Panik med vattenbyten

#1 - 25 december 2008 20:31
:confused:Hur ofta kan man byta vatten? Har 375 l. akvarium.
Har fått nåt vajsing på mitt akvarium. Fiskarna flämtar, trycker vid botten och är inte hungriga. Har haft det så här sedan i tisdags. Bytte ca 1/2 karet på morgonen, och eftersom det inte blev bättre så bytte jag lika mycket på kvällen. Gjorde så även på onsdagen. Har vattenberedningsmedel i. 5 fiskar är redan döda, och det verkar bli fler. Seglar lite snett och slött.
Har provar vattnet med Aquavital Multistick och enligt den så är allt OK.... Vad göra annars? Snälla hjälp mig någon.....
#2 - 25 december 2008 20:35
Kan det vara så att det är för varmt för dem? När du byter vattnet se till att du tar kallvatten från kranen och låter det stå och bli lite varmare ist för att ta ljummet då det finns mer bakterier i varmare kranvatten. Det är allt jag kan komma på om testerna visar att kemin och så är ok.
Bilagor:
#3 - 25 december 2008 20:45
Har ett Malawi-kar och har 26 gr i det. Har haft igång det i ca 2 1/2 månad utan problem. Kan vara en plastväxt som jag satte i häromdagen. Kanske avgav nåt gift. Dumt nog inget från en fisk-affär. Tog naturligtvis snabbt ut den igen dagen efter. Men jag måste ju få i nytt vatten snabbt, och då finns ju inget annat än kallt eller ljummet att välja på...
#4 - 26 december 2008 04:16
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Om du ska byta så stora mängder vatten så borde du ha dem i en hink med vatten från akvariet. På så sätt kan du hälla i kallt vatten i karet och vänta tills det värms upp… aldrig lägg i nått som inte är säkert för fiskarna. Sånt händer men kolla upp det noga innan.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hade du haft ett annat kar så hade du kunnat rädda de fiskar som finns, jag vet inte hur du ska lösa det annars…[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]De synd att det blev så.[/SIZE][/FONT]
#5 - 26 december 2008 09:49
Lenis skrev:
Har ett Malawi-kar och har 26 gr i det. Har haft igång det i ca 2 1/2 månad utan problem. Kan vara en plastväxt som jag satte i häromdagen. Kanske avgav nåt gift. Dumt nog inget från en fisk-affär. Tog naturligtvis snabbt ut den igen dagen efter. Men jag måste ju få i nytt vatten snabbt, och då finns ju inget annat än kallt eller ljummet att välja på...

Om det hände direkt efter att du satte in plastväxten och inte hade någon annan förändring samtidigt är det väldigt sannolikt att det fanns något giftigt i/på plastväxten.

Har du bytat 1/2 tre gånger så har du fortfarande 1/8 giftigt vatten kvar i karet..

Ska du bli av med allt giftet måste du byta allt vatten på en gång.

Har du varmvattenberedaren gjord av koppar är det inte lämpligt att ta jummet vatten.
#6 - 26 december 2008 12:13
kasta i lite salt vid nästa vattenbyte
#7 - 27 december 2008 02:30
filtrera med aktivt kol nån vecka kan nog vara bra!
#8 - 28 december 2008 01:10
Kolla gärna inlägg om Aquamor (medicin). :)

Jag byter vatten med en trädgårdsslang med tempererad vatten direkt från kranen(28c) o har passande mängd AquaSafe i. Och det funkar utmärkt för mina firrar! Normal mängd vatten-byte hos mig är 50% var annan vecka.

För gärna en dagbok över saker du gör med ditt akvarium då har du lite mera koll på vad du har gjort och när du har gjort det.

Annons