Panik! 4 av 5 fiskar har dött!

#1 - 7 juli 2009 07:04
Jag satte igång akvariet för en vecka sedan, hällde i vattenberedningsmedel, planterade växter, hällde i gödningsmedel för växter. sedan har det stått.

Igår köpte jag fem st odessabarber och släppte ned i tanken. Och idag så flöt fyra av dem runt... döda! Jag känner mig jätteskyldig till detta... Fattar inte vad jag har gjort fel? Snälla hjälp mig!

Jag satte på nya sugkoppar igår på pumpen... vilka jag inte tvättade innan, kan fiskarna ha dött på grund av detta? Och när jag tänker efter hoppade kedjan av på cykeln igår, och jag fick olja på händerna... men jag tvättade mig jättenoga efter det. Kan det ha kommit olja i vattnet iaf och det är därför de dör? Vad ska jag göra?
#2 - 7 juli 2009 07:21
Jag har gjort det jag kunde komma på, bytt 10 L vatten. Vet inte vad jag mer kan göra? (Det är ett 85 L akvarium)
#3 - 7 juli 2009 07:29
Är innerfiltret nyinköpt eller begagnat? Är det begagnat tror jag man måste vara mycket noga med att få bort gamla rester, kan annars bli gifter.

Koppade du i fisken?

Annars kan det vara så att du har fått dåliga exemplar från affären.
#4 - 7 juli 2009 07:45
Har du gjort nitrittest?
#5 - 7 juli 2009 07:55
jocke_999 skrev:
Är innerfiltret nyinköpt eller begagnat? Är det begagnat tror jag man måste vara mycket noga med att få bort gamla rester, kan annars bli gifter.

Koppade du i fisken?

Annars kan det vara så att du har fått dåliga exemplar från affären.

Tack för svar!

Innerfiltret är begagnat, jag har haft akvarium tidigare och jag minns inte exakt när det användes... Så jag bytte till det andra jag har som jag vet har varit i ett fungerande akvarium tidigare. Och så tvättade jag det noga. Har gjort vattenbyte också, hoppas det hjälper!

När jag kom hem med fisken fick påsen flyta runt i 10 min. Sen öppnade jag påsen och hällde i 1 dl vatten från akvariet. Sedan väntade jag 5 minuter, hällde i 1 dl vatten tilll, väntade 5 min, hällde i 1 dl till, väntade 5 min och lät fiskarna simma ut.

Tyckte fisken såg fin ut i affären, fina färger, simmade bra... Personalen verkar väldigt kunnig också.
#6 - 7 juli 2009 07:59
ansjo skrev:
Har du gjort nitrittest?

Nej, jag har inte gjort nitrittest, har inga sådana hemma... Ska cykla till djuraffären idag och ta med ett vattenprov så får vi se om de kan göra ett.

Vad gör man i så fall mot nitrit? Vattenbyte?
#7 - 7 juli 2009 08:03
Gör testet först och sedan kan man utgå därifrån. En del tycker att man ska tillsätta endast salt vid nitrit i vattnet, men jag är av åsikten att ett 50% vattenbyte för att få bukt med problemet direkt, och sedan tillföra nyttobakterier av något slag dagligen. Sedan får man hålla koll på nitriten ett bra tag efter, men det är en annan femma:).
#8 - 7 juli 2009 08:14
ansjo skrev:
Gör testet först och sedan kan man utgå därifrån. En del tycker att man ska tillsätta endast salt vid nitrit i vattnet, men jag är av åsikten att ett 50% vattenbyte för att få bukt med problemet direkt, och sedan tillföra nyttobakterier av något slag dagligen. Sedan får man hålla koll på nitriten ett bra tag efter, men det är en annan femma:).

Salt? ska det döda bakterietillväxten eller är jag helt ute och cyklar? Då verkar det som du säger smartare att byta vattnet för att få ned nivåerna.

Räcker det med vanligt vattenberedeningsmedel eller ska jag köpa nyttobakterier också? Behövs vattenberedningsmedel, eller är det mest när man startar upp ett akvarium? Tror vattnet är ganska okej här, bor i Lund. Tidigare bodde jag på småländska höglandet och min familj har egen brunn, så då var det mycket koppar och sånt i vattnet (jag blev bl a grön i håret av metallerna), och då märktes det tydligt att vissa vattenväxter aldrig mådde bra, cabomba caroliniana dog alltid inom två veckor minns jag. Men jag hoppas att vattnet här är bättre.
#9 - 7 juli 2009 08:47
Nja, kort sagt är saltet till för att hjälpa fisken att klara av de lite högre nivåerna av nitrit i vattnet:).
Vattenberedningsmedel är oftast inte nödvändigt, köp då hellre nyttobakterier så karet kommer igång fortare. Nu är det inte säkert att det är detta som är problemet, men har du nitrit i vattnet så vet du lite vad du ska göra iaf;).
#10 - 7 juli 2009 09:24
Här är vattentest-resultatet:

Nitrat: 10
Nitrit: 0
GH: >7 grader d
KH: 6 grader d
Ph: 7,6 - 8

Hon i affären sa att allt ser bra ut utom Ph-värdet som är högt. Har nu läst att odessabarber vill ha neutralt till mjukt vatten. Har köpt en mangroverot som jag håller på att kokar nu för att sedan lägga i, hon sa att det skulle hjälpa Ph-värdet att gå ned. Så antagligen dog de för att de inte klarade övergången från akvarieaffärens mjuka vatten till mitt alkaliska...
#11 - 7 juli 2009 09:44
Nitrat nivån bör väl vara på noll.

Vad har du för temperatur i akvariet? Har ju varit ganska varmt ett tag nu och Odessabarben vill väl ha det ganska svalt har jag för mej.
#12 - 7 juli 2009 09:46
Det var ju skönt att höra att det inte var nitrit iaf:).
En sak som kan hända, (men nu är det bara lite flummiga spåningar) är om du har ammonium i karet och plötsligt får ett pH över 7 så omvandlas en del av detta till ammoniak som inte är särskilt hälsosamt...
#13 - 7 juli 2009 09:47
jocke_999 skrev:
Nitrat nivån bör väl vara på noll.

