Palettyngel funderingar?!

#1 - 27 mars 2004 09:20
Hallå!

Nån som har erfarenhet av palettyngel?
Jag undrar om man ska ta bort ynglen efter ett tag eller om man ska låta dem vara helt o låta de som blir kvar bli kvar?
Vill ju inte att de ska bli uppätna allihop men har även hört att föräldrarna kan bli helt konstiga om man tar bort deras yngel!
Vad är rätt och vad är fel i denna fråga?
Tacksam för tips!
#2 - 27 mars 2004 09:36
Jag fick yngel för en vecka sedan. Och jag tog inte bort dem eftersom jag anser att föräldrar som sköter sina yngel bör få vakta dem. Samt det är väldigt läckert att titta på.

Hade tänt i rummet men mörkt i akvariet så att de skulle ha en chans att vakta ungarna de mörka timmarna. Tyvärr så försvann alla yngel natt nummer 3. Så jag funderar på om det inte hade varit bättre att ta bort dem. Tilläggas bör att jag har fjärilar, kakaduor, neontetro, metallpansarmal, ancistrus och långsträckta pansarmalar i akvariet.
#3 - 27 mars 2004 10:30
Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
#4 - 27 mars 2004 11:16
Hej

Jag har ett par gula paletter (P. taeniatus), och de har kvar sina yngel, som nog är en och en halv månad nu. De bryr sig inte om dem. De lät dem t.o.m vara, trots att de hade nya yngel ett tag, men de försvann, troligtvis på grund av motsättningar inom paret, hanen lät inte honan vara med och vakta.

De verkar lära sig ungefär vilken tid akvariet släcks, så släcker man det inte tidigare nå´n dag, så brukar de samla ynglen i lekgrottan på natten, under den första veckan, eller så. Åtminstone gjorde mina gula paletter det.

MVH Micke
#5 - 27 mars 2004 18:01
Peppito.....det var ungefär en vecka sen mina fick yngel oxå men de är med i leken forfarande om man säger så... :-) ....de skyddar dem ju väldigt bra tycker jag och jag har precis som du oxå en lampa tänd på natten....vad tror du det var som eller vilken fisk tror du det var som tog dina yngel??....själv har jag 4 mosaikguramis...2 dvärgguramis..2 fjärilsciklider...men dem skrämmer de ju iväg utan problem...vad jag har sett iallfall...har även en segelfenspleco men han fick flytta nu när de fått yngel.....ha det!!
#6 - 27 mars 2004 18:08
Ursprungligen skickat av peppito

Jag fick yngel för en vecka sedan. Och jag tog inte bort dem eftersom jag anser att föräldrar som sköter sina yngel bör få vakta dem. Samt det är väldigt läckert att titta på... Tyvärr så försvann alla yngel natt nummer 3. Så jag funderar på om det inte hade varit bättre att ta bort dem. Tilläggas bör att jag har fjärilar, kakaduor, neontetro, metallpansarmal, ancistrus och långsträckta pansarmalar i akvariet.

Jag skulle satsa mina pengar på att de långsträckta pansarmalarna var bovarna i det dramat. Men om det bara vore romrov så skulle väl även metallpansarmalarna och även ancistrusen tillhöra de misstänkta.

Man vet aldrig vad som händer under natten men man har väl hört en del skräckhistorier...
#7 - 27 mars 2004 18:16
Eftersom de långsträcktapansarmalarna är ganska små så jag lite osäker men tipset står mellan dem och någon av de andra cikliderna. Kakaduorna biter mig när jag ansar mina växter. Skulle kunna vara dem.
#8 - 27 mars 2004 18:18
Det var ingen av föräldrarna som inte lyckades jag bort övriga fiskar men ibland var de lite väl långt borta ansåg jag. så då kunde en snabb rackare få i sig ett par yngel.
#9 - 27 mars 2004 18:56

Jag skulle satsa mina pengar på att de långsträckta pansarmalarna var bovarna i det dramat. Men om det bara vore romrov så skulle väl även metallpansarmalarna och även ancistrusen tillhöra de misstänkta.

Man vet aldrig vad som händer under natten men man har väl hört en del skräckhistorier...

Menar du att malarna äter rommen!? Jag har ett par paletter som har lekt och vaktat sin grotta i cirka 2 månader nu. Men aldrig har jag sett något yngel där! Däremot har jag sett att min gibbiceps pressar in huvudet och halva kroppen i grottan ibland!!! Äter han rommen!?
#10 - 28 mars 2004 08:08
Ursprungligen skickat av zdybnet

Menar du att malarna äter rommen!? Jag har ett par paletter som har lekt och vaktat sin grotta i cirka 2 månader nu. Men aldrig har jag sett något yngel där! Däremot har jag sett att min gibbiceps pressar in huvudet och halva kroppen i grottan ibland!!! Äter han rommen!?

Det skulle jag nog misstänka. En fiskarts rom betraktas nog som delikatess av andra arter. Ibland behöver det ju inte ens vara andra arter. Men jag har faktiskt en gång sett en killi (tror jag att det var) som smakade på ett ägg och sedan spottade ut det - som om han skulle ha insett att det var hans egen arts ägg, rimligen via smaken.

Annons