Panik och Akut problem!

#1 - 16 oktober 2009 09:25
Hej!
Jag vaknade i morse och upptäckte en mycket tråkig sak.
Jag skall försöka fatta mig kort utan att missa något viktigt.

200 liter, tät växtlighet. ca 20 Tigerbarber, 15 Nätbarber, 4 algätare, 6 botia.
EHEIM Classic 2213 ytterfilter.

När jag vaknade såg jag att alla tigerbarber var vid ytan.
De kom inte fram till glaset sådär hetsigt som de brukar göra utan simmade bar runt där.
En av de största var död redan. Döda fiskar brukar sjunka, men denna flöt verkligen som en kork. munnen var uppspärrad. Två till kommer antagligen dö snart.

Tillochmed räkorna satt vid ytan.
Vet inte om de spelar någon roll, men vid ytan, längs med bakgrunden ligger en liten tunn rand med små bubblor.

Jag gjorde ett PH test och till min stora förvåning var de nere på ungefär 6.0

PH 7.0 är normalt och det är vad jag har i kranvattnet.
Jag håller just nu på tömmer ur de mesta av vattnet för att göra ett stort vattenbyte.

De fiskar som är mest hårt drabbade verkar ha uppsvällda, möjligtvis luft eller gasfyllda magar, då de ligger uppochned och precis som döingen, verkar flyta som korkar.

För två dagar sedan gjorde jag ett delvattenbyte och för ca 2 veckor sedan gjorde jag rent filtret.

Någon som vet vad det kan vara för fel och hur jag kan vända den här trista situationen?

Jag skulle vara evigt tacksam :/
#2 - 16 oktober 2009 09:28
Kan ha blitt en akut förgiftning av karet sedan du rengjorde filtret.
#3 - 16 oktober 2009 09:31
Som drd skriver en förgiftning av något slag, troligen nitrit och/eller syrebrist.
Skulle tro att de fiskar som fortfarande är hyffsade kommer att piggna till efter vattenbytet, men köp ett nitrittest och mata sparsamt den närmsta tiden framöver.
#4 - 16 oktober 2009 09:32
Hur? varför? Jag drog ju bara en borste genom slang-paketet, kramade ur filtermatrialet i ljumet vatten och satte tillbaka allting. Ren rutingrej.

Och är det rimligt att de skulle ge resultat såhär långt efteråt?
De var ju minst 2 veckor sedan jag gjorde detta...

Och framför allt - vad kan jag göra?

edit: nitrithalten är lägsta möjliga
#5 - 16 oktober 2009 09:34
Nån firre kanske har dött och legat bakom nåt några dagar och ruttnat och bidragit ?
#6 - 16 oktober 2009 09:36
Eller om du har en rot i karet så skulle jag även kanske misstänka att denna börjat mösa till sig, eftersom ditt pH sjunkit såpass mycket.
#7 - 16 oktober 2009 09:37
Dropptest eller stickor?
#8 - 16 oktober 2009 09:37
Jag har två rötter.
Karet är ca 1½ år gammat

Edit: Jag använder Tropic Marin dropptester

Jag har hällt ut ca 75% av vattnet nu.
Ska jag fyla på med nytt och sen byta igen eller bara fylla på och låta de vara?
#9 - 16 oktober 2009 09:45
Fyll på med nytt och se vad som händer:). Du kan även tillsätta 0,5 dl salt för att lindra effekterna av ev. nitritchock.
#10 - 16 oktober 2009 09:51
Vätskan i nitrit-testet var i princip helt vit. Alltså mikrominimalt med nitrit.
Men kan de vara värt med salt endå?
#11 - 16 oktober 2009 10:05
Salt är ingen nackdel, iallafall. Kanske du har strömavbrott under natten eller något? Kör du med vattenberedningsmedel?
#12 - 16 oktober 2009 10:13
Precis. Vattenberedningsmedel är en relevant fråga. Det verkar ju som om vattenbytet spelat in här.
#13 - 16 oktober 2009 10:17
Svetsaren skrev:
Precis. Vattenberedningsmedel är en relevant fråga. Det verkar ju som om vattenbytet spelat in här.

Inget strömmavbrott - då skulle klockorna nollställts :P

Jag kör inte med något vattenberedningsmeddel.
Har aldrig gjort det heller.
Har fått uppgifter från andra akvarister också, att vattnet i göteborg, och även mer specifikt, i mitt område, är såpass lämpoligt att vattenberedningsmedel inte ska behövas.

Men...

De kan ju ha hänt något...
#14 - 16 oktober 2009 10:28
Hm. När jag bodde i Götet så körde jag alltid med vattenberedningsmedel, eftersom jag tyckte att vattnet luktade klor ibland när man duschade.
Mycket riktigt använder man också klor i Alelyckans och Lackarebäcks vattenverk...om man samtidigt av någon anledning ökat dosen i samband med något arbete någonstans kan det ha sammanfallit med ditt vattenbyte. Riktigt missflyt...iofs borde det ha drabbat andra också, men sannolikheten är nog inte så stor att någon råkade utföra ett vattenbyte precis samtidigt som du.
Så köp en flarra beredningsmedel och pytsa i, tycker jag.

