Palettyngel (Tyvärr!!)

#1 - 17 maj 2004 19:19
Ja, nu har mina paletter fått yngel och är frisimmande.
Jag har 3 vuxna guppy och några platy, nu har jag bara 2 vuxna guppy eftersom de har bitit av stjärtfenan helt på honom..
Jag har ett till kar, på 25 L, så jag får väl köpa pump till den och flytta över palettjävlarna! (sur på dem!!)

Jag har som tur är några guppyyngel, som jag tror finns minst 1 hane bland dem.

Hur länge kommer paletterna att hålla på att attackera och kan jag flytta öven dem direkt till det lilla karet?
Upptäckte ynglena idag.
#2 - 17 maj 2004 19:26
Hej

Att de attackerar andra fiskar när de har yngel är helt naturligt, gjorde de inte det skulle nog inga av deras yngel överleva i naturen. Framodlade slöjguppy har dessutom svårt att hinna undan, på grund av sina stjärtfenor, som egentligen är för stora, och rätt handikappande för fisken.

Om du ska flytta några till det lilla, så är det nog i så fall guppyna, eftersom de nog skulle trivas betydligt bättre än paletterna i det. Risken är att paletterna börjar bråka i ett så litet akvarium. Och så är det onödigt att störa paletterna i yngelvården. Så jag skulle flytta guppyna, och ha dem där tills palettynglen börjar bli självständiga, och föräldrarnas vaktande avtar.

MVH Micke
#3 - 17 maj 2004 19:26
dom kommer va galna helatiden.
Dom ger sig aldrig sålänge dom har rom/yngel.
#4 - 17 maj 2004 19:41
Ursprungligen skickat av ViZiR

Ja, nu har mina paletter fått yngel och är frisimmande.

Ett stort <b>GRATTIS </b>till dej. Paletter som tar hand om sina yngel är nog en av de bättre akvarieupplevelserna man kan få. Jag försökte på 1960-talet och det gick ej. På 1970-talet var det faktiskt en fantastisk upplevelse. Och nyligen har jag fått uppleva den perfekta yngelvården igen (kolla bilder på min zoon enligt länk nedan). Och jag är egentligen känd för att vara "killiot".....

#5 - 18 maj 2004 06:59
Micke A; Den självklara lösningen! Lättare än att flytta vartenda lilla palettyngel. Bara en sak; När guppysarna kommer ner i stora karet igen, kommer inte paletterna vaa lixom 'Mitt ställe inte ditt, stick!' och typ attackera? Kan tänka mig att det skulle kunna bli så.

erikthur; Jag hade inte ens någon aning om att det var yngel och sånt, har bara haft dem i kanske 3 v, så de lekte nog direkt efter att jag bytte från sjösten till blästersand!
Varför flyttade du ALLA fiskar? Du hade väl kvar malar och liknande?
Kommer jag behöva flytta annat än mina guppy och platy?
(kolla min profil.. har 3 räkor..)
#6 - 18 maj 2004 07:44
Har du fiskarna i ett 96l kommer dina palett gå loss på ALLT.
Jag fick flytta min ancistrus med för den fick stryk, dock var den inte så himla stor men ändå.
#7 - 18 maj 2004 08:04

erikthur; Varför flyttade du ALLA fiskar? Du hade väl kvar malar och liknande?

Nej jag hade inga malar eftersom de ibland kan äta upp rommen för paletterna.
Jag hört sådana historier i alla fall.
Så det var två platys och två blå gurami som jag behövde håva upp.
Eller ett 30-tal små ciklidyngel och missa fortsättningen på föräldravården. Valet var i det fallet enkelt.
#8 - 18 maj 2004 09:36
Faan, jag flyttar bara över platy och guppy och kollar hur det går. Måste ha pump först.
#9 - 18 maj 2004 09:51
P.S. Någon som vet om man ska eller vad man ska mata ynglena med?
#10 - 18 maj 2004 09:57
De små ynglena tycks hitta mat i ett vanligt akvarium på egen hand. De går och betar överallt. Men nykläckt ertemia skulle nog sitta fint. Senare har jag bjudit det på smulad fiskbulle, räka eller hel skalad mussla.
#11 - 18 maj 2004 10:07
ok, men 'liquidFry' Behövs inte då eller? Det ser onekligen ut som de äter ifrån botten, så vet inte vad jag ska göra.
#12 - 18 maj 2004 10:57

ok, men 'liquidFry' Behövs inte då eller? Det ser onekligen ut som de äter ifrån botten, så vet inte vad jag ska göra.

LiquidFry Behöver du inte ge dem
#13 - 18 maj 2004 11:15
Hej

Mitt gula palettpar har jag med platy, pygmépansarmalar, ancistrusar med yngel, och banjomalar, i ett 100-liters, och det går hur bra som helst. De var inte så farliga mot de andra när de hade yngel. Och vad jag har sett så försöker de inte ens ta platyynglen och ancistrusynglen.

MVH Micke
#14 - 18 maj 2004 18:01
Micke A; Då har du uppenbarligen mycket tur, mina har redan dödat en och ätit upp sammanlagt en hel fena om man lägger ihop vad de har tuggat bort på olika fiskar!!
Vet dock ett knep nu.. Knacka till på rutan, då kommer de av sig. Om inte det funkar knackar jag hårdare bara.. heheh..
#15 - 18 maj 2004 18:24
Paletter kan vara tuffa. En gång när jag tittade för nära akvariet så gjorde honan ett utfall som jag tror var riktat mot mej eller min näsa.

När jag snorklade i Filippinerna i januari och hade blå badarskor på mej blev jag attackerad av en del småfisk (5-10cm) som betraktade mej som inkräktare på deras koraller. Eftersom detta inte inträffat när jag inte hade de där skorna på mej tror jag att de uppfattade mina blå 46:or som stora inkräktande fiskar. Och jag kan tala om att attackerna var allvarligt menade - ibland gjorde det riktigt ont. Och givetvis kunde jag inte låta bli att upprepa experimentet ifråga så jag vet att det inte var en tillfällghet.

Slutsatsen blir att en del småfirrar är verkliga tuffingar...

Annons