Pandor dör... :(

#1 - 12 november 2008 11:04
Pandorna gillar inte läget längre, har tre olika kar som alla är inkörda.
Alla andra innevånare verkar trivas bra förutom att pandorna dör en efter en.
Har inga vattentester längre, var längesen jag testade vattnet men senast jag gjorde det var alla värden bra. Nitrit lär det väl inte vara..?
Fattar ingenting, de pandor som är kvar, (och de som fanns innan) bökar runt i sanden och har sig precis som de ska men helt plötsligt ringlar de runt och lägger sig på sidan. :confused:
Såg i ena karet att en panda kliade sig, så jag hällde i lite salt, efter det slutade den att klia sig och bara en har dött efter det. Har också några C.sodalis som har hängt med i ungefär ett år och de mår hur bra som helst.

-Vattenbyte en gång i veckan
-Matar med räkmix, cyclops, granulat, svarta o vita mygglarver.
-Göder med pmdd.
-Har bara haft i salt en gång i det ena karet.
-Bra filtrering.
-Sand som bottensubstrat, alla skäggtömmar ser fina ut.

Någon som har koll på vad detta kan handla om??
#2 - 12 november 2008 12:50
Blir glad om du får svar på vad det kan vara. Har själv råkat ut för plötslig Pandadöd ett par gånger men aldrig kommit på orsak. Det har liksom gått över av sig självt efter några dödsfall.
Det var någon mer som hade råkat ut för samma men tror inte den personen fick något vettigt svar heller.
Det vi märkte oxå var att de kliade sig och strax där efter började spinna runt i enkelvarv för att sen kola. Eller så har vi bara hittat dem döda.
Nu är detta länge sen och de vi har nu verkar hur friska som helst så jag hoppas att vi slipper det igen :(
Bilagor:
#3 - 12 november 2008 12:52
Har haft samma problem och har nu gett upp med pandor
#4 - 12 november 2008 13:02
Emmma skrev:
Har haft samma problem och har nu gett upp med pandor

Det var ju sorgligt :(

Det jag vet är att de funkar dåligt i nystartade kar eftersom de är ganska känsliga och att man får ta lite extra tid att koppa in dem.

Tycker inte du ska ge upp Pandor utan testa igen sen ;) De är ju, så läckra :D
#5 - 12 november 2008 15:19
De tål inte salt. Kan det ha haft med saken att göra?
#6 - 12 november 2008 15:38
MattiasL skrev:
De tål inte salt. Kan det ha haft med saken att göra?

Det är en skröna ;)

Det har med största sannolikhet inte med det att göra.
#7 - 12 november 2008 16:16
Nina82 skrev:
Blir glad om du får svar på vad det kan vara. Har själv råkat ut för plötslig Pandadöd ett par gånger men aldrig kommit på orsak. Det har liksom gått över av sig självt efter några dödsfall.

Det var någon mer som hade råkat ut för samma men tror inte den personen fick något vettigt svar heller.

Det vi märkte oxå var att de kliade sig och strax där efter började spinna runt i enkelvarv för att sen kola. Eller så har vi bara hittat dem döda.

Nu är detta länge sen och de vi har nu verkar hur friska som helst så jag hoppas att vi slipper det igen :(

Tack för det Nina!
Då kallar vi det ett mysterium tills vidare..
#8 - 12 november 2008 16:54
Det har ingen med Kloramin att göra eller vad det nu hette är du med mig...man kan alltid att ringa till vattenverket och höra efter, det var samma symptom fiskar dör och man tillsätter en massa saker till ingen nytta och sen har det med sitt vatten i kranen att göra.
Bilagor:
#9 - 12 november 2008 17:03
NIC skrev:

Då kallar vi det ett mysterium tills vidare..
Det kan ju vara så att de är väldigt känsliga för nitrat så du kan ju skippa att tillsätta extra NO3 ;)
#10 - 12 november 2008 17:38
Vad är pandor för nått ? :P
#11 - 12 november 2008 18:13
sweet skrev:
Vad är pandor för nått ? :P

Corydoras Panda ;)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309&SOK=1
#12 - 12 november 2008 20:02
Är pandor känsligare än vanliga fläckiga pansarmalar?
#13 - 12 november 2008 21:38
TinaM skrev:
Är pandor känsligare än vanliga fläckiga pansarmalar?