Vad har du för temperatur i akvariet? Har ju varit ganska varmt ett tag nu och Odessabarben vill väl ha det ganska svalt har jag för mej.

Varför ska nitratet vara på noll?
#14 - 7 juli 2009 10:02
Hon sa att nitratnivån visade att det hade funnits nitrit i vattnet, men att växterna hade lyckats bryta ned nitritet, och att 10 var ett bra värde.

Jag hade 26 grader i mitt akvarium, de här barberna var vana vid 24 grader. Men jag har dragit ut doppvärmaren för egentligen ska de ha 22 grader, men nu när det är varmt i rummet så vattnet ligger på 25 fortfarande, jag vädrar för fullt för att få ned värmen. Har fått höra att de klarar varmare temperaturer, men att de kommer leva kortare då, så det bästa är 22 grader.

Nästa fråga är då hur länge mangroveroten kommer hålla vattnet mjukt... Ska till djuraffären på torsdag eller fredag, och då ska vi göra ett vattentest igen och se om Ph-värdet är bättre. Om det är det så ska jag köpa en ny omgång fiskar då.
#15 - 7 juli 2009 10:10
Det blev nog lite fel där, antingen kommer du ihåg fel eller så förklarade djuraffären lite dåligt;).
Växter bryter inte ned nitrit utan det är nyttobakterierna som står för de fiolerna, sedan blir nitrat till nitrit om dessa bakterier inte hinner med.
Man tillsätter även ofta nitrat i växtgödning(PMDD), och ett värde på 10 är inte högt alls då ett mer normalt värde i ett kar med gödning ligger runt 25 och lite till:).
#16 - 7 juli 2009 10:17
ansjo skrev:
Det blev nog lite fel där, antingen kommer du ihåg fel eller så förklarade djuraffären lite dåligt;).

Växter bryter inte ned nitrit utan det är nyttobakterierna som står för de fiolerna, sedan blir nitrat till nitrit om dessa bakterier inte hinner med.

Man tillsätter även ofta nitrat i växtgödning(PMDD), och ett värde på 10 är inte högt alls då ett mer normalt värde i ett kar med gödning ligger runt 25 och lite till:).

Aha... okej, för jag har hällt i gödningsmedel till växterna, och hon sa att det syntes på värdet att akvariet var nystartat, men att det ändå var ett okej värde.

då verkar det ju som att bakteriefloran har kommit igång litegrann iaf :)! Nu får den stackars ensamma fisken också ge vattnet en bra chans att komma igång några dagar, tills det kommer fler fiskar på torsdag eller fredag. Tack för förklaringen!
#17 - 7 juli 2009 10:38
ansjo skrev:
Varför ska nitratet vara på noll?

Nitrit var det ja :p blandar ihop dessa hela tiden.. sorry
#18 - 7 juli 2009 10:49
jocke_999 skrev:
Nitrit var det ja :p blandar ihop dessa hela tiden.. sorry

Tänk på rimmet "nitrit är skit":p!
#19 - 7 juli 2009 11:11
ansjo skrev:

Hmm, hur tänkte du här då? Farligt med växtgödning eller?
Tobbe
#20 - 7 juli 2009 11:54
Nu är den sista fisken också dålig... Ska jag tänka om i mitt fiskval och välja en annan fisksort? Och vad för fisk i så fall? :confused: Visste inte att vattnet var så hårt här!
#21 - 7 juli 2009 12:29
Ett akvarium som varit i gång en vecka skall inte innehålla någon nitrat. Nitrifikationen har inte starta än i ett sådant akvarium. Nu har iofs gödningsmedel hälls i och det kan innehålla nitrat. Sättet att redovisa testen tyder på att det är frågan om en sticktest 5 i ett eller något liknande. Är det så - så är inte testen av något värde. Det kan finnas nitrit ändå. Hela förloppet luktar nitritförgiftning. Vad du absolut inte skall göra nu är att lägga i en rot eftersom det då tillförs ytterligare en faktor som kan ställa till det. pH i sig dödar inga fiskar. Vad jag tycker du skall göra är att lungt och sansat sätta till en matsked vanligt salt. Behåll fisken som är kvar. Du kan följa Anjos råd om ett 50 % vattenbyte innan salttillförseln men jag skulle nog inte personligen gjort så. Lite beroende på vart du bor och om vattnet är klorerat eller inte. Om du byter - lägg i lite vattenberedningsmedel för säkerhets skull. Sedan skaffar du ett bakteriepreparat (sera:s nitriveck eller liknande). Ge en startdos varje dag i ca 3 veckor. Mata väldigt försiktigt - typ några flingor/ korn var tredje dag under första veckan. Sedan matar du varannan dag lika lite. Tredje veckan - varje dag. Efter detta kan du utöka fiskbesättningen och matningen lite försiktigt. Försök inte göra något åt ditt pH under tiden. Om du skall mäta något så skaffa en dropptest för KH. Se till att du ligger över 4 under din uppstart. Om du sedan vill trixa med pH:t så kan du göra det när akvariet mognat efter några månader.

MVH Lasse

Vart bor du?
#22 - 7 juli 2009 12:57
jag lade i roten, och efter ett tag så blev fisken sämre och dog... Hur kan det bli nitritförgiftning så snabbt?

Jag bor i Lund. Har aldrig behövt reflektera över Ph-värde innan för det har inte varit ett problem, iaf inte när jag bodde hemma på småländska höglandet...

Nu är akvariet alltså fiskfritt... Ska jag fortfarande byta vatten och tillsätta salt? Och när kan jag prova att köpa fisk igen? Ska göra om vattentestet på tors el fredag, men om det testet inte fungerar så hjälper ju inte det?
#23 - 7 juli 2009 14:55
Ludde87 skrev:
jag lade i roten, och efter ett tag så blev fisken sämre och dog... Hur kan det bli nitritförgiftning så snabbt?

