Palettyngel

#1 - 1 september 2007 07:13
Mitt nyköpta palettpar har fått yngel. De är duktiga att vakta.
Hur ska jag mata ynglen? Kan de klara att hitta mat själv i akvariet? Det är ett 160 liters med mycket växter.

Eller måste jag kläcka artemia? Inte för att jag tycker det är besvärligt utan jag upplever det som att de andra fiskarna blir så vilda av artemian och stör ynglen. Det hände med mina kakaduayngel. Det blev kaos för dem.

Så hur gör ni, hur har ni matat era palettyngel?

Tacksam för alla tips och råd.
#2 - 1 september 2007 07:29
Vet inte hur det är med just palett-yngel men med andra yngel så brukar ynglen klara av att få tag i den mat de behöver när du matar de större fiskarna. De brukar plocka åt sig alla småbitar som slinker förbi de stora.
#3 - 1 september 2007 08:15
Tack för svaret. Mina små yngel är bara 3 dagar gamla. Jag ser ifs att de kör runt o nafsar på bladen.
När jag matade igår var alla andra fiskar överallt, och jag befarade att även de pyttesmå ynglen skulle stryka med av bara farten. Föräldrarna hade fullt sjå att försöka vakta dem, men det gick inte så bra. Men jag ser dem fortfarande idag.
#4 - 13 september 2007 14:11
Jag har också små palettyngel och föräldrarna skötte dom bra tills de blev lite större och ville ge sig iväg själva, då gömde de sig bland alla växter. Hur som helst flyttade jag dom till ett litet yngel kar och där har d vart i tre veckor nu, det funkar hur bra som helst. Dom får mat två ggr om dan morg och kväll.
När dom var riktigt små och fortfarande var hos mamman och pappan så nafsade de runt på stenar och växter... hoppas att de går bra...

Annons