Palettyngel - vilket kön?

#1 - 28 juli 2003 13:05
Hej!
När/hur kan man se vilket kön palettciklidyngel har?

Mvh,
#2 - 28 juli 2003 14:13
Hej, jag kikade på ryggfenan, honorna får ett antal svarta prickar medan hanarna fick en längst ut på ryggfenspetsen.
#3 - 29 juli 2003 09:42
När kan man se vilket kön de har då? Hur stora/gamla måste ynglen vara då?
#4 - 29 juli 2003 13:45
Är det ingen som kan tänka sig att hjälpa mig med att svara på när jag kan se könet på mina yngel?
#5 - 29 juli 2003 17:02
Nu känner jag mig väldigt tjatig, men det måste väl finnas någon som vet? Eller är det bara ingen som orkar svara? Jag skulle väldigt gärna vilka veta...
#6 - 29 juli 2003 17:45
Jag kanske är dålig på att identifiera kön på palettygel men för att jag ska känna mig säker på vilka som är honor resp hanar så behöver dom vara ca 3 cm. Det skiljer ganska mycket när dom utvecklar dom karakteristiska dragen för respektive kön så på vissa yngel är det ganska tydligt redan vid 2 cm.
#7 - 29 juli 2003 18:12
Då har jag 1-2 cm kvar då iaf! Tack så jättemycket peter!

Mvh,
#8 - 29 juli 2003 18:36
Hejsan igen!
Märkte idag att jag nu bara har ca 8st kvar!!
Det är ca 30 st som klarade sig ur den förra kullen. Men de kläcktes i mitt 160l kar och de här går nu i mitt 200l kar med föräldrarna där jag har eheim ytter. Förmodligen är det så mycket starkare och därför så sugs ynglen in lättare. Ska ikväll testa att sätta på ett nät så att jag inte förlorar fler yngel pga det iallafall.
Honan ligger fortfarande kvar i sin grotta och kommer inte ens ut och äter. Precis så som hon brukar göra när hon har rom. Men så ofta som varenda vecka kan de väl inte leka eller? *s*
Var och frågade i zooaffären idag om de var intresserade av att byta in palettyngel och de var de bara de var över 2 cm. Det är mycket pyssel med att ha yngel. Byter vatten ca var tredje dag och matar med artemia, liquid dry och nova baby (varierar dem emellan) 4ggr per dag..Men det är det värt varenda minut och krona. Är så kul att se när de växer och frodas. Hur många yngel på ca 2 cm kan man ha i ett 160l kar?
#9 - 29 juli 2003 20:10
MusiCat.
Hvis du har rigtigt gode øjne, kan du godt se det når de er ca. 2 cm.
Hos hannerne er den forreste stråle i bugfinnen den længste...hos hunnerne er det 2. og 3. stråle der er længst. Men pas på...man bliver hurtigt skeløjet af at kigge på palettyngel..[:-53]

Volds
#10 - 29 juli 2003 20:39
Haha! =)
Jag ska kika noga och försöka låta bli att bli skelögd av det!
Tack för tipset! (De är ca 1 cm nu, ungefär en månad gamla, kanske lite äldre.)

Annons