Jag bor i Lund. Har aldrig behövt reflektera över Ph-värde innan för det har inte varit ett problem, iaf inte när jag bodde hemma på småländska höglandet...

Nu är akvariet alltså fiskfritt... Ska jag fortfarande byta vatten och tillsätta salt? Och när kan jag prova att köpa fisk igen? Ska göra om vattentestet på tors el fredag, men om det testet inte fungerar så hjälper ju inte det?

Na men ge garna lite mat varje dag som om du hade en eller tva firrar i den.. Nej jag skamtar inte.... Kora in utan fisk ar trots allt bast..:) att tillsatta en droppa ammoniak varje dag eller att pinka i akvariet tycker jag att du kan strunta i, urin ar svart att dosera och fiskfoder har du ju redan
#24 - 7 juli 2009 16:30
Det är bara ett problem med att ge fiskfoder för att starta ett akvarium. Du behöver en produktion av ammonium för att få igång nitrifikationen. Fisk utsöndrar ammonium direkt när de börjar att äta eftersom kvävet i fodret bryts omdelbart ner och omvandlas till ammonium för att kunna transporteras ut till cellerna via blodet. Denna utsöndring sker via aktiva pumpar i gälregionen. Har du inte fisken som ammoniumproducent så tar det en viss tid - ca en vecka - innan nedbrytningsbakterierna börjar producera ammonium från fiskfoderresterna - i ett nystartat akvarium med en liten population av dessa bakterier tar det än längre tid. Den metod som du beskriver Xul är vanlig i Be-Ne-Lux länderna av någon konstig anledning men är enligt mig en långsam omväg. Du har heller ingen kontroll på hur mycket ammonium som produceras eftersom det är minst en veckas fördröjning innan du får resultatet. Då är det för sent att stoppa med iläggningen av mat. Ammoniumproduktionen av bakterier kan vara svår att styra och därför rekommenderar jag alltid att starta med några tåliga fiskar och ungefär göra såsom jag beskrivit. Tåliga fiskar är exempelvis zebrafiskar eller danior.

@ Ludde87. Lunds vatten dödar ingen fisk - det är andra orsaker varför du får problem. Ditt akvarium har gått i en vecka - den klassiska tiden för nitrittoppen. Du har inte skrivit vad du gjort mer än lagt i roten. Har du bytt vatten som Ansjo skrev eller la du bara i roten. Om jag vore du skulle jag ta ur roten. Byta 50 % vatten som Ansjo skrev eftersom du tillfört ytterligare en okänd storhet (roten). Skaffa ett par sebrafiskar och starta om såsom jag beskrev med salttillsatsen. Följer du Xul råd (det fungerar också men inte lika bra :)) behöver du inte lägga i något salt. Saltet dödar inget - det bara förhindrar att den giftiga nitriten tas upp i fiskkroppen (eg är det kloriderna i saltet som gör det)

Övriga frågor är:

Vad tog du dina tester med? Hur uppträdde fiskarna när de började bli "sjuka"?

MVH Lasse
#25 - 7 juli 2009 18:12
Så fisken kan inte ha dött av för stor förändring i Ph-värde?
Förstår fortfarande inte hur nitrit/ nitrat skulle kunna ansamlas så snabbt och döda allting...

Det var en sticka som de använde i djuraffären, varför är inte de tillförlitliga?

Ja, jag skulle kunna köpa några sebrafiskar. Men kan man inte bara låta roten ligga? Det skadar väl inte om Ph-värdet går ner lite?
#26 - 7 juli 2009 21:09
Sa bra att jag bor i luxemburg da lasse :).. Men att ge valdigt lite anda inte fel om akvariet gar tomt.. Langsamt ar ju anda mer an ingenting.. Man ser faktiskt lite pa botten om nerbrytningen startar. Om fiskfoder ligger kvar pa botten typ tva eller fler dagar behovs ju ingen mer mat till akvariet. I ett inganget akvarie ligger tex inget flingfoder kvar lange.

Men visst har lasse ratt, fisken skiter och "kissar" en ganska bestamd mangd varje dag..

Forresten tank pa att du kan (skall tycker jag)alltid satta till lite salt i ett nystartat 20 ppm klorid racker per liter vilket ar ung 40 mg salt per liter. Eftersom en "latt" overdosering inte direkt skadar kan du ga i med 100 mg vilket ar 10 g per 100 L (en tesked eller lite mer) ar ju lite en forsakring. Vissa rekommenderar upp till 2 dl per hundra liter men detta ar vid sjukdomar och infektioner (ej nystart), sa mycket skulle jag aldrig anvanda. Vattnet skall ej bli brackt

+ lat inte pH droppa under 6,5 eller sa, nitrifikationen gar mycket langsamare da..

Om vaxterna (och de satans algerna) tar sig kan de oxa ta till sig ammonium, sa de modererar problemet lite med min metod med du far inte skynda i vart fall med min metod. ha aldrig brattom REGEL 1 inom akvariehobbin anser jag.
#27 - 7 juli 2009 21:41
Here we go again!

Hur du skall göra kan jag inte säga - bara vad jag själv skulle ha gjort i samma situation och varför. pH:t har inget med dina fiskars död att göra om du inte kraftigt har övermatat dom vid starten. Så kraftigt att för mycket ammonium bildats och du därför fått för mycket fri ammoniak i vattnet. Kan ske i pH:n över 7. det krävs dock en ordentlig övermatning och många fiskar för detta. När du matar fisken så utsöndras ammonium via fiskarnas gälar. Ammonium är i sig inte giftigt men kan som sagt var bilda farliga nivåer av ammoniak, beroende på pH:t och mängd ammonium. Normalt så börjar ammoniummet omvandlas av speciella långsamtväxande bakterier och den omvandlingen sker i två steg med hjälp av två olika bakterigrupper som normalt brukar hänvisas till som nitrosomonas (ammonium till nitrit) och nitrobacter (nitrit till nitrat). Nitrat som är slutprodukten är inte giftig - det är dock nitrit. Nitrit tas upp av fisk och blockerar syreupptagningen - fiskarna reagerar ofta som de hade syrebrist vid nitritförgiftning. Upptaget av nitrit i fiskkroppen kan blockeras om det finns klorider i vattnet. Så låga nivåer som ca 50 ppm klorid blocker effektivt fisken upptag av nitrit. Det är därför som det ofta rekommenderas att använda en matsked bordsalt per hundra liter eftrsom det ger tillräckliga kloridnivåer i vattnet.

