Palettpar?

#1 - 1 maj 2006 17:30
jag har haft 2 st paletter i snart en vecka nu, hanen är ca 5-6 cm och honan ca 3-4. Jag har nu börjat bli lite misstänksam om jag har fått två st hanar istället. Jag vet inte om de har bildat ett par för de hänger inte ihop så mycket men när de träffas så reser båda sina ryggfenor och hanen (den stora) gör små utfall mot "honans" stjärt. han biter inte elr nafsar utan bara "markerar" . Dock har den stora betydligt spetsigare fenor än den lilla, vilket verkar vara ett säkert sätt att avgöra könet. vad betyder det här?
#2 - 1 maj 2006 17:35
Antagligen vill hanen visa sin dominans mot honan. Ofta gör de detta innan de är könsmogna. Se bara till att honan har gömställe som hon kan simma undan till och när de växer till sig så händer det säkert andra grejer:D .
Det är som du säger, utseendet på fenorna som man ser fortast om det är en hona eller en hane på.
Lycka till!

/Anders
#3 - 1 maj 2006 18:01
okej, tack! Ja hon har en uppochner vänd kruka som hon brukar simma in i, men ibland ockuperas den av en pansarmal. Kanske ska ta och fixa nått mer narturligt gömställe åt henne
#4 - 1 maj 2006 18:16
Lägg i någon rot med, de brukar gilla att gräva egna hålor med när de ska leka;) .

/Anders

Annons