Panik, hjälp sökes!!!!

#1 - 13 april 2008 10:40
Min flaska med artemia har vält ut över natten så nu har jag ingen mat till mina yngel det kommande dynget, dom har precis blivit frisimmande!!
Jag gav dom senast artemia vid 10 halv 11 igår kväll.

Vet ni något annat man kan köpa eller göra snabbt så dom inte dör?!
Skulle behöva snabba svar!!

Jag satte på ny artemia klockan 3 inatt.
#2 - 13 april 2008 10:58
Det är ingen större fara om de får vänta några timmar extra.
Annars kan du finfördela flingfoder väldigt mycket och se om de äter detta, och du kan även skrapa med en vass kniv på kanten på frysfoder och ge dem.
#3 - 13 april 2008 10:59
Vad är det för yngel?

De flesta yngel äter söndersmulat flingfoder oxå om det kniper. Annars kan du köpa fryst artemia eller cyklops.
#4 - 13 april 2008 11:20
... eller sånt där "damm" till yngelfoder... finns i affären...
#5 - 13 april 2008 11:25
Vi hade yngel i vårt akvarium som vi inte upptäckte förrän efter några veckor, så de klarar sig nog ganska bra... Dessa yngel ser precis lika pigga och krya ut som de vi hade i yngelkassen.
#6 - 13 april 2008 11:58
Det är vieja zonatum yngel, ungefär 500st men dom går i ett sterilt akvarium, så det finns inget för dom att käka på bottnen, jag var iväg och köpte fryst artemia och mata dom men det är skit stora bitar så vet inte om dom kan käka dom :S möjligtvis hälla i sönder delat foder sen, i mini bitar.
Får se hur det blir.

Tackar för tipsen, visste inte eller har inte ens tänkt på att skrapa med en kniv på frystfoder, och fryst artemia är också en bra ide.

MVH Matlo.
#7 - 13 april 2008 12:38
om du har mal tabletter alltså inte alger utan sånadär som sjunker bara.. om du delar på en sån och gnider halvorna mot varandra blir detett JÄTTEFINT pulver.. jag brukar använda det när jag ska mata guppys eller andra fiskar som liksom äter av protein lagret.. pulvret sjunker liksom inte..

Annons