Vid en nystart så är produktionen av ammonium helt styrd av hur mycket du matar med. Därför rådet att matta ytterst lite och kanske bara var tredje dag - bara några flingor. Ett problem med att ammonium bildas är att om det inte bryts ner mer eller mindre fullständigt till nitrit momentant så kommer ammoniummet i vattnet att blockera den bakterigrupp som ansvarar för förvandlingen nitrit till nitrat och man får en nitrittopp.(Denna förklaring till nitrittoppens uppkomst tycker jag är den mest troliga samt bevisbara förklaring som framlagts. Det finns andra förklaringar också) Därför är det viktigt att se till att ammoniummet förvandlas snabbt och ett stöd med bakterier varje dag underlättar detta. Bakterierna kan man få från kommersiella preparat (ge varje dag), från ett filter i ett annat akvarium (skvätt i varje dag) eller egentillverkad nitrifikationsbakterielösning (skogsjord). Tillsättning som sagt varje dag i minst tre veckor.

Får man trots allt en nitrittopp så är första åtgärden att stoppa matningen (alltså stoppa ammoiumproduktionen). Andra att tillsätta natriumklorid (bordsalt) och tredje är att fortsätta med bakterietillsättningen.

Själva konsten är att ge lite mat i början, se till att vattnet är väl syresatt, se till att det finns filteryta tillräcklig, se till att KH liger på minst 3-4 samt bakterietillsättning.

Orsaken till att jag inte tycker du skall ha in en rot nu och att försöka pH-sänka vattnet innan akvariet mognat är minst två. Det första är att du tillsätter ytterligare en ibland svårstyrd parameter - rötter kan faktiskt släppa oönskade ämnen som kan bli lite öderstiget när du har ett akvarium som inte är i balans. Den andra är att om du skall sänka pH:t (med en rot eller de flesta andra metoder för pH sänkning) så kommer du att sänka ditt KH - alltså karbonatinnehållet i ditt vatten. Karbonaten är nitrifikationsbakteriernas kolkälla och utan den så växer de överhuvudtaget inte till.

Varför är inte sticktester så bra - tja nogranheten är någonstans mellan Kirunna och Smygehuk och det duger inte om du skall göra en för fisken livsviktig analys om åtgärder.

MVH Lasse

Om du nu har nitrat i vattnet så kommer det troligtvis från din växtgödning men teoretiskt kan växtgödningen också innehålla ammonium (det framgår sällan på förpackningen) så jag brukar inte rekommendera detta vid uppstart.

@ Xul - ja det verkar som det är en vanlig metod just dessa länder - det var det jag tyckte var kul :)

Visst fungerar din metod också men när sen fiskar introduceras så får man vara försiktig - då kan det ibland komma en andra nitrittopp. Det mesta av ammoniummet från fisk kommer ut direkt vid matning (uppskattningsvis mer än 75 %) och går inte via urinen som hos oss (en sötvattensfisk kissar av bare den men det är väldigt, väldigt utspätt - fisken har inte råd att förlora salter den vägen)
#28 - 7 juli 2009 22:43
Lasse dina inlägg är klockrena som vanligt:d

Ludde87: Om jag försöker översätta det Lasse och delvis Xul försöker säga så låter det så här.

1. Köp två små fiskar till karet. Mata lite FYRA gånger under två veckor.

2. Efter två veckor kan du köpa tre nya fiskar. Mata dina fiskar med lite foder SEX gånger under nästa två veckor.

3. Nu kan du köpa nya fiskar, men bara hälften av de fiskar du har tänkt att ha. Mata fiskarna varannan dag under fyra veckor.

4. Nu när det har gått åtta veckor kan du köpa de fiskar som ska gå i akvariet.

OBS: Växter skyndar på så att du får bra vatten, men gödsla inte före åtta veckor. Undantaget bottengödning som löses långsamt.

Lycka till:D
#29 - 7 juli 2009 23:00
c90368 skrev:
Lasse dina inlägg är klockrena som vanligt:d

Ludde87: Om jag försöker översätta det Lasse och delvis Xul försöker säga så låter det så här.

1. Köp två små fiskar till karet. Mata lite FYRA gånger under två veckor.

2. Efter två veckor kan du köpa tre nya fiskar. Mata dina fiskar med lite foder SEX gånger under nästa två veckor.

3. Nu kan du köpa nya fiskar, men bara hälften av de fiskar du har tänkt att ha. Mata fiskarna varannan dag under fyra veckor.

4. Nu när det har gått åtta veckor kan du köpa de fiskar som ska gå i akvariet.

OBS: Växter skyndar på så att du får bra vatten, men gödsla inte före åtta veckor. Undantaget bottengödning som löses långsamt.

Lycka till:D

Lite vaxtgodning skall forstass till allt bytesvatten..

Du forsokte vara elak men jag tycker vi har ratt

regel 1
#30 - 7 juli 2009 23:18
Xul skrev:
Lite vaxtgodning skall forstass till allt bytesvatten..

Du forsokte vara elak men jag tycker vi har ratt

Nej! Jag försöker inte vara elak och ni har helt rätt!

Missförstå mig inte, jag försöker bara hjälpa trådskaparen med att översätta era goda råd till några enkla regler att följa.

Själv så slukar jag alla inlägg om vattenkemi men eftersom jag varit med här på forumet ett tag så inser jag att många antingen inte orkar läsa långa inlägg eller inte förstår vad som står i dem.

Inte riktat till dig Ludde87!

