Har ett 200 liters kar med nykläkta palettyngel, hannen har tagit kål på 5 guppies samt 3 fjärilsciklider och ett palettciklidpar samt går hårt åt mina pansarmalar. Har flyttat mina överlevande guppies (3st) till ett annat kar. Har 3st skräckslagna fjärilsciklider och 3st pansarmalar kvar bland palettfamiljen. Vad skall jag göra för att förhindra fler lik ?????
Paletter kan vara ordentligt aggresiva när dom har yngel. Försök täta upp växtligheten, skapa fler gömställen och möblera karet så att det skapas "siktbarriärer", dvs att fiskarna bara kan se en liten del av karet åt gången.
Tycker inte man skall kalla honom för dödsmaskin utan istället se det som så att han har stark yngelvårdande instinkt. I det vilda så hade ju dom andra fiskarna kunnat hålla sig på behörigt avstånd men i ett akvarie så får dom det lite värre.
Jag brukar inte flytta ynglena utan föräldrarna brukar ta väldigt god hand om dom i minst 3 veckor. Sedan kan dom börja tappa intresset och börja leka på nytt men ett antal yngel brukar alltid klara sig ändå.
Ifall du vill dra upp riktigt många yngel så kan du ju flytta på ynglena när föräldrarna börjat tappa intresset.
Om paletterna är så pass aggresiva borde du kanske anpassa akvariet efter det. Välj fiskar som är tillräckligt stora för att kunna stå emot ilskna föräldrar eller ha dem ensamma. På så vis slipper du liken, för det lär ju hända fler gånger att de leker...
Mvh
Elana