Jepp, det är min erfarenhet iaf.
#14 - 12 november 2008 21:49
Det har ingen med Kloramin att göra eller vad det nu hette är du med mig...man kan alltid att ringa till vattenverket och höra efter, det var samma symptom fiskar dör och man tillsätter en massa saker till ingen nytta och sen har det med sitt vatten i kranen att göra.

Jag är med dig.
Har funderat mycket på det där men det är BARA pandorna som kolar..
#15 - 12 november 2008 21:51
åheim skrev:
Det kan ju vara så att de är väldigt känsliga för nitrat så du kan ju skippa att tillsätta extra NO3 ;)

Kan ju vara så, kanske bättre att tillsätta nitrit istället.. ;)
#16 - 12 november 2008 22:17
NIC skrev:
Kan ju vara så, kanske bättre att tillsätta nitrit istället.. ;)
... nää satsa på ammonium så kan det komma växterna till godo;) Vet du va du har för nitratvärden i karet?
#17 - 12 november 2008 22:42
åheim skrev:
... nää satsa på ammonium så kan det komma växterna till godo;) Vet du va du har för nitratvärden i karet?

:p
Nä, tyvärr så vet jag inte det..
Blir till att köpa tester, seras grejer funkar bra eller?
#18 - 13 november 2008 04:38
NIC skrev:
Jag är med dig.

Har funderat mycket på det där men det är BARA pandorna som kolar..
Känsligare kanske[:o]
#19 - 13 november 2008 07:57
NIC skrev:
:p

Nä, tyvärr så vet jag inte det..

Blir till att köpa tester, seras grejer funkar bra eller?

Vi kör på seras tester och trivs bra :)
Testade tetras oxå men tycker det är svårare att mäta upp exakt 5ml i ett kantigt kärl.
#20 - 13 november 2008 21:58
NIC: Vad har du för filtrering? jag tyckte jag skymta ett am-top innerfilter...
#21 - 13 november 2008 22:07
åheim skrev:
NIC: Vad har du för filtrering? jag tyckte jag skymta ett am-top innerfilter...

Fluval 2 plus (400 l/h) och aquaflow 5 (800 l/h) i 225 literskaret.
AquaEl nånting (350 l/h) i 60 karet.
Eheim 2212 i 130 karet.
Någon am-top känner jag inte till.. [:o]
#22 - 13 november 2008 23:38
NIC skrev:
Fluval 2 plus (400 l/h) och aquaflow 5 (800 l/h) i 225 literskaret.

AquaEl nånting (350 l/h) i 60 karet.

Eheim 2212 i 130 karet.

Någon am-top känner jag inte till.. [:o]
här såg jag "am-toppen"... http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=120083

http://www.pwss.se/product.php?productid=3937&cat=751&page=1
#23 - 13 november 2008 23:41
åheim skrev:

Aha..
AquaFlow står det på den, kanske kallas Am-top, inte vet jag..
#24 - 13 november 2008 23:43
jag tycker det kan va svårt att få riktigt hälsosamt vatten med traditionella innerfilter, iallafall om man har en del fisk men du kanske inte har så många och stora?
#25 - 13 november 2008 23:47
åheim skrev:
jag tycker det kan va svårt att få riktigt hälsosamt vatten med traditionella innerfilter, iallafall om man har en del fisk men du kanske inte har så många och stora?

De största jag har är 2 scalarer varav den ena iof är ganska stor men de skitar inte ner så mycket.
Värdena har alltid varit bra därför sket jag i att köpa nya tester när de gamla tog slut, och som sagt, det är bara pandorna och någon enstaka annan fisk som strykit med det senaste året. Måste vara att pandorna är känsliga för nåt.
#26 - 14 november 2008 07:53
Pandor är lite känsligare än de flesta andra pansarmalar. Funkar de inte så är det bara att testa en annan sort, trots att pandorna är jättetrevliga och snygga.
#27 - 14 november 2008 17:24
NIC skrev:
De största jag har är 2 scalarer varav den ena iof är ganska stor men de skitar inte ner så mycket.