PS: Om växtgödning har vi tydligen olika åsikter, men det är marginellt i sammanhanget.
#31 - 8 juli 2009 09:30
Tack Lasse för förklaringen! Tack c90368 för att du omvandlade förklaringen till lite enklare regler att följa (de är nu inklistrade i min akvarie-anteckningsbok). Trots 19 av 20 i svensk läsförståelse på högskoleprovet måste jag erkänna att jag satt med öppen mun och tom blick... Kemi har aldrig varit min starka sida! Kanske skulle be syrran som är biomedicinsk analytiker om en crash course?

Hur som helst: Fler nybörjarfrågor! Blir inte fisken sjuk av att man inte matar den varje dag? Jag hann faktiskt aldrig mata fisken innan den dog... Köpte dem i måndags ca kl 15 och sen tänkte jag inte mata dem förrän dagen därpå. Och en till fråga: Man brukar säga att man ska ha en liter vatten per en cm fisk. Men hur lyckas akvarieaffärerna då? De har ju alltid jättemånga fiskar i sina akvarium?

Såhär har jag satt igång akvariet:
28/ 6 lade i grus, hällde på tre hinkar vatten, satte igång en "luftkrokodil". 29/ 6 planterade två vattenväxter, en cryptocorne och en bacopa. Fyllde upp vatten, hällde i vattenberedningsmedel.
2/7 hällde i gödningsmedel till växterna.
6/7 släppte ned de fem första fiskarna.
#32 - 8 juli 2009 09:55
[COLOR=black][FONT=Verdana]Att svälta fiskar till döds är det inte många som har lyckats med, så det behöver du inte vara orolig för.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Som du har läst ovan så finns det två skolor för att starta ett akvarium. En med fisk och en utan fisk.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Den utan fisk kräver ganska lång tid för att få igång bakterierna.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Den med fisk går fortare, men kräver att man börjar väldigt försiktigt med några enstaka små fiskar. Jag har ingen erfarenhet av Odessabarber så jag vet inte hur känsliga de är, men det verkar inte vara någon direkt bra första fisk?[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Anledningen till att jag är tveksam till växtgödning från början är att det tar ett tag innan växterna kommer igång och det är lätt att övergöda.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Personligen har jag aldrig använt något vattenberedningsmedel och har aldrig gödslat växterna den första månaden.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har dessutom en regel jag alltid följer. I ett nystartat akvarium är jag aldrig nere med fingrarna de första veckorna. I ett etablerat akvarium försöker jag att bara doppa ner fingrarna en gång i veckan. Jag tror, utan att kunna bevisa något, att vår bakterieflora på händerna stör balansen lite varje gång vi är nere och rotar runt.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Ytterligare en regel är att ALDRIG hälla ner vattnet från akvarieaffären i akvariet! Fiskarna skolas in i en hink och hovas över till karet.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Lasses förslag att vänta med roten tycker jag också är förståndigt.[/FONT][/COLOR]

Akvarieaffärerna har numera nästan alltid ett system där samma vatten cirkulerar genom många akvarier och de har stora filtervolymer. Dessutom med täta vattenbyten.

Har man otur och handlar hos en affär med dåligt vatten där fiskarna har gått länge så kan de faktiskt dö för att de får för bra vatten när de kommer hem. Men det var nog mer aktuellt förr i tiden.
#33 - 8 juli 2009 10:39
Just med invänjningen till akvariet var jag förvånad, för jag har alltid fått lära mig att man INTE ska hälla i vatten från påsen i akvariet, för att fiskarna bajsar osv när de är stressade. Sen stod det både i min akvariebok och på fiskpåsen att man skulle låta fiskarna simma ut... så jag lät dem göra det när det var dags att släppa i dem, och därmed kom förstås en del av påsvattnet ut i akvariet. Nästa gång blir det som du säger, en hink och sen håven.

Vad jag har läst så ska odessabarber vara ganska lätta fiskar. Men jag har inte kunnat läsa om dem på zoopet för att det bara är guldmedlemmar som kan se den sidan. Ev så kanske jag får ha sebrafiskar eller sorgmanteltetror istället, vad jag är ute efter är en härdig fisk som är lättskött.
#34 - 8 juli 2009 12:07
Ludde87 skrev:

Såhär har jag satt igång akvariet:

28/ 6 lade i grus, hällde på tre hinkar vatten, satte igång en "luftkrokodil". 29/ 6 planterade två vattenväxter, en cryptocorne och en bacopa. Fyllde upp vatten, hällde i vattenberedningsmedel.

2/7 hällde i gödningsmedel till växterna.

6/7 släppte ned de fem första fiskarna.

Här dök några frågor upp i mitt huvud..

Gruset blev naturligtvis ordentligt rengjort, och är för akvariebruk?

Vad har hinken använts till innan, om den har använts?

Kan det va så att den har innehållit något som inte var så nyttigt för fiskarna?

Hur behandlades krokodilen?

Direkt från förpackningen ner i karet, eller blev den rengjord på något sätt innan?
#35 - 8 juli 2009 12:23
HenkeP skrev:
Här dök några frågor upp i mitt huvud..

Gruset blev naturligtvis ordentligt rengjort, och är för akvariebruk?

Vad har hinken använts till innan, om den har använts?

Kan det va så att den har innehållit något som inte var så nyttigt för fiskarna?

Hur behandlades krokodilen?

Direkt från förpackningen ner i karet, eller blev den rengjord på något sätt innan?

Gruset rengjordes, hinken har varit använd som akvariehink tidigare, jag sköljde ur den innan jag använde den. Gruset är... heter det engelsk sjösten? Hur som helst, det är för akvariebruk. Krokodilen (skäms på mig) gick rakt ned i karet. Har visst fått med små snäckor med växterna, men de lever iaf. Fast snäckor kanske överlever vad som helst?
#36 - 8 juli 2009 14:00
Ludde87 skrev:
Gruset rengjordes, hinken har varit använd som akvariehink tidigare, jag sköljde ur den innan jag använde den. Gruset är... heter det engelsk sjösten? Hur som helst, det är för akvariebruk. Krokodilen (skäms på mig) gick rakt ned i karet. Har visst fått med små snäckor med växterna, men de lever iaf. Fast snäckor kanske överlever vad som helst?

