Palettyngel försvinner

#1 - 19 oktober 2006 12:43
Mina paletter fick en kull yngel för ungefär 2 veckor sen, nu är det endast 3 st kvar.

Var tar de vägen, dör de eller blir uppätna av föräldrarna? Inga andra fiskar går i det här karet, skydd finns vid pumpens insug, och vattnet håller 26 grader så de borde inte frysa ihjäl heller.

Nån som vet? :)
#2 - 19 oktober 2006 13:08
Jag tror att föräldrarna ganska ofta äter upp sina yngel. Mina paletter leker för första gången så jag har förberett mig på att ev. yngel kommer att bli uppätna. Blir det nå fler kullar ska jag försöka rädda dom. Lycka till med de 3 som är kvar :)
#3 - 20 oktober 2006 09:20
Från fiskodlare och privatpersoner har jag hört att om man släcker i akvariet helt och det är mörkt i rummet. Typ när man går och lägger sig och släcker ner och släcker akvariet, så äter föräldrarna upp ägg och yngel. Av misstag?
I alla fall lydde jag deras råd efter att ha förlorat endel av ynglen och äggen. Sedan minskade mördandet kraftigt.
Någon annan som vart med om samma?
#4 - 20 oktober 2006 09:43
Oftast så äter alla fiskar de som de kan få in i munnen =/
#5 - 20 oktober 2006 11:10
När det gäller paletter verkar det som om det skiljer mycket mellan par till par hur duktiga de är på yngelvård. Mitt par går i sällskaps akvarium och fick sin första kull för c:a 3 veckor sedan. Uppskattat tror jag det kan ha försvunnit 5-8 st yngel varav jag hittade ett dött så det var inte uppätit. Har dock hört ifrån många som har problem med att så fort föräldrarna blir skrämade (antingen av något i karet eller utanför) så blir de även mätta.. Inte så roligt, men det är väl någon form av försvars mekanism ("Bättre jag äter upp än att någon annan gör det"? Låter konstigt kanske...)

Mitt tipps till er som har paletterna med andra sälskaps fiskar är att släcka akvariebelysningen innan ni släcker typ i taket i rummet. När jag gör det så vallar paletterna tillbaka sina yngel till grottan till skydd ifrån de andra fiskarna över natten.

Ser väldigt läckert ut dock med palett honan och honan simmandes runt i karet med ett 50-60tal yngel undersig som ett litet moln!
#6 - 20 oktober 2006 17:47
Det är deras andra kull bara, kanske de lär sig att inte äta upp dem?
Första kullen blev det 7, denna ungefär 20. Blir det mer nästa gång tror ni?
#7 - 20 oktober 2006 17:50
Kullarna brukar bli större med tiden.
:)
#8 - 21 oktober 2006 14:51
Låter bra :)
Hur långt brukar det vara mellan kullarna ungefär?
#9 - 21 oktober 2006 15:11
Dom kan väl leka en vecka efter en "misslyckad lek".
Annars tar det mer tid.
När dom tycker att vården av föregående kull är avslutad kan tänka.
Kommer inte ihåg hur länge det blev tyvärr.
#10 - 21 oktober 2006 15:14
En fundering jag har om Paletter är hur länge vårdar de egentligen sina yngel? Om man inte särar på ynglen och föräldrarna villsäga..
#11 - 21 oktober 2006 15:15
Ibland är det kul att leta bland egna gamla trådar.
Mina lekte igen efter en dryg månad.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=59808
Men resulatet blev ju inte det bästa...
#12 - 22 oktober 2006 14:58
spazm skrev:
En fundering jag har om Paletter är hur länge vårdar de egentligen sina yngel? Om man inte särar på ynglen och föräldrarna villsäga..

du märker när dom inte längre simmar med föräldrarna o dom blir bortjagade hela tiden..
men typ 3-4v

Annons