Paletthanne med yngel

#1 - 3 november 2010 13:20
Hej!
Jag skaffade ett par palettciklider till mitt nyinköpta akvarium och de fick rätt snabbt yngel. Tyvärr verkar det som om hannen hade lite för stark vaktinstinkt så han har haft ihjäl honan. Däremot verkar han sköta ynglen ypperligt. Frågan är vad man ska göra nu? Skaffa en ny hona eller vänta med det till ynglen är större? Flytta till ett annat akvarium (har ett mindre 60l som inte används) eller bara låta honom vara kvar i det större akvariet (230 l)?
#2 - 3 november 2010 15:28
Du bör nog vänta med att släppa i en ny hona medan han vaktar yngel, är ynglen små är hon dels ett hot mot dem, och hanen lär se henne som en inkräktare. Har nog aldrig varit med om det (har för mig att jag hade ett par som inte var överens om yngelvården, men hanen dödade inte honan), men troligtvis var det ett par som inte kom så bra överens. Du skulle kunna skaffa en hona, som du har i 60-litersakvariet så länge, där du kan mata upp henne lite, och se´n släppa i henne till hanen när hans yngel är större.

Har nu ett stort par som är inne på sin andra kull, med de äldre ungarna fortfarande kvar i akvariet, och det är ett rätt så harmoniskt par.
#3 - 3 november 2010 19:55
Ja, det var väl nåt sånt jag trodde. Ynglen är ett par veckor gamla nu så det är nog dumt att släppa i några nya fiskar innan de växt till sig lite.

Annons