Har försökt följa den här tråden och tycker nog inte att slutsatserna är korrekta, dvs nitrit är inte sannolikt. Akvariet var tomt på fiskar men med växter i en vecka, fiskarna släpptes i och var döda mindre än ett dygn senare.
Mycket osannolikt att det hunnit bildas större mängder nitrit på så kort tid.
En möjlighet är att något giftigt hamnat i karet från början eller att temperaturen skenat men det sistnämnda bör ha upptäckts.
Alltså, vattenberedningsmedel, växtnäring eller olja/tvättmedel från cykelkedjemissödet är misstänkta. Butikens svammel om pH kan vi strunta i, det är typiskt skånevatten som finns överallt hos oss. Ev. skadliga ämnen från krokodilen har jag ingen aning om, har aldrig ägt en sådan. Alltså vad och hur mycket av div. kemikalier användes?
Tobbe
#37 - 8 juli 2009 14:53
Tobbe R skrev:
Har försökt följa den här tråden och tycker nog inte att slutsatserna är korrekta, dvs nitrit är inte sannolikt. Akvariet var tomt på fiskar men med växter i en vecka, fiskarna släpptes i och var döda mindre än ett dygn senare.

En möjlighet är att något giftigt hamnat i karet från början eller att temperaturen skenat men det sistnämnda bör ha upptäckts.

Alltså, vattenberedningsmedel, växtnäring eller olja/tvättmedel från cykelkedjemissödet är misstänkta. Butikens svammel om pH kan vi strunta i, det är typiskt skånevatten som finns överallt hos oss. Ev. skadliga ämnen från krokodilen har jag ingen aning om, har aldrig ägt en sådan. Alltså vad och hur mycket av div. kemikalier användes?

Tobbe

Det är precis det som jag inte förstår, trots upprepade förklaringar. Om inte växterna skapar någon nitrit, så skulle vattnet vara fritt från nitrit när fiskarna kom i. Det låter inte rimligt tycker jag att det i den vattenvolymen ska kunna ansamlas så mycket giftiga ämnen på den tiden, av fem fiskar, att samtliga dör inom 24 h.

Jag har använt "sera aquatan vattenberedare" enligt anvisningarna, 5 ml per 20 L vatten, och "Aquatic nature aqua-plant basic", 7,5 ml per 25 L vatten.

Jag tvättade händerna noga med flytande tvål efter att jag hade fått olja från cykelkedjan på dem, men frågan är om det fortfarande fanns olja kvar på händerna när jag satte på nya sugkoppar på filterpumpen. Temperaturen var på 26 grader, sen drog jag ut doppvärmaren, men i och med det varma vädret ligger det fortfarande på 25 grader.
#38 - 8 juli 2009 15:10
De spår vi har är alltså:

[LIST]
[*]Ph-värdet skiljer för mycket jämfört vad de är vana vid
[*]Nitritförgiftning.
[*]Olja från cykelkedja/ nya sugkoppar/ luftkrokodilen
[*]Vattenberedningsmedel/ växtgödning
[/LIST]
Vattentestet sa att allt var OK. Men vissa hävdar att den typen av vattentest inte fungerar. Kanske är det troligaste då att det kommit i någon kemikalie från oljan på cykeln? Det skulle antagligen inte synas på vattenprovet, och det skulle kunna vara så att barber (fiskar i allmänhet) är känsliga för just den kemikalien?
#39 - 8 juli 2009 16:22
Du kan fundera på detta tills du blir gråhårig utan att få något svar.

Starta om från början och följ regelboken från A till B och glöm det som har hänt.
#40 - 8 juli 2009 17:19
Tobbe R skrev:

Tobbe

Svarte Petter i detta fall är växtgödningen - vi vet inte om den innehöll ammonium vilket den kan ha gjort. Beskrivningen för övrigt tycker jag ändå luktar nitrit men det kommer vi aldrig att få veta. Iofs kan också en ammoniaktopp vara möjlig om växtgödningen innehöll ammonium. Oljan på hand och på sugkopp tror jag inte så mycket på. Vi vet heller inte vad vattnet i påsarna innehöll. Odessabarber dör inte knall och fall så något måste det vara. Precis som jag redogjort för min åsikt om roten (den tillför en osäkerhetsfaktor) tycker jag att användandet av växtgödning direkt vid start är en chanstagning om man inte exakt vet vad det innehåller. Vet du det Ludde87 så publicera det så kan man ett dera styrka att det var växtgödningen eller avföra det. Hur uppträdde fiskarna när de mådde dåligt?

MVH Lasse
#41 - 9 juli 2009 10:20
Det underliga är att det inte är någon innehållsförteckning på förpackningen på växtgödningen. Det enda som står är att den innehåller aktivt järn och att den är nitrat och fosfat-fri :confused:

Igår gjorde jag en chansning och köpte två sebrafiskar och släppte ned. Jag har totalt gjort vattenbyte på 50 %, och sen hällde jag i lite av vattenberedningsmedlet, Sera aquatan, innan fiskarna kom i karet. Idag - ta i trä - så ser de fortfarande tämligen nöjda ut med tillvaron och simmar runt med stor energi på sebrafiskars vis. Och de acklimatiserade sig väl nästan meddetsamma! Odessabarberna låg och tryckte i hörnen i akvariet i flera timmar, sen började de försiktigt att utforska akvariet, sen nästa dag var ju fyra av fem döda på morgonen, och på eftermiddagen dog den sista (precis efter att jag lagt i roten). Den sista som jag såg när den blev sämre flämtade mycket och låg uppochned innan den dog.
#42 - 9 juli 2009 13:14
Hoppas det går bra den här gången!

