ta en bild, men dom var så jäkla små och helt genomskinliga.:)

Ska försöka leka med kameran imorn eller så när man är lite piggare.
#21 - 8 mars 2008 21:28
Börja med en gurkbit istället, typ 1 cm tjock, trä en tesked igenom som sänke. Eller likadant med en zuccini. Alternarivt mjuka upp några gröna ärtor, pilla av skalet & släpp ner. Brysselkål brukar jag förvälla först, sen ha. Men det beror j på hur stort kar & hur många som äter av det att göra. Det kan lukta brysselkål i hela karet annars ;-) Salladsblad e oxå bra, eller spenat.

Lycka till & hoppas vi får en bild på sötisarna snart!

Mvh Eva

Annons