Panik, plaskande vattenljud på morgonen

#1 - 6 april 2004 05:43
God morgon!

I morse fick jag verkligen panik och man kände hur hjärtat började banka fortare och tankarna rusade iväg. "Noooo".[xx(]
Saken var den att just efter att ha stigit ut ur sovrummet så hörde jag ett plaskande och bubblande ljud. Det lät precis som då en pumps utblås sitter ovanför ytan.
Min första tanke var "Nu har akvariet läckt så vattenytan sjunkit en decimeter (eller mer) under natten". Jag rusade fram till mitt 720 för att kolla vad som hänt. Inget vatten på golvet. Vattenytan var helt normal. Fiskarna simmade runt och stirrade på mig.
Nästa tanke "Shit, det är mitt 40L som har läckt".
Bort med luckan på möbeln och kikade in. Nix, det var det inte.
Vad tusan kan det då vara som bubblar och sprutar?
Lokaliserade tillslut ljudet till mina 2 högtalare från datorn (står i närheten av akvariet i vardagsrumet).
JA! Just attans! Hade ju installerat den där SereneScreen Aquarium-skärmsläckaren.
Så det var pumpen och luftbubblorna från den som bubblade och plaskade. Jag kunde andas ut och se fram emot en frukost i frid.
Vilken lättnad! [^]
Snacka om grundlurad man blev :)

Ikväll skall denna skärmsläckare avinstalleras. Hehe

Mvh Fredrik

#2 - 6 april 2004 05:50
De kan vara ett morgonrus på fiskarna.
#3 - 6 april 2004 06:11
Stäng av ljudet på skärmsläckaren istället.. finns i inställningarna..
#4 - 6 april 2004 06:54
Hepp!

Sånt där e riktigt otrevligt, hjärnan kan spela ordentliga spratt med en. Vaknade en gåmg av otroligt jobbig dröm där mitt 540 liters hade rämnat och allt vatten runnit ut. Jag var tvungen att stiga upp och kolla så de bara var en dröm. Sån tur var, var det bara en dröm. Men jag sov väldigt oroligt den natten[;)]...

Mvh Jesper
#5 - 6 april 2004 07:00
:) Jag vaknade att mitt akvarium sprack en natt och nu går jag upp mitt i natten minst 1 gång i veckan vid minsta ljud. mardrömmar!!
#6 - 6 april 2004 08:20
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Jag måste bara säga "Ha, ha, ha" [:-91]

//Robot har rätt, stäng av ljudet på natten! =)
#7 - 6 april 2004 09:33
Jag vaknade första natten efter att jag hade satt in ytterfilter av ett porlande ljud. For upp ur sängen med panik över att skrället hade börjat läcka eller något... Det visade sig att sugproppen hade lossnat så att utblåset hade kommit över vattenytan (det var fastklämt under täckglaset så det kom inte loss). Numera ser jag till att det aldrig porlar, blir så nervös då. :o)
#8 - 6 april 2004 10:14
Den enda som "lider" av porlandet hemma är han sambon. Första natten då jag hade satt opp 70 liters i sovrummet så hann han knappt somna förrens han vaknade igen och trodde att han befann sig på nån "urinoar" som han själv uttryckte det. Han fick gå opp på toaletten stup i kvarten hela den natten, medans en annan sov som en gris hela natten...[:-89][:-89][:-89][:-89][:-89][:-89][:-89]
Den enda gången som jag vaknat av något av akvarierna var då en av mina kuhlii-ålar simmade in, den var antagligen jagad eller så, i pumpen på 70-liters, och jag vaknade av det hackande ljudet då den kom i olycklig kontakt med proppelern, och kom sedan ut som ål-chop-sey...[:-118][:-28][:-118]
#9 - 6 april 2004 10:42
Moqwai, heheheh.. hur kom den in dit då??
#10 - 6 april 2004 10:57
Heheh skärtmsläckaren har allt skrämt mig med
#11 - 6 april 2004 10:57
Det enda sättet vad jag kan komma på hur den kommit in i pumpen, var att den lyckades simma in, mot strömmen, i utblåsetpipen. Det är ett vanligt Eheim innerfilter. De var ganska nya då det hände, hade bara haft dem i 3 dagar, 3 st kuhlii-ålar, så de var inte allt för stora då.
#12 - 6 april 2004 11:38
Påtal om drömmar, när jag var 13-14 år nåt så drömde jag att jag låg i ett akvarium och tryckte näsan mot täckglaset för att få luft, vaknade och insåg att jag tryckte näsan mot väggen istället...
#13 - 6 april 2004 12:35
Ett tag så höll våran papegojciklid Homer min man vaken varje natt då han frenetiskt roade sig med att "lyfta" på akvarielocket så att det smackade rejält när den föll ned igen. Vi fick lägga tyngder på locket för att dämpa ljudet.
En annan gång fick jag panik när det plaskade något enormt från akvariet, men när jag tittade närmare så såg jag hur min ancistrus höll på och käka alger i utblåset på filtret vilket resulterade i att vattenstrålen riktades mot akvarieluckan...
Rogivande hobby.... inte med mina fiskar...

Annons