Har försökt följa den här tråden och tycker nog inte att slutsatserna är korrekta, dvs nitrit är inte sannolikt. Akvariet var tomt på fiskar men med växter i en vecka, fiskarna släpptes i och var döda mindre än ett dygn senare.
Mycket osannolikt att det hunnit bildas större mängder nitrit på så kort tid.
En möjlighet är att något giftigt hamnat i karet från början eller att temperaturen skenat men det sistnämnda bör ha upptäckts.
Alltså, vattenberedningsmedel, växtnäring eller olja/tvättmedel från cykelkedjemissödet är misstänkta. Butikens svammel om pH kan vi strunta i, det är typiskt skånevatten som finns överallt hos oss. Ev. skadliga ämnen från krokodilen har jag ingen aning om, har aldrig ägt en sådan. Alltså vad och hur mycket av div. kemikalier användes?
Tobbe
Det är precis det som jag inte förstår, trots upprepade förklaringar. Om inte växterna skapar någon nitrit, så skulle vattnet vara fritt från nitrit när fiskarna kom i. Det låter inte rimligt tycker jag att det i den vattenvolymen ska kunna ansamlas så mycket giftiga ämnen på den tiden, av fem fiskar, att samtliga dör inom 24 h.
Jag har använt "sera aquatan vattenberedare" enligt anvisningarna, 5 ml per 20 L vatten, och "Aquatic nature aqua-plant basic", 7,5 ml per 25 L vatten.
Jag tvättade händerna noga med flytande tvål efter att jag hade fått olja från cykelkedjan på dem, men frågan är om det fortfarande fanns olja kvar på händerna när jag satte på nya sugkoppar på filterpumpen. Temperaturen var på 26 grader, sen drog jag ut doppvärmaren, men i och med det varma vädret ligger det fortfarande på 25 grader.