Paletterna har lekt på pumpen

#1 - 15 mars 2005 16:40
Hallå

Kom precis hem från jobbet och gör en oerhört rolig upptäckt.Trodde först det var något fel på honan.Hon trycker bara bakom innerfiltret men jag upptäckte orsaken.I springan mellan motorn och filterbehållaren är det proppfullt med vita romkorn.Varför leker dom på pumpen när det finns både grotta och håliheter under rötter??.Vad ska jag göra.Risken är ju att kläckta yngel åker raka vägen in i pumpen
Fredrik
#2 - 15 mars 2005 16:48
Jag skulle låta det vara. Det finns stor chans de sugs in i pumpen, men om du flyttar rommen (vilket kan bli lite svårt) och ynglen överlever får d dålig föräldraskap. Och om dina paletter har lagt rom nu är de stor chans de gör de fler gånger.
#3 - 15 mars 2005 16:52
Jo så är det nog.Har bara haft dom i 2 veckor.Blev glatt överaskad!!!!!!
Fredrik
#4 - 15 mars 2005 16:53
Hehe jo de är det som är så himla roligt med alla dessa dvärgciklider, har 3 kakaduaciklider nämligen. Hanen och en av honorna leker smått och valt sitt revir, jagar bort fiskar ibland.
#5 - 16 mars 2005 08:47
Rommen är fortfarande kvar.Lät en blomlampa lysa hela natten så dom skulle se andra fiskar och rommen.Men hur kommer det sig att dom lägger den på pumpen.Vart man än läser så står det att dom leker i grottor och hålor
Fredrik
#6 - 22 mars 2005 09:20
Jag är ingen expert.. men jag vet att mina paletter t.ex inte ens började tänka på att leka förrän jag byggde dom en grotta som bara passar dom. Vad har du för andra fiskar? Kanske dom inte hittade någon grotta dom kunde vara i fred i, dom kanske valde där för att det var lättast att försvara.
Som alla säger så kommer dom få yngel igen och igen och igen när dom väl börjat :)

Jag ska testa att sätta en nylonstrumpa runt mitt innerfilter när min ska ha nästa gång. Sist åkte alla in i filtret.
Även om dom fastnar i strupan så kan nog mamma o pappa komma o hämta dom.
Mina paletter älskade att vara rakt under innerfiltret, inte en så smart idé. Mina 30 yngel överlevde bara en vecka.
#7 - 22 mars 2005 09:33
Mamma och pappa fisk flyttade dom kläckta unglen till en grotta som jag hade.Dom vaktar fortfarande.Hur länge dröjer det till man kan se att det är en fisk.Nu är det bara larver
Fredrik
#8 - 22 mars 2005 10:16
Jag fick inte se mina yngel förrän dom var frisimmande. Innan det höll dom sig gömda och eftersom dom lekte dagen efter vi hade köpt dom så hann jag inte reagera på deras beteende. Trodde dessa var sånna bara.
Sen en dag när jag kom hem från jobbet och stolt skulle visa upp karet som jag skrytit om för en kompis så frågade han vad det var för knott under min ena fisk. "Bajs" svarade jag innan jag fick syn på dom.
Mina hann dö innan dom blev fiskar, dom var bara som små grodyngel i utseendet.

Annons