Pandapansarmal

#1 - 7 mars 2009 13:48
Hej!
Jag har lite frågor kring pandapansarmalar, vad ligger priset på? Har inte sätt dem i norrköping någon som vet om nån har dem här? Sen undrar jag vad bästa odlingsförhållande är alltså med vattenvärde, sand/grus, kornstorlek, hur stor "flocken" ska vara osv.. Mvh zebbe
#2 - 7 mars 2009 13:51
Lycka till ;)
Vet många inkl. oss som har problem med att få dem att överleva en längre tid [:o]
Men lyckas du så har du en kanonfin fisk som stimmar som bara den :D
Priset ligger väl runt 50 lappen styck.
#3 - 7 mars 2009 13:57
Okey låter ju inge vidare, rekomenderar du någon annan fin pansarmal som är mer tålig?
#4 - 7 mars 2009 14:06
C. Sterbai verkar vara väldigt poppis just nu och är hyffsat lätta att få yngel av med. Annars tror jag nog alla eller iaf de flesta vanliga pansarmalar i ca.8cm-storleken är lätta.

Pandor och Pygméer är mindre och känsligare.
#5 - 7 mars 2009 14:27
Jag köpte 10 C. panda för nå´n månad se´n, för 39:- styck, och jag tror att alla är kvar. Mycket fina :)
#6 - 7 mars 2009 14:42
Nina82 skrev:
C. Sterbai verkar vara väldigt poppis just nu och är hyffsat lätta att få yngel av med. Annars tror jag nog alla eller iaf de flesta vanliga pansarmalar i ca.8cm-storleken är lätta.

Pandor och Pygméer är mindre och känsligare.

Okey tack för alla svar :)
#7 - 7 mars 2009 15:03
Okey tack för alla svar :)

Du har ju banditpansarmalen också, ser ut som pandan men har även svarta streck längs ryggen.
#8 - 7 mars 2009 16:55
Okey, och dom är inte lika känsliga som pandan lr?
#9 - 7 mars 2009 19:06
Okey, och dom är inte lika känsliga som pandan lr?

nope :)
#10 - 7 mars 2009 21:15
Funkar rådasand? Isåfall vilken kornstorlek?
#11 - 8 mars 2009 07:56
Pandapansarmal har jag sett på akvarievalvet i norrköping, och sterbai finns på norrköpings akvarier
#12 - 8 mars 2009 08:02
Funkar rådasand? Isåfall vilken kornstorlek?

Funkar gör det men det jag har märkt av att ha rådasand (0,8-1,2) till pansarmalar är att skäggtömmarna försvinner efter ett tag. Förmodligen är kornen för vassa och inte tillräckligt runda.
Har gått över till blästersand i ett par av våra kar för att se om det blir bättre men har inte haft blästersand i mer än ett par månader så jag kan inte säga med säkerhet om det är bättre. Dock så tror jag att skäggtömmarna klarar sig bättre men vet inte om blästersanden är för fin så det ska vara skadligt på det viset ist. Sanden fastnar på fenorna så jag är orolig att den fastnar i gälarna när de ska sila sand. Får väl se hur det ser ut senare [:o]
#13 - 8 mars 2009 08:16
Okej det lät lite oroande, finns det någon annan sand som är bra och som växter trivs bra i ?
#14 - 8 mars 2009 08:19
aelva skrev:
Pandapansarmal har jag sett på akvarievalvet i norrköping, och sterbai finns på norrköpings akvarier

Okey tack för svaret, du vet inte va de ligger på ungefär?
#15 - 8 mars 2009 08:25
Sterbain är ganska dyr. 58 st. Pandan vet jag tyvärr inte
#16 - 8 mars 2009 08:27
Min enda överlevare har rådasand och har skäggtömmarna kvar, och har gått i samma akvarium i över ett år. Så hos mig verkar det gå bra. Å andra sidan har de inte varit så pigga på att överleva så det är ingen fisk jag skulle rekommendera även om den är väldigt fin. Har inte haft samma problem med någon annan sorts pansarmal, har en grupp med pygmeusar som leker varje vattenbyte så jag vet inte vad jag gör för fel med pandorna
#17 - 8 mars 2009 08:54
Nina82 skrev:
Funkar gör det men det jag har märkt av att ha rådasand (0,8-1,2) till pansarmalar är att skäggtömmarna försvinner efter ett tag. Förmodligen är kornen för vassa och inte tillräckligt runda.

