pälsdetaljer i zoobutiker

#1 - 21 mars 2007 18:42
som en del av er vet så besökte SveDA (sveriges djurrättsaktivister) zoobutiker i de flesta stora städerna i sverige i veckorna.
de gick in för att kolla hurvida butikerna hade koll på vad de själva säljer.
en stor del av katt och hundleksakerna har riktig päls. vad de flesta inte visste var att en stor del av pälsen kommer FRÅN hund och katt importerad via t ex kina.
vissa butiker valde att plocka bort sortimentet och inte beställa in nytt medans andra bara ryckte på axlarna.

en enkel sak att göra nästa gång du går till djurbutiken är att fråga om pälsen på katt och hundleksakerna.
om de inte vet eller inte kan ge dig skriftligt på att det inte kommer från hund eller katt, så är det väl upp till dig hurvida du vill stödja den butiken ekonomiskt.

SveDA är ett nätverk bestående av utomparlamentariska djurrättsaktivister i hela sverige med lokala grupper som t ex MDA (malmö DA) LDA (linköping DA) etc
#2 - 21 mars 2007 18:54
Hade gissat på att det va kaninskinn på de flesta jag har sett.
Kul förkortning på föreningen, man brukar ju vilja få folk att göra possitiva assosiationer till ens rörelse...
#3 - 21 mars 2007 18:57
Rambo skrev:
Hade gissat på att det va kaninskinn på de flesta jag har sett.

Kul förkortning på föreningen, man brukar ju vilja få folk att göra possitiva assosiationer till ens rörelse...

kaninpäls är oftast producerat inom europa eller i usa.

men SveDA svider ju rätt mycket i ögonen på folk, eller hur?

edit:
känns inte som att det är namnet på nätverket som är det viktigaste i denna tråden.
#4 - 21 mars 2007 19:50
läste en artikel som berör detta , den som ägde affären , inbjöd till en diskussion om vad det rörde sig om för skinn .
men dom som hade bojkottat affären , svarade inte ens på inviten ....
varför
mvh janne
#5 - 21 mars 2007 19:52
läste en artikel som berör detta , den som ägde affären , inbjöd till en diskussion om vad det rörde sig om för skinn .

men dom som hade bojkottat affären , svarade inte ens på inviten ....

varför

mvh janne

det kan inte jag svara på utan bara berörda personer ifråga.
det rör sig inte om en butik och någon enstaka person.
#6 - 21 mars 2007 20:00
bena skrev:
det kan inte jag svara på utan bara berörda personer ifråga.

det rör sig inte om en butik och någon enstaka person.

ok , anser också att det är helt fel att importera skinn från våra "käldjur"
mvh janne
#7 - 21 mars 2007 22:35
Varför är det värre att skinnen kommer från hund och katt? Har ni funderat på den frågan eller kommer det så att säga ur hjärtat?

Jag förstår hur ni tänker och känner vad ni känner, men om djuren inte är avlivade i syftet att bli leksaker för våra keldjur utan är biprodukter av den köttproduktion och matvanor som finns i de länder de kommer ifrån kan jag inte se att det är värre än att ha kaninskinn, kossa, får eller annat?

Frågan är väl varför de använder skinn från djur?
#8 - 21 mars 2007 22:43
Piscator skrev:
Varför är det värre att skinnen kommer från hund och katt? Har ni funderat på den frågan eller kommer det så att säga ur hjärtat?

Jag förstår hur ni tänker och känner vad ni känner, men om djuren inte är avlivade i syftet att bli leksaker för våra keldjur utan är biprodukter av den köttproduktion och matvanor som finns i de länder de kommer ifrån kan jag inte se att det är värre än att ha kaninskinn, kossa, får eller annat?

Frågan är väl varför de använder skinn från djur?

jag använder personligen inte skinn heller visserligen, men folk köper pälsleksakerna och skiter i vart pälsen kommer ifrån.
men om de vet att det är hund eller katt, så vill nog de flesta inte ha det. de djur som folk har en personlig relation till tycker de synd om oftast.

lite mer info:
http://drinfo.se/

http://malmoda.org/index2.php?subaction=showfull&id=1173661222&archive=&start_from=&ucat=1&

http://www.djurrattsalliansen.org/index.php?subaction=showfull&id=1129812609

Annons