Kom ihåg, inga fingrar i vattnet!
#43 - 9 juli 2009 19:19
Haha, nej jag ska hålla fingrarna därifrån! Jag tror jag ska köpa lite olika test för vattnet, vad ska jag satsa på då? Tänkte mig Ph-värde, Nitrit och Nitrat-test. Är det något mer test som är viktigt? Ska sätta mig in lite mer i vad allting innebär och testa dels kranvattnet här och sen hålla lite koll nu när jag så småningom kommer att släppa ner mer fisk.
#44 - 9 juli 2009 19:23
Byt ut nitrat-testet mot kH tycker jag, mycket viktigare.
Tobbe
#45 - 9 juli 2009 19:29
Okej, tack för tipset! Jag tänkte handla från akvariumbutiken.se. Är det någon som har erfarenhet av detta företag?
#46 - 9 juli 2009 20:14
Test?

Jag har aldrig använt några tester för att kolla vattnet.

Förutom att jag skaffade mig en elektonisk pH mätare när jag hållit på med co2 ett tag. Men co2 och pH mätare är enligt mig ett måste.

I övrigt har jag alltid kört på känsla och framförallt lukten från karet.

Läser man in vad Lasse skrev i tråden tidigare och kopplar det till lite bondförnuft så klarar man sig utan några mätstickor!

PS: Kh värden kan man inte lukta sig till, behövs tills man vet vilket vatten man får ur kranen.
#47 - 11 juli 2009 16:08
Idag har jag lekt kemist och gjort vattentest! Såhär är resultatet:

I kranen:
pH: 8,0
gH: 11 grader dGH
kH: 5 grader dKH

Akvarievattnet har precis samma värden, samt att nitrit är 0,0 i akvariet.

Gjorde en fisksökning nu som visade att inte så många fiskar trivs i det pH-intervallet... Är jag nu bunden att ha guppy, platy, svärdbärare, kampfisk och sebrabotia?
#48 - 11 juli 2009 18:19
Ludde87 skrev:

I kranen:

Gjorde en fisksökning nu som visade att inte så många fiskar trivs i det pH-intervallet... Är jag nu bunden att ha guppy, platy, svärdbärare, kampfisk och sebrabotia?

Tja, söker du på fiskar här på Zoopet i intervallet PH 7-9 får du 710 träffar, borde väl räcka tycker jag.
Tobbe
#49 - 11 juli 2009 18:28
glömde jag säga att mitt akvarium är på 85 L? Det går inte i så stora fiskar och de bör gilla 7-9 i pH-värde.

Många av de 56 träffar jag får på det (har skrivit in 25 grader som temp) är olika ciklider och de kanske inte är så lämpliga för mig? Är inte ciklider svåra att sköta generellt? Vill ha något som är "idiot-proof"...
#50 - 11 juli 2009 18:33
Eller ska jag försöka behandla mitt vatten till att bli neutralt istället? Hur gör man isåfall det? Eller kommer fiskar som egentligen vill ha neutralt att kunna trivas i mitt alkaliska vatten ändå?
#51 - 11 juli 2009 19:00
Ludde87 skrev:
Eller ska jag försöka behandla mitt vatten till att bli neutralt istället? Hur gör man isåfall det? Eller kommer fiskar som egentligen vill ha neutralt att kunna trivas i mitt alkaliska vatten ändå?

Mitt svar var kanske inte helt seriöst men faktum är att du kan ha de flesta fiskar och de kommer att trivas bra i ditt vatten. Jag bor i Skåne och det är ett helt normalt Skåne-vatten, samma som finns i karen hos de flesta fiskhandlare dessutom.
En annan sak är om du vill odla lite svårare fiskar, de kan kräva speciellt pH eller betydligt lägre gH för att det ska bli riktigt bra. Jag har odlat tigerbarb i mitt alkaliska och det har gått bra, inte jättekullar men jag har fått fram vuxna djur. Jag tror personligen att det är bättre med ett Skånevatten än mjuka vatten med lågt KH för att det blir mera stabila vattenförhållanden. Alltså, så gott som alla vanliga fiskar kommer att må bra av det, ev. odlingsvatten kan du titta på när det blir aktuellt.
Tobbe
#52 - 11 juli 2009 22:15
Tobbe R skrev:
Mitt svar var kanske inte helt seriöst men faktum är att du kan ha de flesta fiskar och de kommer att trivas bra i ditt vatten. Jag bor i Skåne och det är ett helt normalt Skåne-vatten, samma som finns i karen hos de flesta fiskhandlare dessutom.

En annan sak är om du vill odla lite svårare fiskar, de kan kräva speciellt pH eller betydligt lägre gH för att det ska bli riktigt bra. Jag har odlat tigerbarb i mitt alkaliska och det har gått bra, inte jättekullar men jag har fått fram vuxna djur. Jag tror personligen att det är bättre med ett Skånevatten än mjuka vatten med lågt KH för att det blir mera stabila vattenförhållanden. Alltså, så gott som alla vanliga fiskar kommer att må bra av det, ev. odlingsvatten kan du titta på när det blir aktuellt.

Tobbe

Håller med till 100%.
#53 - 11 juli 2009 22:28
En sak som har skapat mycket fiskdöd är artbeskrivningarnas uppgifter om pH-värden i naturliga vatten. För de allra flesta fiskar så varierar pH under året (inte i salt och i de alkaliska vattensystemen) vilket gör uppgifterna lite suspekta i sig. Sedan är det en sak om i vilket pH en fisk går i naturen och vilket pH som är bäst för arten i ett akvarie. Vi måste vara fullständigt klara på att i ett akvarie kan vi inte likna naturen när det gäller stabilitet och låga nivåer av giftiga ämnen på grund av den stora vattengenomströmnigen i naturliga vatten. Ett exempel är växter och deras påverkan på pH. När ljuset är på i ett akvarie utan extra tillsättning av koldioxid så konsumerar växterna koldioxid - detta får pH att stiga. Under natten så konsumerar de ingen koldioxid men bakterier, fiskar och växternas cellandning producerar koldioxid - pH sjunker. Jag har mätt upp variationer fråbn natt till dag på över 3 pH enheter i akvarium med låga KH-värden (KH orsakd av karbonatsystemet). Ser man till att man har ett KH på över 3-4 (vilket ger ett pH på ca 7,6) så blir motsvarande pendling bara ca 0,5 pH-enheter. Vilket tror ni stressar fiskarna mest. Nämnas kan att i naturen sker för det mesta inga sådana dag - natt svägningar beroende på vattenomsättningen. Vid enorma algblomningar kan man dock ibland mäta upp pH:n över 11 i ytvatten

Ett KH under 3 ger heller ingen bra nitrifikation och ammonium kommer att ackumuleras i tanken. Skulle häftiga pH höjningar ske och det varit dåligt med vattenbytena så kan det komma dödliga amoniaktoppar.

