Hej,
I skrivandets stund sitter jag här med panik och oro.. Något är galet i mitt akvarium.. Startade akvariet för ca 2½ månad sedan och åkte efter ett tag på vitaprick sjukan. Den botades, emn problem efter kuren återstod och återstår. det började med att mina äldsta guppyhannes bakfena smalnade av kraftigt och snabbt.. Tänkte inte så mycket på det och kollade liksom så att inga andra fiskar drabbades av någon skit.
Direkt efter skolan gick ajg upp till karet för att kolal till mina små firrar och hittade då inte en av guppyhonorna.. Efter ett tag hittade jag henne dock, död. Hon hade haft några konstiga fläckar på sig som jag trodde var nafsande. Ett par timmar senare hittade jag även hannen med den avsmalnade bakfenen död. Detta satte genast spratt i huvudet på mig, vad är det för fel liksom?!
Efter ännu en timme ser jag att även mina praktbotier ser slöa ut och beter sig konstigt. Vi d närmare betraktelse ser jag att det ser ut som att det håller på att ruttna vid deras gälar. Det är brunaktigt runt omkring gälarna, och även en guppyhanne har samma problem...
Är det fel på vattnet, har dem någon sjukdom, parasiter etc? Vattnet har jag inte kollat upp.. Har då en fråga, hur kollar jag upp det.. (nybörjare)
Ursäktar för "romanen" jag just skrivit...
Tack på förhand,
OROLIG NYBÖRJARE!