Har gått över till blästersand i ett par av våra kar för att se om det blir bättre men har inte haft blästersand i mer än ett par månader så jag kan inte säga med säkerhet om det är bättre. Dock så tror jag att skäggtömmarna klarar sig bättre men vet inte om blästersanden är för fin så det ska vara skadligt på det viset ist. Sanden fastnar på fenorna så jag är orolig att den fastnar i gälarna när de ska sila sand. Får väl se hur det ser ut senare [:o]

Mina pansarmalar går i ett akvarium med blästersand. De har gått där i flera månader och jag har inte märkt att de skulle må dåligt av det. De stimmar, äter och leker. :d
#18 - 8 mars 2009 08:55
Marisch skrev:
Mina pansarmalar går i ett akvarium med blästersand. De har gått där i flera månader och jag har inte märkt att de skulle må dåligt av det. De stimmar, äter och leker. :d

Skönt att höra :)
#19 - 8 mars 2009 09:06
aelva skrev:
Sterbain är ganska dyr. 58 st. Pandan vet jag tyvärr inte

Okey, tack.. Det blir ju en aning dyrt när jag tänkt o ha ett stim på 6-8 st. Ingen i norrköping som vill sälja mig lite yngel ? (a)
#20 - 8 mars 2009 09:09
Emmma skrev:
Min enda överlevare har rådasand och har skäggtömmarna kvar, och har gått i samma akvarium i över ett år. Så hos mig verkar det gå bra. Å andra sidan har de inte varit så pigga på att överleva så det är ingen fisk jag skulle rekommendera även om den är väldigt fin. Har inte haft samma problem med någon annan sorts pansarmal, har en grupp med pygmeusar som leker varje vattenbyte så jag vet inte vad jag gör för fel med pandorna

Okey tråkigt o höra, nae men jag har ju redan blivit avrådd o köpa panda så jag får försöka luska ut vilken annan jag ska ha. Synd att de ska vara så svåra för de är otroligt fina djur.
#21 - 8 mars 2009 11:38
Kan hålla med att pandan är lite känslig, har själv förlorat fyra st. nästan direkt av de elva som jag köpte, men nu har jag ett trettio-tal yngel som jag håller på att föda upp:D
Annars är jag lite inne på att skaffa Corydoras arcuatus, kanske någoting för dig med.
#22 - 8 mars 2009 13:55
Mikael64 skrev:
Kan hålla med att pandan är lite känslig, har själv förlorat fyra st. nästan direkt av de elva som jag köpte, men nu har jag ett trettio-tal yngel som jag håller på att föda upp:D

Annars är jag lite inne på att skaffa Corydoras arcuatus, kanske någoting för dig med.

Har kollat upp dessa firrar oh de var väldigt fina. Hur vanliga är de i butik? Hur stora blir dom? Och va kostar dom? Lätt odlade osv..? Massa frågor :P funderar fortfarande på vad jag ska ha för bottensubstrat.
#23 - 8 mars 2009 16:24
Här kan du läsa lite om Corydoras arcuatus.
http://www.aqua-fish.net/show.php?h=skunkcory
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=12159

Det ska vara en lätt Corydoras, men svårare att få att leka, Corydoras vill ha fin sand max 2mm storlek.
#24 - 8 mars 2009 17:22
Okey tråkigt o höra, nae men jag har ju redan blivit avrådd o köpa panda så jag får försöka luska ut vilken annan jag ska ha. Synd att de ska vara så svåra för de är otroligt fina djur.

Mina 10 lever och frodas än i alla fall :) Har väl haft dem i nå´n månad.
#25 - 8 mars 2009 21:48
Mikael64 skrev:
Här kan du läsa lite om Corydoras arcuatus.

http://www.aqua-fish.net/show.php?h=skunkcory

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=12159

Det ska vara en lätt Corydoras, men svårare att få att leka, Corydoras vill ha fin sand max 2mm storlek.

Okey, tack för länkarna :)

Jo att de vill ha fin sand under 2mm vet jag, men vilken sand som inte skadar skäggtömmarna vill jag veta.. Råda och bläster värkar ju vara vasst enligt vad några skrev innan.
#26 - 8 mars 2009 21:51
Micke_A skrev:
Mina 10 lever och frodas än i alla fall :) Har väl haft dem i nå´n månad.

