Mitt palettpar la rom och fick yngel för några veckor sedan. Tippar på att det var ungefär 30-40 yngel från början. Ungefär hälften gick åt snabbt medan 10-15 stycken klarade sig rätt länge. Sedan började de försvinna en efter en tills det bara fanns ett yngel kvar. Detta yngel var ungefär drygt en vecka gammal och 1 cm stor.
I början av yngelvården vårdade båda honan och hanen ynglena men efter några dagar fick inte hanen vara med längre. Honan var riktigt elak mot honom, bet i hans fenor och såg till att han gömde sig bakom pumpen. Han såg så medtagen ut att jag nästan trodde att han skulle dö.
När alla ynglena sedan dött så var honan och hanen kompisar igen.
Varför klarade sig inget yngel trots att de sista var relativt stora?
Varför jagade honan bort hanen?
Igår såg jag att de lagt rom igen, denna gång har de grävt en grop under en sten. Jag skulle gärna vilja se några stycken bli större än bebisar iallafall. Hur ska jag göra? Hoppas på att de fixar det den här gången eller ska jag försöka suga upp dem och lägga i ett litet plastakvarie jag har? Lägga dem i en yngelbalja?
De andra fiskarna som simmar i akvariet är 9 glödbandstetror, ett ancistruspar, en svärdbärare, 3 Viejitas och 3 ampullaria.
Viejitascikliderna har också fått yngel men inte heller dem klarade sig.
Tacksam för svar :)