Palettynglar?

#1 - 9 april 2006 14:04
Min hona har varit i lerkrukan i ett helt dygn innan hon kom ut,så det ska väl vara yngel nu? Jag tror att hon har lagt,för det liknar ett rör som putar ut,ser lika dant ut med Black molly ,när hon har fått.Jag undrar hur länge det tar innan palettynglar börjar simma med föräldrarna?några dagar eller några veckor?:confused:
#2 - 9 april 2006 14:21
Det tar nog ca 3 veckor.Man ser de som genomskinlig gele´i 2 veckor.
#3 - 9 april 2006 17:56
har hon smalnat av nått

dom blir lite slankare när dom lagt rom
Samt dom syns direkt efter födsel ser ut som svävande skräp under föräldrarna

bara låta dom hållas så märker du om du kommer nåra yngel.

Första kullen brukar oftast gå åt till mat åt dom andra individerna i karet fast dom vaktas. se till o inte släcka ljuset helt för dom när du släcker på kvällen ska hälst finnas lite rumsbelysning så dom kan samla ihop ynglen i sin grotta under natten
#4 - 9 april 2006 22:26
Jag tycker att hon ser lite smalare och kommer fram lite då o då,men är helst inne i lerkrukan fördet mesta.Syns inget skräp under av någon förälder än,men jag håller koll.[|)]
#5 - 10 april 2006 15:43
lånar tråden lite , är det någon som har erfarnehet av paletter som dör efter leken ? köpte ett palett par i höstas , hanen slutade helt att äta under efter leken och vaktade ynglena tills han dog , köpte sedan en ny vildfångad hane och exakt samma sak hände igen , var helt omöjligt att få i han mat , har nu köpt en 3:e och ska pröva flytta ynglena till en bur när dom varit frisimmande ngn vecka
#6 - 10 april 2006 18:20
[quote=Odysse]lånar tråden lite , är det någon som har erfarnehet av paletter som dör efter leken ? köpte ett palett par i höstas , hanen slutade helt att äta under efter leken och vaktade ynglena tills han dog , köpte sedan en ny vildfångad hane och exakt samma sak hände igen , var helt omöjligt att få i han mat , har nu köpt en 3:e och ska pröva flytta ynglena till en bur när dom varit frisimmande ngn vecka[/quote]

Nepp Ingen dör för mig!! Prova att köpa hos ngn annan återförsäljare!! Eftersom palettcikliderna lägger rommen på taket i grottan, så rekomenderar jag en halv kokosnöt som grotta.. Mina ynglar jämt i den.. Flytta inte över ynglena direkt när de har fått... Det är bättre de får gå nån vecka om det är möjligt!! En av mina palett honor dog efter leken pga att hanen blev sur för att de inte klarade av att ta hand om ynglena.. Så han jagade ihjäl honan eftersom han tyckte att det var hennes fel att de försvann hehe..

Blev lite off topic men ändå :p

Lycka till med paletterna!! ;)

MVH MAzzEJ
#7 - 10 april 2006 19:35
min hona dock efter lek
eller 1v efter ja flytta yngel

Ynglen hkan va svåra o se då dom kryper efter botten kan se ut som skräp som virvlar upp under föräldrarna
#8 - 10 april 2006 20:00
Nu vet jag inte vad jag ska tro,för nu simmar dem som vanligt och han skakar imellanåt,men kan de ha yngel ändå för hon försvinner några gånger och hanen med.Han är inte så aggressiv som början så det är ju ett stort frågetecken för mig......vad tror ni...som har fått yngel och hur dem beter sig efter ett tag?:confused:
#9 - 10 april 2006 20:52
[quote=Odysse]lånar tråden lite , är det någon som har erfarnehet av paletter som dör efter leken ? köpte ett palett par i höstas , hanen slutade helt att äta under efter leken och vaktade ynglena tills han dog , köpte sedan en ny vildfångad hane och exakt samma sak hände igen , var helt omöjligt att få i han mat , har nu köpt en 3:e och ska pröva flytta ynglena till en bur när dom varit frisimmande ngn vecka[/quote]

Dem ska inte dö efter lek och yngel,men kan ju vara att han var stressad av att leka och vakta ynglen.Har du andra fiskar också i akvariumet?[:-160]
#10 - 11 april 2006 16:05
när det 1:a paret lekte i höstas var dom ensamma med enbart malar , fick då upp 15 st av kullen , när den 2:a hanen dog var det mera fisk bla första kullen och scalarer alla var borta efter 3 v , hanen är extremt revirhävdande nu och vaktar krukan så dom har nog lekt nu igen ..
#11 - 11 april 2006 19:00
Nu börjar honan att oxå skaka.....så man är ju lite förvirrad

Annons