Palettyngel

#1 - 28 mars 2006 07:52
Mina palettciklider har nu lekt för andra gången. Första gången fick de gå med föräldrarna i sällskapsakvariet med följden att de försvann en och en. Nu är de frisimmande sedan några dagar och jag har sugit upp ca 15 st och satt ut dem i mitt renodlade guppyakvarium. Har de någon chans där, dels med tanke på risken att bli uppäten men framförallt fodersök? Till saken hör att burken är rätt igenvuxen med växter och en del alger.:confused:
#2 - 28 mars 2006 08:04
När jag fick av mina så tog jag bort ynglen efter 2 veckor men dom dog allihoppa,kan ju varit nått med vattnet jag vet inte.
#3 - 28 mars 2006 08:10
Det absolut bästa är att ynglen får gå med föräldrarna så länge dom kan.
Dom får skydd och vägledning till maten.
Stora guppyhonor kan tänkas vilja utöka sitt kosthåll med ett eller annat palettyngel.
Att hitta mat på egen hand klarar ynglen dock av.
Jag separerade palettyngel från föräldrarna för snart två år sedan och lade då märke till att ynglen blir ordentligt skygga utan föräldrarnas närvaro.
#4 - 28 mars 2006 08:23
OK, resten får gå kvar tillsvidare. De kanske fixar det bättre denna gång. De radan överflyttade får jag se som ett experiment.
Javisst är de skygga bland guppyna. Jag har sett en sedan isläppet och den hade panik när ett guppyngel visade intresse för den. Ilfart ner i bottengruset!
#5 - 28 mars 2006 14:33
mina yngel va 13 st från början, nu bara 3 kvar...hur kan man rädda dom?...som sagt de försvinner snabbt, en och en....man vill ju att någon klarar sig iaf =(
#6 - 28 mars 2006 14:38
mina minskade från 30st till 5 på 1v så la över dom 4 som va kvar i yngelkaret
dom går med molly nu o stormtrivs o växer så de knakar

man ska iofs låta dom vara så föräkdrarna kan lära sig ta hand om dom bättre nästa ggn har jag hört
#7 - 29 mars 2006 13:52
Äggen försvunnen?

:confused: jag har ett par paletter som har lagt ägg,men de har försvunnet.Kan honan gräva ned dem?Men har flyttat till ett annat akvarium,så nu har hanen börja skaka på sig igen.Tänkte kanske jag kunde få yngel nu.
#8 - 29 mars 2006 14:13
Dom kan inte ha börjat simma då för det hände mig och när jag kollade noga så såg jag att det bubblade på botten där honan stog.
#9 - 29 mars 2006 15:28
Honan kan ha ätit upp äggen. Det kan bero på att de blev störda av något. Eller att äggen var dåliga.

Annons