Okey, snacka om att folk här har olika erfarenhet av dessa pandor här. Värkar dock va lite svåra för mig. Har bara haft fläckiga tidigare så jag har inte mkt erfarenhet alls. Kanske bäst om jag börjar med någon lätt sort.
#27 - 9 mars 2009 15:16
Ingen som har tips på sand som absolut inte skadar malarna?
#28 - 9 mars 2009 15:52
Testa blästersand..

Tror nog det är det bästa alternativet ändå om du inte får något bättre svar av någon bättre vetande ;)
#29 - 9 mars 2009 15:55
Nina82 skrev:
Testa blästersand..

Tror nog det är det bästa alternativet ändå om du inte får något bättre svar av någon bättre vetande ;)

Håller med. :)
#30 - 9 mars 2009 17:22
Är det blästersand som är vit ? Vilken kornstorlek och vart kan man köpa den?
#31 - 9 mars 2009 17:56
Biltemas har utgått tydligen.. Vilken ska jag köpa då?
#32 - 9 mars 2009 18:12
Jula har blästersand. Har sett i andra trådar att folk använder den. Tänkte prova den själv.
#33 - 9 mars 2009 18:32
Marisch skrev:
Jula har blästersand. Har sett i andra trådar att folk använder den. Tänkte prova den själv.

Läste i en annan tråd att den var för fin, den packade tydligen igen filter osv.
#34 - 9 mars 2009 19:01
Biltemasanden jag har har en kornstorlek på 0,2-1,0 mm och julas blästersand ligger på 0,2-0,7 mm. Så de minsta kornen är ju lika stora i båda sorterna. Jag har iaf inte nåt problem med igentäppta filter.
#35 - 9 mars 2009 19:29
Marisch skrev:
Biltemasanden jag har har en kornstorlek på 0,2-1,0 mm och julas blästersand ligger på 0,2-0,7 mm. Så de minsta kornen är ju lika stora i båda sorterna. Jag har iaf inte nåt problem med igentäppta filter.

Okey, ska nog prova julas då.
#36 - 9 mars 2009 19:50
Blästersanden vi har kommer från biltema och har en kornstorlek på 0,1-0,7mm. Den täpper inte till filtret.
#37 - 9 mars 2009 20:23
Nina82 skrev:
Blästersanden vi har kommer från biltema och har en kornstorlek på 0,1-0,7mm. Den täpper inte till filtret.

men julas sand är av samma typ alltså eller ? helt ofarlig lite runda korn? sanden kan inte fasta i gälar o så när det är så smått ?
är det inte svårt o suga rent bottnen med hävert när man har så liten sand eller hur gör ni ?
har ni tips på någon snäcka som funkar ihop med apistogramma och pansarmalar?
Bilagor:
#38 - 9 mars 2009 20:41
men julas sand är av samma typ alltså eller ? helt ofarlig lite runda korn? sanden kan inte fasta i gälar o så när det är så smått ?

är det inte svårt o suga rent bottnen med hävert när man har så liten sand eller hur gör ni ?

har ni tips på någon snäcka som funkar ihop med apistogramma och pansarmalar?

Jag kan som sagt inte svara på om det är ofarligt med så små korn eller ej än [:o].
Vet heller inget om julas blästersand men det borde väl vara det samma som biltemas. Smutsen lägger sig uppe på sanden så det är bara att suga upp vid vattenbyte.
Du borde kanske överväga att skaffa Malaysiska sandsnäckor som vänder sanden för att minska gasbildningar under sanden. Får du för mycket av Malayserna skaffar du någon/några Anetome helena-snäckor som äter andra snäckor ;)
#39 - 9 mars 2009 20:42
Jag måste säga att jag aldrig sugit sanden. Det har aldrig behövts. Pansarmalarna bökar runt och gräver runt i ytan hela tiden, de är riktigt duktiga "städare".

Så här ser sanden ut efter 6 mån.

[ATTACH]18161[/ATTACH]
#40 - 9 mars 2009 22:01
Okey tack så jätte mkt för alla tips :) hur stora blir de där malaysiska snäckorna?
#41 - 9 mars 2009 22:02
Marisch skrev:
Jag måste säga att jag aldrig sugit sanden. Det har aldrig behövts. Pansarmalarna bökar runt och gräver runt i ytan hela tiden, de är riktigt duktiga "städare".

Så här ser sanden ut efter 6 mån.

[ATTACH]18161[/ATTACH]

Okey så pass :D låter ju riktigt bra!
#42 - 9 mars 2009 22:06
Okey tack så jätte mkt för alla tips :) hur stora blir de där malaysiska snäckorna?

