PANIK! Palletyngel

#1 - 15 september 2004 13:32
Hej!
Kom precis hem från skolan och märkte att jag har MASSOR med yngel från mitt palettpar!
Visste bara att de hade lekt, men trodde att rommen hade blivit uppäten, eftersom jag inte sett nåt!!
Hjälp! Vad ska jag göra? Vad ska jag mata dom med??????
Hur ska jag göra så att dom överlever? Måste veta allt!

PS. Är nästan ganska mycket nybörjare på akvarie-grejor...
#2 - 15 september 2004 13:38
Jag matar mina med en maltablett på kvällen, tror inte ens att det behövs.
De äter precis som de vuxna mycket från botten. Därför är det bra med finkornig sand.
#3 - 15 september 2004 15:27
Okej.. Jag har engelsk sjösten i mitt akvarium... 3-5 millimeters.
var iväg och köpte lite färdigkläckt artemia nyss.. dom tog i alla fall av det direkt, dom flesta..
men innan märkte jag att föräldrarna tog in dom i munnen och sen spottade ut dom...är det nåt konstigt?
är det stor risk att dom blir uppätna?
#4 - 15 september 2004 15:56
Mjaaaa. En liten extra lampa så det inte blir kolsvart så föräldrarna får tid på sig att fatta att: Det blir kväll nu - bäst att föra ynglen i säkerhet. Men nya föräldrar kan ha en tendens att käka upp sina yngel ändå - kan ta 2-3 kullar tills de fattat galoppen.

Annars brukar alltid något överleva. Nyckläckt artemia och lite yngelfoder skadar inte. Även om de hittar mycket annat gott på botten och i växterna.
#5 - 15 september 2004 16:08
Däremot så skulle dina scalarer inte ha något emot att smaka på det nya levande fodret om de kommer åt
#6 - 15 september 2004 17:18
Okej..
I djuraffären så frågade jag lite och de hade några olika sorters artemia. Fryst, färdigkläckt med mera.
De hade även sån som man kläcker själv, men de sa att man behövde lite grejor till det och att det inte var nån nybörjargrej... Så de sa att den färdigkläckta (eller typ färdigskalade) var enklast...Ser typ ut som nån slags grillkrydda i färgen (lite rödare kanske...) fast mycket mindre... Är den bra?

Tänkte komplettera med fryst artemia om det verkar som om dom klarar sej...

Föräldrarna skyddar dom bra och hannen skrämmer bort scalarerna hela tiden, så än så länge är jag inte orolig...
Men däremot har jag testat att släcka lampan lite snabbt (med tända lampor runt omkring, då det inte blir kolsvart, men då ser det ut som om honan tänker äta dem, men sen spottar hon ut dom.
Vad ska jag göra? Känns som att dom kommer äta upp ynglen så fort det blir mörkt. Inbillar jag mej bara?
#7 - 15 september 2004 18:57
Hej

Jag vet inte om det finns fryst nykläckt artemia. Den vanliga frysta artemian är vuxen, och för stor för yngel.

Det honan gör när du släcker, är att hon tar dem i munnen för att ta dem hem till grottan, så att de är säkra där när mörkret faller. När ynglen blivit lite äldre brukar de sluta med det.

MVH Micke
#8 - 16 september 2004 11:32
Hej!
När jag vaknade i morse vågade jag knappt titta, rädd för att bli besviken, men det verkar som om alla yngel är kvar! Går och oroar mej hela tiden...
Har akvariumet i mitt rum, men tände så många lampor som gick runt omkring, sänglampan, taklampan medmera.. Så det blev nog helt okej tror jag..
Hur stor chans i procent tror ni att det är att några/nån klarar sej hela vägen?
Jag läste nånstans att föräldrarna åt upp dom varenda gång när ynglena var 3 veckor..
Har hört att man ska ha kvar ynglen hos föräldrarna så länge som möjligt, minst 3-4 veckor och helst till att de börjar leka..
VAd tror ni är lagom?

hur gamla tror ni ynglena är? jag såg dom första gången igår, så kan dom ha kläckts på natten till onsdagen då?
#9 - 16 september 2004 11:32
förresten hat jag försökt räkna, kommit upp till 30, sen har det itne gått att räkna mer, eftersom de bara kryllar..
#10 - 16 september 2004 12:41
oroa dig inte , äter dom upp dom så gör dom
det. men ajg kan garrantera dig att minst en 2-3
stycken alltid överlever , i fall du inte har
katastrofala förhållanden. kläck din egna artemia
i stället för att köpa fryst , jätte lätt
bara att ta en bigpack bunka och hälla i en
viss mängd salt och nästa dag ha en lampa i ett
hörn så suger du upp dom.

/Baggen
#11 - 16 september 2004 12:46
okej, så det är stora chanser att några överlever?!!!! *JIPPIE*
tror det låter som en bra id'e, det där med att kläcka min egna artemia. men hur vet man hur mycket salt osv man ska ha? suga upp? menar du med en pipett? har ingen sån... kan man ju iofs skaffa...
känns inte som den färdigskalade(den hette så i affären iaf) gör så mycket nytta..men jag vet inte.
dom verkar hitta rätt mycket på botten med...

tack för tipset!
#12 - 16 september 2004 12:51
Mina paletter är inne på sin fjärde kulle sin i Maj. Första kullen överlevde två trots att de delade burk med både hungriga fjärilar och guppska scalarer så några överlever alltid. Nu bor scalare och fjärilar i eget kar så nu brukar ett 25 tal överleva från varje kull.

Lycka till
#13 - 16 september 2004 12:52
Jo förresten så undrar jag hur jag ska göra med vattenbyte o sånt..
Det är nästan 3 veckor sedan jag nyinredde akvariet, men då använde jag kranvatten som jag hällde sån där blå sörja i, som gör vattnet gammalt.. Det är dax att byta lite vatten tycker jag, åtminstone 1/3 eller 1/4... Eller ska jag vänta?
Är ynglena väldigt känsliga just nu?
#14 - 16 september 2004 13:03
Jag kör på som vanligt. Du behöver kanske inte rota runt för mycket på botten men annars så är det inga problem för mig i allafall.
#15 - 16 september 2004 13:44
Okej. Tack så mycket. =)
#16 - 19 september 2004 19:18
Hjälp! Från början var det typ 30 st och nu är det bara 5 kvar!! :´(
Kommer dom dö oxå????

Annons