Symptomen tyder på förgiftning, i varje fall.
#15 - 16 oktober 2009 10:36
Nu, efter att ja bytt ca 75% av vattnet, så mäter mitt PH till nånstans mellan 6.5 och 7.0.
Det är ju möjligt att de kan börja falla igen iofs.
Fiskarna hänger inte vid ytan längre, men de är ett par stycken som fortfarande verkar kämpa för att inte flyta upp som korkar.

Jag ska se om jag har råd med vattenberedningsmeddel. De e lite tufft just nu med räkningar å skit när man e arbetslös :/
#16 - 16 oktober 2009 10:54
Enligt denhär sidan http://theaquariumwiki.com/Metal_Poisoning så tycker jag symptomen låter lite som koppar-förgiftning?
Är det möjligt?
#17 - 16 oktober 2009 10:57
Det är klart, arbetslös eller sjukskriven under denna regeringen är inte fett;).
Håll ändå koll på dina värden och på fiskarna så de inte blir sämre under de närmsta dygnen så kommer det förhoppningsvis att lugna sig. Pytsa i salt, mata försiktigt den närmsta tiden och var noga med att plocka upp ev. död fisk om det blir några, och meddela gärna hur det går allt eftersom:).
#18 - 16 oktober 2009 11:00
Grodlund skrev:
Enligt denhär sidan http://theaquariumwiki.com/Metal_Poisoning så tycker jag symptomen låter lite som koppar-förgiftning?

Är det möjligt?

Låter lite långsökt, men visst finns risken. Bor du i en gammal kåk med kopparrör eller har en varmvattenberedare i koppar?
Bilagor:
#19 - 16 oktober 2009 11:13
Nä de ska nog vara lungt med de sakerna..
Men de e oroväckande att PH värdet störtdyker sådär...
#20 - 16 oktober 2009 11:18
Jo, det är därför jag misstänker något som förmultnar, tex en rot.
Känn och kläm på dem om du kan, och skulle den vara lite mjuk så är det troligen boven i dramat...
#21 - 16 oktober 2009 11:26
Trist i så fall - med tanke på att rötterna kostar 200+ kronor och att de vuxit fast massa fina växter och mossa på dem för minst samma värde.

Akvariet blir rätt tomt om man ska röjja ut allt det... helvette då.
#22 - 16 oktober 2009 11:37
Du behöver inte röja ut, bara ner med näven och kläm;). Kan inte vara svårare än vad du gör en fredagskväll:p...
#23 - 16 oktober 2009 11:41
nämen ja menar att om de e så att rötterna ligger där och möösar hela vattnet så PH:t störtdyker hela tiden - då måste ja ju förpassa dem till sophögen.. eller tunnan - eller whatever, ut ur akvariet bara... eller man kanske kan pensla in dem in nått slags lack? :p
#24 - 16 oktober 2009 11:47
Nope, då är det bara att häva ur dem från karet eller sälja dem till något syskon:D.
#25 - 16 oktober 2009 12:47
Är det bara pH-värdet som är problemet kan du ju kontra med kalksten eller krossade snäckskal eller något annat kalkhaltigt. Bör finnas gott om snäckskal att hämta ute kring Götet.

Det låter dock snarare som förgiftning.
#26 - 16 oktober 2009 14:26
Det finns dessutom en budgetvariant på vattenberedningsmedlet även för oss arbetslösa ;)
Nutrafins aqua+ i 2 liters dunk som jag köper en om året ungeför av min lokale handlare för lite mer än en 200:-
Nu vågar jag inte svara på om han lägger på så mycket som vissa affärer men men....
Kommer med pump så man pumpar ett tryck till 70 liter vatten och e drygt som f-n.

Jag använder detta vid alla vattenbyten och nyinsättning av fisk.
#27 - 16 oktober 2009 16:46
Iofs hände mej en gång att en stor fisk dog, och vattnet blev alldeles mjölkigt. Det tog bara en dag, så sotd alla fiskar och bara flämtade. Jag antar att det var den döda fisken som höll på ruttna, och frigjorde ammoniak. Det fixade sig genom ett vattenbyte.
#28 - 18 oktober 2009 22:26
Hej igen!
Nu har det nästan gått tre dagar sedan jag vaknade upp till denna otäcka syn.
Efter vattenbytet så var fiskarna rätt skärrade ett tag. Höll sig i små högar gömda under växter och tog det jävligt piano helt enkelt.

Men efter ett tag kom de igång och efter några timmar var de helt back to normal så att säga.
Tillochmed den stackaren som låg upochned och kämpade för livet (som jag var påväg att avliva) blev bättre efter ett par timmar och nu är även han helt återställd.
Känns hämskt skönt.

Jag har kollat PH värdet i akvariet två gånger om dagen sedan händelsen och de ligger stabilt på 7.0. Läskit endå. Tänk om jag inte hade varit hemma! huuuu

Tack alla som hjälpt. Det känns skönt att veta att ni finns här om nått skulle gå på tok!

MVH

Thomas Grodlund
#29 - 19 oktober 2009 22:52
Jag måste bara få fråga en sak. Har du nyligen fyllt på akvariet efter ett vattenbyte med varmt eller ljummet vatten från kranen?

Annons