Ca. 2-3cm
#43 - 9 mars 2009 22:08
Nina82 skrev:
Ca. 2-3cm

Okey hur många bör jag ha i ett 100liters? Förökar de sig lätt?
#44 - 9 mars 2009 22:11
Okey hur många bör jag ha i ett 100liters? Förökar de sig lätt?

Lägger du i två kommer du inom en månad ha 100 ;)
Därför jag rådde dig att så småningom skaffa Anetome helenor :D
#45 - 9 mars 2009 22:13
Nina82 skrev:
Lägger du i två kommer du inom en månad ha 100 ;)

Därför jag rådde dig att så småningom skaffa Anetome helenor :D

Okey och dessa 2 arter finns i välsorterade akvarieaffärer lr ?
#46 - 9 mars 2009 22:18
Okey och dessa 2 arter finns i välsorterade akvarieaffärer lr ?

Malayser anses ofta som skräpsnäckor (pga. att de förökar sig så snabbt) så de hittar du överallt. Helenor kan vara knepigare men finnes lite här och var :)
#47 - 9 mars 2009 22:21
Nina82 skrev:
Malayser anses ofta som skräpsnäckor (pga. att de förökar sig så snabbt) så de hittar du överallt. Helenor kan vara knepigare men finnes lite här och var :)

Okey tack så mkt för hjälpen Nina :)
#48 - 9 mars 2009 22:28
Okey tack så mkt för hjälpen Nina :)

Så lite så :p
#49 - 10 mars 2009 13:01
Hur många pansarmalar kan jag max ha i ett 100liters med måtten 70x40x40? Kan jag någon annan mal? Helst sa isf.
#50 - 10 mars 2009 13:14
Hur många pansarmalar kan jag max ha i ett 100liters med måtten 70x40x40? Kan jag någon annan mal? Helst sa isf.

Ca. 10-15st borde du säkert kunna ha men det ser du bäst själv när det är lagom. Allt det beror ju på vilken inredning och fria ytor mm.
Skaffa 2st Ancistrus med om du inte har det redan. De brukar hjälpa till att hålla algerna nere.
#51 - 10 mars 2009 13:54
jag har 5 pandapansarmalar i mitt 112 liters akvarium och dom mår alldelesn utmärkt, jag har haft dom i snart ett år och ingen har "trillat av pinn" Jag rekomenderar dom starkt för att dom är så fina och en livlig pansarmal som städar riktigt bra. ( botten substratet är vanlig egnelsk sjösten )
#52 - 10 mars 2009 14:25
Nina82 skrev:
Ca. 10-15st borde du säkert kunna ha men det ser du bäst själv när det är lagom. Allt det beror ju på vilken inredning och fria ytor mm.

Skaffa 2st Ancistrus med om du inte har det redan. De brukar hjälpa till att hålla algerna nere.

Okey. Hade tänkt o ha dem ihop med ett par apistogramma det borde väll funka?
Jag har två ancistrus hos min bror som tar hand om dem tills jag startat mitt akvarie igen. Hur köns bestämmer man dem förresten?
#53 - 10 mars 2009 14:27
ankan94 skrev:
jag har 5 pandapansarmalar i mitt 112 liters akvarium och dom mår alldelesn utmärkt, jag har haft dom i snart ett år och ingen har "trillat av pinn" Jag rekomenderar dom starkt för att dom är så fina och en livlig pansarmal som städar riktigt bra. ( botten substratet är vanlig egnelsk sjösten )

Okey tack för tipset, men jag går nog på säkerhet o tar de lite större malarna.
#54 - 10 mars 2009 14:34
Okey. Hade tänkt o ha dem ihop med ett par apistogramma det borde väll funka?

Jag har två ancistrus hos min bror som tar hand om dem tills jag startat mitt akvarie igen. Hur köns bestämmer man dem förresten?

Både Ancistrus och pansarmalar går bra ihop med Apistogrammor.
Han-ancistrusar har spröt på huvudet medan honor är mer eller mindre kala.
Som yngel är alla kala och vid ca. 6cm brukar spröten börja synas på hanarna.
#55 - 10 mars 2009 14:48
Nina82 skrev:
Både Ancistrus och pansarmalar går bra ihop med Apistogrammor.

Han-ancistrusar har spröt på huvudet medan honor är mer eller mindre kala.

Som yngel är alla kala och vid ca. 6cm brukar spröten börja synas på hanarna.

Okey tack, då är det alltså två honor jag har hos min bror.

Annons