Värdena har alltid varit bra därför sket jag i att köpa nya tester när de gamla tog slut, och som sagt, det är bara pandorna och någon enstaka annan fisk som strykit med det senaste året. Måste vara att pandorna är känsliga för nåt.
Jag hade för ett taga sen schawartzi och dem dog en efter en och inte dem andra Corydoras arterna inget fel på nåt vattenvärden så dem var väl känsliga för nåt kanske inte vet jag men dog gjorde dem ialla fall:psen kan man alltid få några Måndagsexemplar kanske;)

Sen det med tester kan väl vara bra att ha har nog inte gjort ett test på år och dag om man kör vattenbyte och sköter om det så ska du inte behöva vara orolig för några konstiga värden och då dock inte Nitrat av alla värden,har då aldrig hört att hög Nitrat skall vara dödlig för fiskar men det vill jag ha osakt om det har hänt andra,men inte har det vara dödligt för mina 60 stycken dammfiskar som lever med ett Skyhögt Nitratvärden hela sommaren,men små Pansarmalar kanske är känsligare än andra arter det vet jag inte:)
#28 - 14 november 2008 17:43
ansjo skrev:
Pandor är lite känsligare än de flesta andra pansarmalar. Funkar de inte så är det bara att testa en annan sort, trots att pandorna är jättetrevliga och snygga.

De har funkat kanon i ett par månader... men där är ju ett antal andra att välja mellan. :)
Men pandorna är nog en av de finaste enligt mig..
#29 - 14 november 2008 20:05
Jag kan inte annat än hålla med dig:).
Tyvärr har även jag gått samma hårda väg som dig, så denna gången köpte jag en Cory som är ganska lik, men förhoppningsvis inte lika känslig, Corydoras axelrodi.
Nu kan det bara vara inbillning att C.panda är känsligare, men det är så många som råkat ut för samma sak så jag vete tusan;)....
#30 - 14 november 2008 21:18
De flesta fiskar klarar väl höga nitratvärden under en kortare tid men i längden är det påfrestande och saker kan börja hända som tex konstiga tillsynes oförklarliga dödsfall eller att de insjuknar på olika sätt och jag tror faktiskt att pandor kan ha extra svårt för nitrat därför skulle jag avstå från att tillsätta det genom pmdd, men det är vad jag tror:) Mina fiskar (ej panda) uppvisade förgiftnings symptom under en period när jag pulade i ganska rikligt med näring så jag är skeptisk över lag till att överdosera i fiskakvarier!
#31 - 14 november 2008 21:45
Jag vet i alla fall att Sydamerikanska ciklider, i alla fall jordätare, lätt drabbas av sjukdom vid höga nitrathalter. Det jag har läst om är "hål-i-huvudet-sjukan", vet ej om corysar är känsliga mot detta men kan vara värt att kolla värdena i alla fall...

Hoppas det löser sig!
#32 - 14 november 2008 21:55
Som sagt...Man hör en massa om det stämmer det är en annan femma.
#33 - 14 november 2008 23:15
Som sagt...Man hör en massa om det stämmer det är en annan femma.
Ja fast att nitrat i höga doser är ett problem är nog mer än nåt man bara hört, Det är liksom ganska mycket därför man byter vatten...
#34 - 15 november 2008 00:07
Hmm att de kliade sig det kan inte bero på något med Ph värdet så att de blivit angripna av svamp eller bakterier som skadar huden fjällen eller den fruktade BVS ?? Jag vet inte tar mig firheten och spåna. En av slöjstjärtarna fick vita "utväxter" från huden under fjällen den kliade sig och sedan simmade den upp och ner och hade svårt för att simma mot botten sedan kolade efter en 2-3 veckor den jag obducerade den och konstaterade BVS. Saltade i karet och badade den i kokslatslösning när den hade de vita utväxterna såg lite ut som var. Men som sagt det rädda inte livet på den iom att den hade /fick BVS.
#35 - 15 november 2008 06:31
åheim skrev:
Ja fast att nitrat i höga doser är ett problem är nog mer än nåt man bara hört, Det är liksom ganska mycket därför man byter vatten...
Varför jag kör vattenbyten är som du nämner att få ner Nitraten för att strypa näringstillförseln till Trådalgen,och inte för att det är skadligt för fisken.
#36 - 15 november 2008 11:54
Varför jag kör vattenbyten är som du nämner att få ner Nitraten för att strypa näringstillförseln till Trådalgen,och inte för att det är skadligt för fisken.
Ok;) jag byter däremot vatten av omtanke för fisken!
#37 - 15 november 2008 12:07
åheim skrev:
Ok;) jag byter däremot vatten av omtanke för fisken!
Bla det också ja;):p

Annons