palettyngel

#1 - 31 maj 2008 08:45
jag har fått palettciklidyngel och undrar vad jag behöver veta t.ex mat,när ska jag flytta dom, mm.:)

tack \\henrik
#2 - 31 maj 2008 08:52
Palettyngel är bland det lättaste du kan ha. Har två kullar för tillfället och de sköter sig helt och hållet själv. Man behöver egentligen inte göra någonting. De äter konstant gamla matrester och alger längs med saker. Men vill du mata med något speciellt kan jag rekomendera nykläckt artemia. Finns bra fryst mat oxå tex. artemia och cyklops men då får du skrapa med kniv för att få så små flagor som möjligt. Men det lättaste är att luta dig tillbaka och njuta av deras yngelvård och se hur snabbt de växer :)
#3 - 31 maj 2008 09:54
ok tack
#4 - 31 maj 2008 10:14
ska jag stänga av pumpen, dom är mycket där ???
#5 - 31 maj 2008 16:40
Är det innerpump kan du trä en nylonstrumpa över.
#6 - 31 maj 2008 16:54
Ja, de kan tyvärr åka in i pumpen, fick rädda en kull gula palettyngel ur pumpen en gång. Såg förut idag att mina nyss frisimmande palettyngel (hanen är albino) var precis vid pumpen, hoppas att de är på rätt sida om den se´n också :p
#7 - 2 juni 2008 17:24
när ska jag flytta ynglerna till ett annat akvarium??
#8 - 4 juni 2008 21:00
nattlampa

henalg skrev:
när ska jag flytta ynglerna till ett annat akvarium??

Glöm bara inte nattlampa så att de hittar hem till gömslet.
Jag flyttade en hel kull häromdagen till ett helt annat akvarium med ett annat vatten. Utan övergång / tillvänjning (Ja jag vet jag är en elak sate).
Alla mår kanon.
De var väl någon vecka gamla kan jag tro.
Har alltid gett dem finsmulat torrfoder, och det verkar räcka den första månaden. Sen med för den delen.
Lycka till!
#9 - 11 juni 2008 17:14
alla bara dog varför???
#10 - 14 juni 2008 10:41
när jag kom hem från en veckas semsester i kroatien upptäckte att mitt Palettpar som går i ett 240L kar, med Scalare, kakaduor, fjärilsciklider, SA levandefödare och en kinesisk algätare, hade fått en kull med yngel:)

trots att de går lite glupska fiskar i karet så har jag inte sett mycket slagsmål som tur är.

att de inte gått offer för insuget beror nog på att algätaren har sin grotta i närheten, samt att paletthanen och algätaren haft sina duster så de har respekt för varandra.

kör med pmdd och mäsk så paletterna har gott om skydd av växter

matar med cyklops, men tror de har nog med mat på bottnen
#11 - 15 juni 2008 09:31
hej när jag hade minna palettciklider i ett ensammt akvarie så fick jag rom av dom
men sen så va rommen borta vem kan ha ätit upp äggen!!!!!!.....
#12 - 15 juni 2008 09:34
Simon H skrev:
hej när jag hade minna palettciklider i ett ensammt akvarie så fick jag rom av dom

men sen så va rommen borta vem kan ha ätit upp äggen!!!!!!.....

Om du hade de ensamma i ett kar så är det ju mest troligt de som ätit upp dem ;)

Inga malar heller ??
#13 - 15 juni 2008 09:45
nä inga malar inga botia inga fiskar i de akvariet de är bara palettcikliderna

Annons