Om du skall överväga att labba med pH så skall du använda koldioxid för att sänka pH. det är enda sättet du kan göra för att kunna ha ett stabilt vatten med bibehållen nitrifikation. då buffrar du bara upp vattnet till KH 3-4 innan du börjar med koldioxiden. Alla andra metoder ger ofta ett instabilt vatten och detta både stressar (sjukdomalstrande) och dödar mycket fisk.

Varför är jag så arg på pH angivelserna i artbeskrivningarna - jo det ger sken av att man MÅSTE ha dessa pH:n om man är djurvän. Och så startar en serie med olika försök att sänka pH:t med ofta katastrofala följder. Jag skulle vilja ha med en passus för de allra flesta fiskar om att de går utmärkt att hålla i pH:n upp till 8,3 i akvarium och att det är viktigt med ett KH på över 3-4 enheter

Kan ta en liten historia från kompisens affär. Framför ett saltvattenskar står en liten grabb på ca 7 år och hans pappa. Titta en guppy säger grabben - nej säger pappan det är saltvatten - grabben ger sig inte och pappan vänder sig mot mig och ber om hjälp att förklara för sonen att det är saltvatten och därför ingen guppy. Jo det skulle jag gärna tala om för honom om det hade varit så säger jag - men grabben har rätt - det är en guppy......och det är saltvatten.....

Än en gång - stabiliteten är A och O i en akvariemiljö - pH:t är underordnat detta. Sedan vid odling kan det ofta vara en annan sak men även där har pH:t inte så stor betydelse - vad som har betydelse är jonstyrkan i odlingsvattnet. För många fiskar från sydamerika kan för hög jonstyrka förstöra äggen. Låg jonstyrka brukar betyda lågt pH - men inte alltid. Jonstyrkan mäts ofta i form av ledningsförmåga.

MVH Lasse
#54 - 12 juli 2009 08:47
Lasse....
du får mig att bli så lessen...
JAG kan INGENTING!!!

ha ha...
kul å läsa trådar där nån ä riktigt duktigt påläst...
#55 - 13 juli 2009 13:00
Återigen, TACK Lasse! Att ha akvarium, och försöka att förstå någonting om det, är definitivt snårigare än jag trodde.

Idag var jag i djuraffären och tittade på fiskarna. Jag köpte ingen fisk eftersom jag ska vänta en dryg vecka till innan jag köper mer fisk. Dock köpte jag en ny växt...

Denna växt planterade jag (med följden att jag hade handen och en bit av armen i akvariet en stund). Sen märker jag att mina sebrafiskar som annars är så tama trycker under filtret i akvariet, och när jag flyttar på mig så simmar de runt i panik. Shit tänker jag... varpå de gömmer sig på nytt.

Det jag kan tänka mig är att jag har haft tvålrester på handen, och därför byter jag 40 liter vatten, samt stänger av ljuset. Efter en stund börjar fiskarna att simma runt litegrann, för att sedan ta större svängar i akvariet. Pjuh tänker jag varpå jag tänder lyset igen, och fiskarna gömmer sig i panik igen... Varpå jag släcker ljuset igen.

kan det vara barnängens tvål som är giftig och det var därför de blev så stressade? Nu verkar de Ta i trä! lite piggare
#56 - 13 juli 2009 13:05
eller har jag någon giftig bakterieflora på huden som är akut giftig för akvariefiskar? Jag kommer att bli galen på riktigt om de här stackars fiskarna också dör. Ska jag byta mer vatten för att vara på den säkra sidan?
#57 - 13 juli 2009 13:09
Ludde87 skrev:
kan det vara barnängens tvål som är giftig och det var därför de blev så stressade?

Nej, absolut inte.
Ta det lugnt bara så löser det sig säkerligen, då de är ganska nya i karet och du kanske bör skaffa fler sedan.
#58 - 13 juli 2009 13:11
Ludde87 skrev:
eller har jag någon giftig bakterieflora på huden som är akut giftig för akvariefiskar? Jag kommer att bli galen på riktigt om de här stackars fiskarna också dör. Ska jag byta mer vatten för att vara på den säkra sidan?

Jag tror att ditt stressande däremot kan stressa även upp fiskarna, låt karet vara ifred och "sätta" sig utan att du gör så mycket i onödan så kommer det snart i balans.
#59 - 13 juli 2009 13:39
Ja... Du har säkert rätt! Ska försöka att lugna ner mig lite... och försöka lita på att de överlever ändå.
#60 - 17 juli 2009 08:34
Ludde87 skrev:

I kranen:

Idag har jag gjort vattentest igen, allt är samma utom gH som har gått ner till 8 grader dGH. Är detta positivt för fiskarna?

Förövrigt så växer mina vattenväxter så det knakar. Om ett par veckor kommer jag nog att få beskära dem. Det har börjat komma en liten alghinna också på de äldre bladen, men jag är lite osäker på vilken alg det rör sig om. Har hört att det finns en alg som bara växer i god vattenkvalité? Man kan ju hoppas på att det är den :)

Har tänkt att jag ska köpa några Mollys, har läst att de äter en del alger. Är det någon skillnad på vanlig black Molly och dalmatinermolly, föruom färgen då förstås?

Nästa inköp jag funderar på är antingen Fjärilsciklider eller dvärggurami. Är någon av dessa fiskar bättre i något avseende? Läste att dvärggurami ska vara lite lättare, den har två på skalan medans fjärilscikliden har tre?

Annons