Palletthonan vill inte

#1 - 1 januari 2004 18:27
Min palletthane är väldigt sugen på palletthonan och skiftar över i lekfärger så fort jag matar fiskarna, medan min palletthona är totalt ointresserad och flyr fältet så fort hanen kommer. Vad beror detta på? Ska jag byta ut honan eller skaffa ytterligare en hona? Jag har bara ett 120 liters kar så jag har lite begränsat med plats.

Jag trodde att det oftast var palletthonan som var dominerande och jagade omkring hanen.

Tacksam för idéer och hjälp
#2 - 1 januari 2004 18:58
Hos mig har honorna varit de mest aktiva. Är din hona lekmogen? Hur länge har du haft dom?

Att skaffa en hona till tycker jag inte är någon bra idé eftersom den hona som blir "över" kommer att få mycket stryk av dom andra.
#3 - 1 januari 2004 20:05
Näää....
Jag säger som peter skaffa i alla fall inte fler honor till samma hane eftersom palettciklider är parbildande.
Så en Hona räcker.
Båda borde vara lekmogna vid ca 7-8cm.
#4 - 2 januari 2004 22:05
mina lekte när dom var 4-5 cm så ja tycker att du ska skaffa en ny hona som inte surar hela tiden så tror ja att dom leker
#5 - 2 januari 2004 22:12
Tidigare en vid 7-8 cm brukar honorna var lekmogna. 4-5 cm räcker oftast för honorna medan hanarna bör vara lite större (kanske 5-6 cm). Storlek vid lekmognad kan dock variera.

Jag har ett par k*ta argbiggor till honor ifall du har vägarna förbi gbg..... ;-)

Annons